onsdag, mai 25, 2011

Hvordan koke grøt

Nå har jeg veid opp og målt opp frokostgrøten min, så dette er en grøtoppskrift for dummies, sånn jeg lager den. Dagens høydepunkt! Nytes best med pad og kaffe. Denne porsjonen er en jenteporsjon, men jeg kan love at man blir mett av det. Proteinpulver gjør grøten mektigere og gjør at det smaker som en grøt kokt på melk og ikke vann, som det egentlig er, og cocosa er en fornuftig fettkilde som også er et sjakktrekk for å bli virkelig mett. Værsågod!

Banansjokoladegrøt med kokossmak
Sett først en gryte på platen og følg deretter oppskriften på bildene. Det skal gå så fort at når ingrediensene er oppi gryten så vil grøten være klar.

3 dl vann og 1,5 dl (50-60g) STORE havregryn.

1/2 teskje salt.

1 teskje kanel.

8 dråper natreen. (Tilsvarer 1ts sukker.)

1 stor spiseskje kakao.

1 måleskje proteinpulver (25g) av type banansjokolade. Kan kjøpes her.

Røre rundt. Nå koker det snart.

Nå koker det, nå er grøten ferdig.

Men jeg vil ha litt cocosa også. Den kan kjøpes her.

Og da blir det banansjokoladegrøt med kokossmak!

Ingredienser:
Havregryn, kakao, kanel, proteinpulver, natreen, salt, cocosa.

Næringsinnhold
Energi: 370 kcal
Protein: 30 g
Karbohydrat: 35 g
Fett: 15 g


Det tok ikke så lang tid å måle opp vann og havregryn, men oversikten over næringsinnhold har jeg regnet ut helt selv og det var der morgenen løp i fra meg. Nå er det plutselig travelt til jobb og trening, klar, ferdig, gå. Ha en deilig dag! <3

36 kommentarer:

  1. det ser litt ut som sjokoladepålegg, altså.
    trur du det funkar som det?

    SvarSlett
  2. Hei nattfisken! Det funker fint som det også! Så klart, grøt blir ofte brukt som sjokoladepålegg. :-))

    SvarSlett
  3. Tusen takk! Dette trengs, altså. Har du vurdert å skrive en bok om kosthold, trening og turer? Landet er fullt av aktivitetsutfordrede (det er jo stygt å si late..) mennesker, som tror grandiosa med nøkkelhull er sunt. Kanskje du kan iverksette en trening- og kostholdsrevolusjon? Du har jo allerede medieomtale.

    JA til havregrøt og hard trening!

    SvarSlett
  4. Grøt som sjokoladepålegg? Den var ny :p Lurer på om det funker å blande Philadelphia light med kakao eller sjokoladeproteinpulver og bruke som sjokoladepålegg?

    SvarSlett
  5. Løperjente: Haha! En revolusjon hadde vært på sin plass, men du må heller skrive boken selv. Hvis du løper en halvmaraton til dagen så tror jeg ganske bestemt at du har mer å fortelle om enn jeg har. Jeg hadde kjøpt ti eksemplarer!

    Maije:Jaaa! Heller det tror jeg!

    SvarSlett
  6. Ok, da må det testes i helga! Kjenner forresten igjen det med å spise opp hele cottage cheese-boksen. Det går gjerne en boks om dagen ...

    SvarSlett
  7. Må jeg vente helt til helgen!? Hva skal du gjøre fram til da? Jeg spiser en diger yoghurtboks til dagen, så jeg kunne vel like gjerne spist en cc-boks, men nei, for da ville jeg ikke nådd hjem fra butikken engang. Jeg måtte spist den stående i kassen sikkert.

    Hva har du i cc-en din, frøken?

    SvarSlett
  8. Åå, bloggen din er såå bra!! :D Godt å se at det finnes andre havregrøt-elskende mennesker her i verden! Jeg spiser en stor, god porsjon havregrøt med skyr og peanøttsmør (+kanel) om morningen, men kunne gjerne spist det flere ganger om dagen! :D Ser alltid fram til frokost! Nam!

    SvarSlett
  9. Madeleine: Smask til deg! :-*

    Peanøttsmør er en evig vinner! PeanøttMEL gir den samme effekten nesten, så det har vært et eventyr å endelig få det i hus. Hva slags skyr bruker du? Naturell?

    (Du kan godt spise grøt flere ganger om dagen.)

    SvarSlett
  10. Jeg synes du var helt herlig i den artikkelen. Man trenger ikke spise gourmet hver helg for å ha et fullverdig og lykkelig liv ;)

    Tran tar da ikke jeg heller, men ikke pga kaloriene... Pga måten det blir produsert på, som er æsj og fy.

