tirsdag, september 01, 2015

Kokosgrøt!

Det ble ikke iskremgrøt i går, for jeg har en greie med å ikke spise melkemat til alle måltider, og akkurat i går lå jeg an til nettopp det. Men grøt uten melk - yay. Så jeg har testet kokosgrøten jeg ble tipset om av Peskianer-Trine, med kokosmel jeg fikk av Malin. For et team vi har blitt! Fortsett å tipse, jeg elsker å teste.

Hihi, den ble kul!


Kokosgrøten ser ut som noe man ville spist i en hvit uke. Alt er hvitt.

Hvite ingredienser.

Oppskrift på Paleo kokosgrøt: (Takk til Paleoliv)
3 ss kokosmelk
2 ss kokosmel
2 egg
1 ts kokosstrø til pynt
Salt

Kanonenkelt! Jeg hadde i en halv desiliter mandelmelk også, for det blir tjukt nok skal du se.

Det tar null tid, det er bare å koke opp. Og servere. Og smaken ... var som kokosmakroner! Jeg digger kokosmakroner like mye som jeg digger plommer. (Dvs vilt mye.)

Med litt kokos på toppen.
Se så tjukk og kul den er, selv med ekstra mandelmelk. Men så spiste jeg den lille bollen, og tenkte okei, var det alt? (Kor e karbohydratene?) Nei, det kan det ikke være. Og så spiste jeg seks plommer til dessert. 

Men det skal jeg ikke ta med i regnskapet.

Faktisk tok jeg en banan også, for å være på den sikre siden, men det var bare fordi jeg var på vei opp i skogen for å løpe bakkeintervaller. Grøten fungerte fint til bakkeintervaller. Her er dommen:

Næringsinnhold:
Kcal: 350
Proteiner: 20 g
Fett: 25 g
Karbohydrater: 21,2 g
Kostfiber: 20 g

Check it out, alt som fins av karbohydrater er fiber. En dagsdose av fiber! Jeg trengte nok frukten i tillegg. Mitt måltid kom på nøyaktig 500 kalorier, men værsågod, prøv å bli mett av bare 350.

Metthetsfølelse:
3 timer - men inkludert plommer og banan.

Pris:
6 kroner - men det ville blitt mer om jeg ikke hadde fått kokosmel av Malin.

Terninkast:
Tusen! Nei - men at det var en kul avveksling (som er glutenfri og melkefri) kan ingen komme fra.

Alle oppskriftene ligger i menyen til høyre. Go crazy, hold meg oppdatert,(!) og ha en fin tirsdag.

27 kommentarer:

  1. Så kult at grøten ble god :-)
    Jeg skal teste, for jeg elsker også kokosmakroner!! SNOP!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det! Du kan få litt kokosmel tilbake hvis jeg tømte hele lageret ditt nå.

      Slett
  2. Dette høres veldig godt ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. And it was. Og nå lager jeg plommesyltetøy! Jeg eier ikke middagstallerkener en gang, men nå har jeg kokkelert så mye at kanskje en dag vil (eller bør!) noen si at jeg var god på kjøkkenet.

      Hva gjør du selv?

      Slett
    2. Jeg er kjedelig fordi jeg er på jobb. Dagene går i ett med tidlige morgener, litervis med brun saus, trening og tidlige kvelder. Bah! Men straks skal jegha fri og da blir alt så meget bedre.:)

      Jeg liker plommer. Jeg lagde plommesaft i fjor og den ble veldig god. Enda bedre med sprit! Jeg har forresten lagt deg til på snap.;)

      Slett
    3. Kult! Send meg snap. :)

      Jeg var på jobb jeg også. Helt til klokken ti nesten, og jeg løp og kavet hvert minutt, for egentlig er det megatravelt på treningssenterne nå. Jeg har bare litt rare arbeidstider. Vi er heldige som har jobb. (Sånn tenker i alle fall siddiser nå for tiden.)

      Hva skal du gjøre når du får fri da?

