onsdag, oktober 23, 2013

Snickersgrøt og McDonaldsgrøt

I dag er grøtens dag! La oss gå rundt grøten og danse i fløten. Hurra hurra hurra!

Fordi jeg anbefaler Snickersgrøt i avisen må jeg legge ut den originale snickersgrøtoppskriften. Jeg vet ikke om det er den den aller første snickersgrøten som noen gang ble født, for det er så mange bloggere som finner opp en grøt som de kaller for snickersgrøt, men her kommer min. Ikke den kuleste, og sikkert ikke den nyeste, men DEN SOM STÅR I AVISEN. (Juhu!)

Den som ser ut som snickers når man bare vil det nok.

Den som blir best i et glass med peanøttsmør.

Oppskriften er nesten den samme som da jeg laget grøten en gang i 2010, like før de andre bloggerne ble født:
65 gram steel cut eller vanlige havregryn
1 scoop proteinpulver eller 3 dl skummet melk
1 ts peanøttsmør
1 toppet ss kakao
En halv teskje salt

Rør godt og kok opp og værsågod. Det blir 450 kcal, hvorav 45 E% er karbohydrater (inkl. 10 g fiber), 26 E% er fett og 29 E% er proteiner. Topp! Bedre enn 9 biter smågodt i alle fall.

Den ser ekstra kul ut syns jeg, (smooth liksom) fordi jeg bruker steel cut i stedet for vanlige havregryn. Det smaker mye bedre med steel cut, og jeg innbiller meg at det kanskje holder meg  lenger mett fordi det gir litt tyggemotstand, men de må flys inn fra USA og det trekker ned for steel cut sin del. Har dere funnet det her omkring, eller må man helt til Herbie?

(Bountygrøten - også fra 2010 - ser ganske lik ut, men den har altså et kokostema.)

Og så kommer McDonaldsgrøten. Den viser hvordan selv havregrøt kan gå kjempegalt.

Don't go there.

For sånn kan det gå når alt er lov:
  • Det finnes flere kalorier i McDonaldsgrøten enn i en faktisk snickers
  • Den er dyrere enn en cheeseburger (og det var da jeg falt av)
  • Den har 3,7 gram proteiner, mot mine 30 gram og Snickers' 4.
  • Den er laget på fløte (Og "fløten" inneholder syv helt egne ingredienser)
  • Selv havregrynene består av syv ingredienser, blant annet "natural flavour"
  • Og så inneholder den 32 gram sukker (!)

Fy filler! En bedre beskrivelse enn "100 prosent naturlig helkorns havre,” med “fullmodne rosiner,” “søte tranebær” og “knasende ferske epler” ville vært “havre, sukker, sukkertørket frukt, fløte og 11 rare ingredienser du aldri ville funnet på kjøkkenet ditt.”

Ikke sant?

Da ønsker jeg dere en nydelig grøtfest. Fest med måte! Kjempeklem fra meg!

29 kommentarer:

  1. Jeg ville ikke ha spist McDonaldsgrøten for noe mindre enn to millioner kroner. Den er et hån mot alt normale mennesker kaller sunt, og svært så provoserende!

    Snickersgrøt er noe annet, selv om jeg synes 400 kcl i ett måltid er mye! Kanskje fordi jeg ikke regner kalorier ellers. Vil den smake enda mer Snickers om man tilsetter noen dæsjer kesam blandet med stevia/sukrin og English toffee på toppen? Da unngår man kanskje proteinpulveret også (for oss som synes det er skummelt).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei kjære! Det finnes jo flere kalorier i grøten min også, enn i Snickers mener jeg, men 400 er et supert utgangspunkt for en 2000 kcal-diett. Og det er jo underskudd hvis jeg trener.

      400 til frokost, 400 til lunsj, 200 til mellom, 400 til middag, 200 etter trening og 300 til kvelds. Nei, vent, jeg mangler 100! Det er fordi jeg tar en skje tran til frokost og da kommer jeg opp i 500. :D

      Det hørtes sykt kult ut med snickerssaus på toppen!!! Gjør det!

      Slett
    2. Det var visst 450 kcal. Jeg har ikke proteinpulver i Mat på Data, så jeg trodde jeg skulle legge det til for egen regning, men så glemte jeg det. Skulle blitt 500 altså, men da kuttet jeg ned på peanøttsmøret. :S

      Ho ho. Men da ligner det mer på en matplan som tillater trening. Jeg er ikke på slankekur må du vite. :P

      Slett
    3. Og nå oppdaterte jeg med skummet melk som alternativ proteinkilde, da får du nesten like mye proteiner og like lite fett.

