lørdag, juli 16, 2011

Grøt igjen (i tilfelle mor kommer hjem fra ferie)

Smooth! Og se, to kunstprikker som dekorasjon.
Jeg fikk ikke gjort skikkelig ære på grøt med kastanjemel og kakao. Jeg trodde den var grundig nok dokumentert, men JEG SMAKTE IKKE GRØTEN DEN FORRIGE GANGEN!!! (?) Jeg hadde pusset tennene nemlig, og man kan ikke spise når man har pusset tennene. Men i dag har jeg laget en ny porsjon, og i dag har jeg selv smakt på grøten.

Her er oppskriften:
2 store ss kastanjemel
2 dl vann
1 dl melk
1 ss kakao
1 måleskje proteinpulver som tilfeldigvis var av type banan/sjokolade
1 ss peanøttsmør
Noen dråper natreen
Noen dråper gräddkolaessens (Altså fløtekaramell, men ikke nødvendig. Vel så bra med kanel sikkert. Eller vanilje... Ingefær.. Jeg vet ikke. All good.)
Litt salt

Og det ble utrolig godt og SINNSYKT annerledes! Det lignet ikke på noenting! Ikke på noen annen grøt i alle fall. Jeg måtte slikke tallerkenen!

Og her er næringsinnhold per 100 g kastanjemel:
Energi  1579,5 kJ (372,5 kcal)
Protein  7 g
Karbohydrater  78,9 g
Fett  3,2 g

Jeg syns selv at det var overraskende mye karbohydrater her, for kastanje er jo en nøtt, men kastanjenøtter inneholder altså 50% vann og mye mer stivelse enn andre nøtter. Veldig lite fett er det også her, så da er det vel avfettet dette melet. Kastanjemel har ellers en søtlig og fyldig smak (visstnok).

What else? Jeg har prøvd meg på chins med 10 kilo allerede. Kanonklar og gira etter å ha kost meg med 5 kilo den forrige gangen ble jeg nesten overrasket over at dette ikke gikk like lett. Det ble en lang prosess det å heise opp de siste centimeterne, og egentlig gikk det aldri helt heller. Først gikk det greit.. strake armer, dønn fokusert, og jeg halte meg opp.. men så plutselig ble vekten mye tyngre, og jeg hang bare der, beit tennene sammene, og sa fåkk, fåkk, fåkk.. og så klarte jeg ikke helt de siste centimeterne. Fåkk! Men det var veldig nært! Det går neste gang.

So very close.

Takk for seg, lørdag! Jeg har spist litt kastanjegrøt i dag, men ellers har jeg brukt hele dagen på å pakke, for nå er det ferie, og så har jeg brukt masse tid på å grue meg, for nå er det fjelltur. Jeg virrer ennå rundt i ring og teller trusene igjen og igjen. Jeg har brukt mer tid på å grue meg enn jeg har brukt på å telle truser og måleskjeer med proteinpulver som skal i bagasjen, for nå skal hele landet oppleve årets verste værvarsel, og jeg skal gå i fjellet, i en umerket løype, og lete etter hytten og hate. Nei, det håper jeg ikke at jeg skal, men sist jeg gikk til Eidavatn brukte vi 13 timer på å gå oss vill, og det har vel ingen lyst til i årets verste værvarsel.

Som er kuling og regn og 10 grader.
Eller også 9 grader på Hardangervidda.

Først Blåsjøen og deretter direkte til Hardangervidda, så det blir mye regn og lite internett de neste ukene. Det blåser godt allerede, det uler i vinduet nå, men bare man går, så går det nok. Wish me luck, og god sommer igjen!

(Alt dette i tilfelle mor bare leser det øverste innlegget i bloggen.)

17 kommentarer:

  1. uuuu kastanjemel hørtes eksotisk ut ;D

    SvarSlett
  2. Hei liller! Og gjett om det var eksotisk! Tips fra bloggleser i Italia faktisk. :D

    SvarSlett
  3. Så det var den svarte grøten du snakket om? ;) Dæven den va blæck..!
    Kos deg på fjelltur - regn er jo egentlig bare kult.. !

    SvarSlett
  4. Å du, jeg tror vi faktisk i sympati og empati med deg gå i fjellet i regn vi også. Jotunheimen. Si alle hyttene dere skal bo på, så besøker vi deg :)

    Kastanjegrøt gleder jeg meg til! Jeg sparer til togbillett faktisk.

    God god god tur i regn. Forresten, deltakerne dine får jo opplevd masse solskinn da. For selv om du tordner inne, så er du jo bare solskinn utenpå :) verdens beste turleder!

    Klem klem!

    SvarSlett
  5. Grøt grøt å mere grøt:D Hørtes spennende ut denne her ja!

    SvarSlett
  6. Nathalie: Regn har aldri vært kult! Jeg er glad du ikke er med på turen hvis du ville vært en sånn irriterende optimist som stakk tungen ut av munnen og myste opp i regnet og var glad for å leve eller noe sånt. Vent litt, jeg må spy.

    Nei, jeg skulle ønske du hadde vært med og spredd litt optimisme, og du har helt rett, det blir alltid bra.

    Svart grøt! Alltid. :P

    SvarSlett
  7. Pulsi: Se det!! For en hyggelig melding!! Ikke Jotunheimen, det hjelper lite. Det hjelper bare som sympatitur. Men hvis dere går Hardangervidda eller Blåsjøen så snakker vi! :D

    Eidavatn, Storsteinen, Kringlevatn, Hovatn, Krossvatn, Stranddalen.

    Og i Hardanger blir det Halne til Stigstuv, Sandhaug, Litlos, Torehytten, Stavali og Utne hotell. Ses snart! Lots of love!

    SvarSlett
  8. Frisksomenfisk: Go crazy! Jeg vet du liker grøt. :)

    SvarSlett
  9. Så bra, neste gang har du den ;) Klarer det bare med kroppsvekt jeg!

    SvarSlett
  10. Åh, du er så HARD. jeg vil og (nesten) ta chins med 10kg! Kanskje jeg bare må spise mer grøt:)
    GOD SOMMER!! :) *klem*

    SvarSlett
  11. Så bra, lykke til neste gang :D

    SvarSlett
  12. Kom hjem! Savner deg :)

    SvarSlett
  13. I dag laget jeg havregrøt for første gang, og det er takket være inspirasjon fra deg :D Det ble ingen proffgrøt ala Chassi, men det er da hvertfall en start på et grøt-inkluderende liv :) Håper du har det fint på tur på tross av været!

    SvarSlett
  14. Hei søte menneskene! Takk for fine hilsener! Holy malony så godt det er å ha internettforbindelse igjen. :D

    SvarSlett
  15. jævla dritt!! du er en løgner!!! det ekke grøt!! du burde gasses med jødene, det der er diarrhea!!!

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...