      Slett
    4. Du må legge til meg også.:) Jeg skal en tur til Trondheim neste neste helg for å besøke en venninne og så har jeg bursdag og det må jo feires!

      Jo, vi er heldige som har jobb. Heldigvis vil folk alltid trenge mat, tenker jeg.

      Slett
    5. Nei, det må du gjøre for jeg vet jo ikke hva du heter. Men finn meg på snap så jeg kan gratulere deg med dagen snart. :D

      Hilsen chassibassi.

      Slett
    6. Men jeg HAR jo lagt deg til, kjære.

      Slett
    7. Har du? Er jeg dum nå? Må jeg godkjenne deg eller noe? Jeg fikk Pia og Heidi nettopp, og de bare sendte meg en snap.

      Slett
  3. Yummy! Denne må testes, både med og uten kakao.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant! Jeg hadde veldig lyst å ha kakao i, men den er verdt å prøve uten.

      :)

      Slett
  4. Yummy! Denne må testes, både med og uten kakao.

    SvarSlett
  5. Jeg digger også kokos, så dette må testes! =)

    Bruke du lett-kokosmelk eller vanlig? Kun den stive delen evt.? All the details, please! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Thea!

      Jeg bruker alltid vanlig, ikke minst fordi lettvarianten er vannet ut med vann. Og så rører jeg inn det stive. Kaloriregnskapet tok også høyde for vanlig kokosmelk.

      Puss på deg. <3

      Slett
    2. Toppers! Takk for svar :)

      ..hva heter du forresten på snap?

      Slett
    3. Veldig hyggelig!

      Jeg heter chassibassi og blir kjempeglad for snap. Skal prøve å ikke sende deg puppebilder i fylla, men hvis jeg ikke klarer å la være så må du bare vite at jeg mener det godt.

      Slett
    4. haha, et puppebilde eller to fra deg er hjerteligst velkommen!

      Slett
  6. 3 spiseskjeer liksom? Dette må da bli en fryktelig bitteliten grøt? Men den ser veldig god ut! Og det gjorde nøttegrøten også. Men jeg er så pysete, jeg tenker alltid at jeg skal prøve ny grøt også blir det bare den samme gamle havregrøten. Jeg ble veldig nysgjerrig på Ingrid Espelid Hovigs grøt, siden du bruker enorme mengder søtning til vanlig og jeg bruker ingenting, så er den sikkert ikke sur i det hele tatt i min munn. Men jeg kom så langt som til å kjøpe byggryn. Oppdaget så at du brukte byggmel, og at byggryn må ligge i vann over natten og koke i en HEL TIME. Så da ble det havregrøt da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maiken!

      Vi må så VELDIG få en bokklubb. Jeg misunner selv moren min som har en. De skal til og med til Polen nå i helgen. Vet ikke hvor litterært det kan bli, men for alt jeg vet så er det kanskej det også. Og med deg er sikkert alt litt ekstra litterært.

      Enig i at dette er altfor lite mat, men det er nok kokosmel for det om. For kokosmelet lager så mye stivelse. Gjør grøten så veldig tjukk liksom.

      Skal jeg ta med byggmel til deg når jeg kommer til Oslo? En liten dose for å teste Ingrid Espelid? Sånn fikk jeg kokosmel av Malin, og sånn sparer vi verdensøkonomien. Men når det er sagt, så trenger du ikke koke byggrynene en time. Det holder med en brøkdel så lenge de har fått ligge i vann over natten.

      Paleo anbefaler jeg aller mest. Den jeg la ut på instagram i dag. :)

      Har dere planer for helgen? Grøt til alle måltider?

      Slett
    2. Min mammma har også bokklubb som drar på tur vært år! Jeg tror ikke det er mer litterært enn at de leser en bok i forkant som handler om det stedet de skal til. Bøker OG reising! Fy fabian.