      57 gram karbohydrater, der 10 gram er fiber
      12 gram fett
      22 gram proteiner
      :)

      Slett
    4. Hoho, stadig nye varianter! Jeg er vant til mange, små måltider i hverdagen (mao. ikke i helgene), uten at jeg regner på kaloriene (lenger), og da virker liksom 500 kcl i ett måltid mye.

      Jeg prøvde en slags snickers-greie som overtidsmat i går: Speltlomper fylt med blant annet kakaoyoghurt, cc, peanøttsmør og Waldens pannekakesirup. Det ble veldig godt! Kakaoyoghurten kan byttes ut med banan eller mango, og det er minst like godt!

      I tillegg rakk jeg 20 minutter styrke før natten kom, og allerede nå er det vanskelig å løfte armene. Det føles faktisk veldig bra!

      Slett
    5. Digg! Klart det ble godt. Hvor mange lomper spiste du? :P (Det er vanskelig å stoppe med en pakke lomper foran seg.)

      Slett
    6. Jeg spiste vel fire lomper, og det var virkelig mer enn nok! Ohoi, jeg var mett til langt over midnatt!

      Tidenes utfordring foran meg de neste dagene: Laktosefritt kosthold. Her har man pimpet Biola støtt og stadig for å roe magen, så kan laktose være problemet.

      Løpejenta.

      Slett
    7. Det er det jeg også pleier å spise. Halve pakken liksom - prøver på det. Men da kommer vi lett opp i 400 kalorier altså.

      Heia heia på laktosefritt! Du kan finne naturell yoghurt i alle fall.

      Slett
    8. Er ikke en lompe ca 40 kcl? Da må man sannelig ha mye pålegg for å nå opp i 400 kcl! Kanskje jeg gjør det, men siden jeg nå ikke lenger må telle for å øke vekten, spiller det mindre rolle.

      Laktosefri melk og yoghurt står i kjøleskapet, mens jeg tørker neseblod og drikker te, hjerte, hjerte.

      Løpejenta.

      Slett
    9. Jeg tror de har oppgradert til 60 (ref. Fitnessbloggen), så da tenkte jeg 240 kcal i lompe og 100 kcal i peanøttsmør (sett at du brukte 1 ts på hver) og 60 kcal i yogurt/CC. En stor ss kakao er vel 40 kcal alene. Men jeg er dritdårlig på matte, så jeg slengte bare ut et tall egentlig.

      Slett
    10. Jernmangel, derfor neseblod.

      Å, du er så proff i kaloriberegningen din! Det går med endel store spiseskjeer kakao, men jeg tenker på det som en slags kalorifattig grønnsak. Det bør jeg kanskje slutte med. Første laktosefrie dag og det går forbausende greit!

      Løpejenta.

      Slett
    11. Hold opp, du får meg til å rødme!

      Interessant det der med neseblod, for jeg blør neseblod annenhver dag, men har en helt nydelig jernprosent nå. Hm. Lykke til i alle fall. :-/

      Slett
    12. Løpejenta; biola selges i laktosefri variant også, hvis det hjelper på magen din :)

      Slett
  2. Jeg visste ikke at det var grøtdagen, men hva hadde vi til middag i dag?! Grøøøøt :) Økologiske havregryn kokt med skummet melk og vann, 2 scoop cookies and cream og 2 ts kakao. Nom nom nom!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste det ikke jeg heller før jeg fikk en melding som fortalte at Arne Brimi er på God morgen Norge, det er grøtdag i dag! Ho ho.

      Hvorfor er du økologisk? Det har jeg sikkert spurt om før, men merker du forskjell? Må prøve cookies and cream - det er den fra Gymgrossisten, ikke sant?

      Svein så sprek ut rundt stadion i pøsregnet. :D

      Slett
    2. Jeg er ikke økologisk til vanlig. Rema 1000 var tomme for den oransje posen så da ble det med en grønn hjem, og det var så sykt mye bedre at da fortsatte vi bare med det. Grøten blir får en mer kremaktig konsistens, og er bare bedre rett og slett.