    SvarSlett
  11. Jeg har mye rart i CC-en min jeg. Kakao eller peanøttsmør (det er for farlig godt til å kunne spises ofte), sukrin og kanel eller dobbel 0 vaniljeyoghurt. Det er det som er favorittene mine, ellers brukes cc i havregrøten, 1-1,5 dl. Nøtter er også en favoritt i CC-en.

    Kan se for meg at vaniljeskyren er nydelig til havregrøt! Venter fortsatt utålmodig på pakke med peanøttforsyninger!

    SvarSlett
  12. Ja, kunne spist peanøttsmør dagen lang også! Peanøttmelet høres veldig spennende ut! Det må nok testes ut etterhvert!

    Jeg bruker skyr naturell! :-) Brukte Cottage cheese en god stund, men magen min tåler syrnede melkeprodukter litt bedre, så jeg bytta den ut med skyr. Litt snodig til å begynne med - men man venner seg til det meste! Forresten, jeg pleier å ha i byggryn også! Veldig godt!

    (Skal innrømme at det ikke alltid holder å bare ha havregrøt i frokost!)

    Ha en forsatt fin dag! :D

    SvarSlett
  13. Når det gjelder sjokoladepålegget må du vente til lørdag fordi jeg selvfølgelig ikke kan spise sjokoladepålegg i uka. ;) Blir nok blandet med kavli magerost, for det er det jeg har i hus, men det testes på lørdag og søndag. En dag med kakao og en dag med proteinpulver. :)

    SvarSlett
  14. og som eit ekstra tips her i denne grauttråden må eg berre tilføye at noko av det beste eg har i min graut er hamppulver eller mandelpulp, som det så fint heiter. ( altså restar i frå mandelmjølka ein lagar, eller berre superfinmalte mandlar )

    SvarSlett
  15. Tone: Heisann Tone! Det som ikke kom fram i artikkelen var at jeg sluttet med tran da det gikk opp for meg at jeg fikk mer enn nok av allslags omega i min daglige makrellboks.

    Men måten det blir produsert på, hm.. Er det derfor du velger raw cacao også? Det fins så mye å tenke på! :)

    SvarSlett
  16. Maije: Peanøttsmør er for tjukt til å blandes inn i cc vel? Men tenk når du får peanøttmel! Mye lettere å blande. :)

    Ikke prøvd cc med tunfisk? Det er veldig godt og har perfekt blandekonsistens. Ellers. Kanel ja.. check, og yoghurt.. hah, det har jeg ikke prøvd! Men flere gode idéer er det siste jeg trenger til cottage cheese.

    Mener du seriøst at du må vente med sjokoladepålegget? Det er jo ikke sjokoladepålegg! Det vil være som å si at jeg må vente med kakaogrøten fordi den ligner så mye. Tøysekopp. ;)

    SvarSlett
  17. Madeleine: Jeg håpet at du skulle si det, for jeg syns også at det blir litt rart. Jeg har ikke smakt engang, men jeg merker at det er litt for surt med naturell yoghurt.

    Blablabla, fin dialog dette her. ;)

    Byggryn! Kult! De må jo ligge i vann først? Jeg bruker hel bokhvete, og de gir en nøtteaktig konsistens men de trenger i alle fall ikke uendelig koketid som byggryn gjør. Virkelig fin dialog dette her. :D

    SvarSlett
  18. Karina: Der har vi en vinner altså! Mandelpulp! Ohoi, så bra! Hva er hamppulver? Aldri hørt om, men veldig gøy, så jeg skal sjekke det ut.

    SvarSlett
  19. Jeg legger byggryna i bløt kvelden før, og så koker jeg de sammen med havregrøten i ca 10 min. Burde kanskje kokt lenger, men det er bare godt med litt tyggemotstand! ;) Bokhvete hørtes fancy ut! Mange muligheter :D

    Ja, sant som du sier..Fin dialog! :-) Ikke hver dag jeg diskuterer havregrøten min med andre! Kjekt å finne noen likesinnede ;)

    SvarSlett
  20. Peanøttsmøret legger seg som et lite lokk over cc-en når den oppbevares i sekken på jobb. Brukte vel 2 ss på 150 g cc tror jeg?

    Jeg spiser ikke så mye brød, kun til lunsj på jobb, og jeg orker ikke ha med sjokoladepålegg på brødet på jobb. Derfor må jeg vente til helga. :) På jobb foretrekker jeg å ha skikkelig kjøttpålegg og egg for å fylle opp litt. :) Ellers regner jeg sjokoladepålegget som nok "godteri" til at jeg kan bli fysen på mer.

    SvarSlett
  21. Jeg har bestemt meg for å kjøpe store havregryn neste gang jeg handler :) skal sjekke om jeg holder meg mett enda lenger! Ja, jeg vet at jeg har sagt at jeg ikke trenger store gryn :)

    Jeg har spist havregrøt to ganger, er litt lei av kokosmel smak. Vil ha peanøttmel!! Nå!