      I dag skal vi på spinning og så står tunfiskpizza på menyen. Det er jo fredag. I morgen skal jeg prøve meg på en saltime(!!!) type høypuls. Jeg eier ikke koordinasjon og gruer meg allerede. MEN, jeg var en ivrig body attacker i min ungdom, så hvis det minner om det så kanskje jeg blir frelst på nytt :D Så skal vi feire Helenes bursdag med middag og latter (på Latter). Hvis jeg husker å legge byggryn til bløt når jeg kommer hjem så blir det byggrynsgrøtfest på søndag. Jeg skal prøve meg på spiseskjegrøten også, for jeg er rimelig sikker på at jeg har kokosmelk stående i kjøleskapet etter tidligere chiapuddingeksperimentering.
      Hva er dine helgeplaner? Ny grøttest? :D

      Slett
    3. Herregud, vært år..
      Jeg hadde spist en hvilken som helst fotballfruegrøt for en redigeringsmulighet her nå.

      Slett
    4. Ha ha ha! I know the feeling! Jeg dør litt hver gang det skjer. Pleier gå i og/å for min del, men uansett. Du er supersøt som bryr deg så mye at du tar en ff-grøt.

      Slett
    5. Den bursdagen hørtes helt PERFEKT ut! Sånn vil jeg også feires. Hva skal dere se? Eller hvem, heter det kanskje. Tunfiskpizza ... Veldig kult. Og body attack - superkult! Jeg er body attack-instruktør! Men har ikke gjort det på lenge, så jeg ville nok dødd av det også.

      Hvis jeg noengang klarer å tromle sammen en litteraturgjeng er du den første jeg ville bedt med. En gang! :)

      Jeg er på vei til date på stølen igjen. Jeg har tatt tidlig helg og sitter på hurtigbåten med portvin og plommesyltetøy i sekken.

      God helg til dere begge!

      Slett
  7. Del 1 av 2:

    Nå har jeg kommet ut av tellingen baby. På hvor mange eposter jeg sender deg (altså Malin) uten å få svar - men det hjelper. For:

    Jeg har kommet til en åpenbaring tror jeg. Det kjennes sånn. Det er ikke deg det er meg har aldri kjentes mer riktig enn nå.

    Sånn som med jobben. Ingen vits å bytte jobb fordi jeg ikke har det bra der jeg er - det er jeg som er problemet. Jeg kommer alltid til å jobbe for mye og være utslitt og ferieløs om jeg ikke lærer meg å prioritere og si nei. Ingen jobb eller partner er verdt det. Ingen.

    Og med oss? Det er ikke deg. Det er meg. Jeg ser det nå. Jeg forstår at du var sur på jobben min. Jobben min som jeg HVER gang prioriterte foran deg. Til og med på bursdagen din! Jeg har avlyst alle mulige fester og turer for å jobbe. Du hadde all rett til å være sur. Og jeg beklager virkelig. Ett hundre prosent.

    Jeg trodde jeg skulle bli mindre spiseforstyrret uten deg. Sannheten? Det er meg. Bare meg. Jeg er verre/bedre nå enn på lenge. Low FOODMAP hjelper på masse - men jeg er jo tynnere enn på lenge. Jeg veier praktisk talt alt jeg spiser - og spiser for ensformig. Og at du har et sunnere forhold til mat enn meg? Definitivt. I morgen lager jeg risengrynsgrøt. Som jeg skal spise. Jeg klarte det jo ikke sist. Forhåpentligvis vil du spise sammen med meg!

    Om gutter. Jeg trodde jeg ville ha en guttekjæreste. Det var i allefall det jeg sa. Jeg gav deg aldri en reell sjanse det året "vi prøvde". Hodet mitt var på et annet sted. Uten fokus. Sannheten er at det ikke er noen andre jeg heller vil være med på den måten enn du. Ingen person i verden har tatt meg med storm slik som du gjorde i 2011. Synnøve spurte om når jeg var på mitt lykkeligste? Svaret er med deg - før jobben tok over livet mitt.

    Og til det eneste negative du har sagt om meg? At jeg rotet! Guilty as charged. Boken til Marie Kondo hjelper meg nå. Jeg er fakta bedre allerede. (Har du lest den i helgen?? Jeg har kjøpt meg sjarmen med tarmen som du tipset meg om. Virker kanonkjekk!)