      Cookies and Cream er fra Gymgrossisten. Men om du skal bestille noe så bestill heller Banana Cream (trooor den heter det) Smaker akkuratt som milkshake :D

      Slett
    3. I will have banana cream. De har fortsatt 4 1-kilos til prisen av 4 kilo, så jeg kan få begge deler! Og nå gleder jeg meg til å teste økologiske havregryn. :D

      Slett
  3. Hehe, jeg kommer nok til å unne meg litt havregrøt i mellom når jeg er helt bra i magen, selv om jeg ikke spiser korn til vanlig. Jeg savner det alltid når jeg stikker innom her.

    Ut av nysgjerrighet søkte jeg og fant med en gang artikkelen hvor du fant info om McDonalds-grøten. Jeg sjekket ut den faktiske næringsinformasjonen på McDonalds sider.

    Ingredienser i selve "grøten": Water, Whole Grain Rolled Oats, Brown Sugar, Modified Food Starch, Salt, Natural Flavor (Plant Source), Barley Malt Extract, Caramel Color.

    Lettfløte Ingredienser: Milk, Cream, Sodium Phosphate, DATEM, Sodium Stearoyl Lactylate, Sodium Citrate, Carrageenan

    Det brune sukkeret står også for 14 gram av sukkeret, den tørkede frukten for 16. De resterende to grammene er eplene.

    Men kaloriinnholdet i hele grøten er bare 290 kalorier, så det må være en mini-snicker på 40 gram eller noe sånt vi snakker om. Men næringsfordelingen er skikkelig skjev: 5 gram fett, 4 gram protein og 58 gram karbo.

    Men, ja. Jeg stoler aldri på "vanlig" mat som serveres på fast-food steder. Det er alltid noe lureri :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei lille frik!

      Jeg la ut lenke til McDonalds info. Man kunne sikkert sagt mye om Bjørns ferdige havregrøt også, men det var morsomt at selv ikke havregryn er en ren og enkel ingrediens hos McDonalds. En vanlig snickers har 260 kcal og mer protein enn grøten.

      Her: https://www.snickers.com/Nutritional-Info

      Men grøten min har enda flere kalorier, så det blir kanskje en tøysete sammenligning. Det er bra med mange frokostkalorier, tenker jeg, for da har vi ikke så mye å ta igjen når kvelden kommer.

      Puss puss

      Slett
    2. Jepp. Det var bare gøy å poste det her i tillegg. Man ser det dessverre mange steder. Som at kjøttdeigen til Taco Bell i Amerika består av Soyaprotein, hvetegluten og smakstilsetninger i tillegg til biff. Yuck x)
      Men, ja, det blir ofte dumt å sammenligne kalorinnhold. Problemet er at så mange har begynte å assosiere lite kalorier med sunt. Men i den engelske McDonaldsgrøten er det faktisk bare rene havregryn. Det er noe med Amerika... Så kjapt og billig som mulig.Har du sett den Food.Inc dokumentaren?

      Klemmeklem :)


      Slett
    3. Oi, det har jeg ikke. Hvor finner jeg den? De selger altså frityrstekte oreos på gaten i New York, så jeg er enig i at det finnes syykt mye rart. :)

      Slett
    4. Last den ned, eller så går det visst an å leie den. Netflix o.s.v... Jeg lastet den ned. *kremt*. Men den anbefales om du får sjansen til å se den ;)

      Slett
    5. Chassi: Du HAR hørt om deep fried Mars bar, right? :) Skotsk spesialitet ...

      Slett
    6. Ha ha hah! Nei takk. Galne skotter.

      Slett
  4. Holder en knapp på hjemmelaget grøt ^^

    SvarSlett
  5. Hurra for kalorier. Og grøt. Spesielt sjokoladegrøt. Og enda mer spesielt for deg, som lærte meg å spise grøt og nyte den også.

    Her om dagen skulle jeg google "lavkarbo grønnsaker" (du vet, for en venninne), og da jeg hadde kommet til "lavkarbo grø" foreslo den lavkarbo grøt charlotte! Questbaren havnet nesten i halsen, men heldigvis var det en annen Charlotte.

    Apropos lavkarbo, hva tenker du om biorytmedietten? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Cool! Det kunne så lett vært meg, bortsett fra at jeg har sett hvordan lavkarbogrøten til fotballfruen ser ut, og den får plass i et eggeglass.

      Jeg syns biorytmedietten virker spennende, men at mister Børge er helt sykt påståelig på mange meget kontroversielle ting.

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...