    SvarSlett
  22. Jeg turte ikke prøve sjokoladegrøt i går, men gjett om jeg jobber med saken! Kanskje jeg får til på lørdag:)) (men gårsdagens havregrøt var så deilig at jeg ikke trengte noe kakao i den. perfekt konsistens, smak, salthet og søthet! kanel er guden min. også du da:)

    SvarSlett
  23. Madeleine: Tenkte jeg det ikke. Men det hørtes godt ut, og jeg har byggryn i skuffen.. wait for it! :)

    Maije: Som et lokk?! Nå gir jeg meg ende over, jeg syns jeg ser det! For en fest!

    Fin forklaring til sjokoladepålegget. ;)

    Pulsi: Peanuts to the people. :D

    Har du kokosmel i grøten hele tiden? I tillegg til cocosa? Det er sikkert dødsgodt, men peanøtter er jo fin variasjon. Blablabla igjen. :P Klemmen!

    SvarSlett
  24. Mari: Du er guden min, så nå ignorerte jeg alt det andre. ;)

    SvarSlett
  25. Mine kostholdsråd ville garantert ikke blitt godkjent av et forlag; jeg er mye særere enn deg! Jeg løper ikke halvmaraton hver eneste dag, altså, selv om jeg helst vil det. Et stygt tretthetsbrudd satte en stopper for "trene så mye man vil", og du kan tenke deg humøret mitt de dagene jeg ikke løper..

    SvarSlett
  26. Jaha?! Tror du jeg ble nysgjerrig nå eller?! Hvis du ikke masserer brokkolien din så skal det godt gjøres å bli mye særere enn meg. Fortell!

    Synd med tretthetsbrudd. :(

    SvarSlett
  27. Hallaien C.. Suverent med how to make a perfect chassi graut :)

    ..men du tar i prottisen før du koker altså..? Jeg heller det i etterpå.. hmmm.. Er det noen forskjell tror du? Har fått det for meg at man ikke skal utsette det for all verdens høy temperatur.. eller er det samme ulla egentlig?

    SvarSlett
  28. Hei superduper!! Det er mange som gjør det, men altså.. proteiner har aldri tatt skade av varme, og så lenge de holder konsistensen så tenker jeg ett fett. Jeg baker brød med proteinpulver, det går fint det også. :P

    SvarSlett
  29. Hahaha! Nei, jeg masserer ikke maten min, og er dermed ikke særest! Like greit, egentlig. Min greie er odde kombinasjoner. Middag kan bestå av rå broccoli/grønnsak, bær og brie, noen nøtter, litt Skyr og tilslutt litt havregrøt. Jeg kan jo ikke spise dette sammen med andre! Jeg løper etter jobb og middag, så utfordringen er at jeg både må være mett, men lett i magen.

    SvarSlett
  30. Jeg synes du skal gjøre som frøken Weber: gi ut oppskrifthefte :D Så kan vi ha med Chassi-grøtene dit hvor selv verdensvidevevet ikke når!

    SvarSlett
  31. Jeg har fått pakke! Peanuts FTW! *danser*

    SvarSlett
  32. Løperjente: Ingenting er som odde kombinasjoner! Godt at du ikke masserer brokkolien, men det trodde jeg ikke at du gjorde. Jeg kunne i alle fall LETT spist en sånn middag som du, om bare brien hadde vært.. hm. jeg kommer ikke på noe med mindre fett. Hvis jeg tar bort brie, og egentlig nøttene, så kan vi spise samme middag. Det blir bra! :) Den der løpeproblematikken altså. Jeg må gå fastende til høypulstimene når jeg har dem så gi endelig beskjed om du finner en løsning!

    SvarSlett
  33. Elvi: All right! og du lover å kjøpe? Et helt hefte med grøt av forskjellig sorter proteinpulver? Så søt du er. :) Jeg skal kjøpe Boken om Stevia hvis du gir den ut. :P

    Maije: Jeg danser på dine vegne!! Jeg skal sitte oppe i hele natt og trykke F5 på bloggen din mens jeg venter på full rapport! :)

    SvarSlett
  34. Jeg kommer med oppdatering om det senere, jeg klarte ikke vente til jeg hadde tatt bilde med å spise morgengrøten min, fordi jeg var SULTEN!

    Jeg har forsøkt å lage sjokoladepålegg, rapport kommer i kveld når jeg har forsøkt det med pb2 i også.

    SvarSlett
  35. Det blir bra!!! Pb2 også?! Og sjokoladepålegg! Fantastisk! :) Aldri i livet om jeg tar bilder jeg heller når jeg virkelig er sulten, men jammen har vi det gøy! :)

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...