    At jeg savner deg? Ja.
    At jeg tenker på deg 100 ganger om dagen? Minst.
    At du er den jeg vil fortelle om saker jeg leser og ser? Jeppsipepsi.
    At jeg drømmer om ferie - men du er den eneste jeg virkelig vil reise med. Jepp. Jeg har jo ikke reist noe siden vi var i Amsterdam - uten at jeg har grått og savnet deg. Jeg gråt meg gjennom både Jotunheimen og Gøteborg.

    Så gal at jeg har diktet opp 3 profiler på bloggen din. Jeg burde skamme meg - men altså - helt MONGO er jeg. Jeg har savnet deg så veldig at jeg har gjort det for å ha dialog med deg. Jeg har gitt deg kokosmel via Malin. Tipset om paelo grøt. U name it. I've done it.

    Når jeg fortalte dette høyt for første gang - var det ikke rart at vedkommende sa: *da er det bare en ting å gjøre Viktoria. Jeg forventer å bli invitert i det bryllupet! Løp ut og kjøp en ring til henne. Jeg vet du sier hun ikke er materialistisk - men seriøst - nå kjøper du en skikkelig feit diamant. Det er dette livet handler om. You finally got it*

    SvarSlett
  8. Del 2 av 2:
    Altså - jeg tror ikke du lenger vil ha meg. Og jeg tror fremdeles ikke diamanter er tingen.

    Men - om du vil gifte deg med meg?

    Jeg har en bitteliten ring - men for å vise at jeg virkelig mener det - har jeg lyst til å invitere deg med på et års reise og opplevelser med meg.

    Jeg trenger ikke lenger en tenkepause - så la oss kjøpe en leilighet sammen som det første vi gjør. Jeg lurer ikke lenger. La oss kjøpe en leilighet her i Stavanger. Hvor spiller ikke lenger noen rolle. Bare du bor der - så blir det et hjem nemlig. Du med telysene og teen din.

    Første opplevelse?
    - Konserten til Astri med Malin og meg. (Ja, jeg kommer hjem til bursdagen til Malin også... bare så du vet det!)
    - Deretter har du flybilletter tur retur langhelg i Aberdeen den helgen midt i oktober.
    - Om du vil være min pluss one på julebordet 21. november? Jeg skal ikke være på jobb i år. Jeg skal drikke gratis sprudlevann og kline med deg. To dager etter bursdagen din er julebordet. Jeg fremskynder hjemreisen fra Aberdeen med 3 dager - sånn at jeg kommer hjem på bursdagen - kvelden før bursdagen din. Jeg vil servere deg frokost på sengen nemlig. Steel Cut Oats grøt! Og dessert med sukker (!) til etter middagen. I år kan ikke ti ville hester stoppe meg fra å være presis. Middag på Døgnvill og dessert hjemme.

    - Flybilletter til Roma i romjulen - vi har snakket om Roma lenge! Avreise 26. desember. Retur 1. januar.
    - Og vinterferien på ski. Du kan bestemme hvor faktisk. Vi drar dit det er snø!
    - Påsken får du togbilletter til Lillehammer. (Far feirer bursdag og har leid leiligheter til oss!) Påsken er tidlig i år - og jeg har alt sikret meg ferie.
    - 12. mai drar vi til NYC. Og la oss bo på det samme hotellet som sist, hva? Vi returnerer 19. mai. La oss henge i sentral park og sjekke ut High lane - som vi ikke rakk sist.
    - sommeren 16 er du invitert med på turenTina og jeg har planlagt - fra Stryn til Glittertind. Via Ferrata og overnattinger er inkludert. Her kjører vi bil - gjerne min. (Har blitt god på å kjøre langt nå!)

    - Høstferien går til Aurlandsdalen. Endelig skal vi gjøre den! Og høsten i Norge er favorittårstiden min.
    - Og når julen nærmer seg - kan vi finne et felles reisemål? Jeg vil dit du vil nemlig.

    Høyere enn himmelen Charlotte.
    Og jeg mener det helt på skikkelig.

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...