lørdag, mai 14, 2011

En peanøttgrøt blir til. (pluss gammel mat)

Vel vel! Jeg har peanøttmel og jeg har proteinpulver med peanøttsmak, og jeg kan tenke meg at det vil passe VELDIG godt i grøt, så nå blir det peanøttgrøt. Woho! 
  • Vann
  • Havregryn
  • Peanøttmel
  • Proteinpulver med peanøtt-, sjokolade- og karamellsmak
  • Salt
  • Kanel
  • Søtning (men det er ikke nødvendig)
Og rører rundt.


Og tar på peanøttsmør.
Og jammen ble det peanøttgrøt!
Ja, det ble dødsgodt. Så klart det ble! Jeg har tenkt å lage den uten havregryn også, det er jo først da det blir skikkelig skikkelig peanøttgrøt, da har man faktisk en grøt av bare peanøtter. Jeg må bare begrense grøteksperimentene for at de ikke skal gå på bekostning av kakaogrøten, for det er nå engang den som er best.

Dette er også peanøttgrøt, men denne smaker kakao.
Peanøtter en en sånn type mat som man faktisk kan gå lei av. Litt. Det har en ganske dominerende smak, og jeg har spist mye peanøttmat de siste dagene. Jeg har nok spist noen kilo gulrøtter med peanøttsmør, uten å overdrive, men, vel vel igjen! Jeg tar en peanøttpause for å snakke om min andre fanesak, som er gammel mat. Sånn som har gått ut på dato.

Jeg kaster ingenting som kan spises. Det er nok en turistforeningskonsekvens. (Okei.. hyttematen har stått siden krigen, men nå er vi sultne og vi har ikke valg, så klar, ferdig, spis.) Jeg skylder på det. Hadde jeg vært politiker ville jeg også gått inn for mindre utvalg i butikkene. Dess mindre butikken behøver av råvarer dess mindre flytransport ville det kreve, og dess mindre mat ville butikken trenge å kaste.

M-hmmm! Gammel skinke til lunsj i dag.
Jeg kan godt kjøpe gammel mat, fordi jeg syns synd på den og fordi den er på tilbud, men det er det nok bare jeg og de gamle damene som gjør. Men altså, skinkepakker som har gått ut på dato smaker vel så bra for det om. Og når man allikevel skal spise hele pakken om gangen så vet jeg at det går greit med flere dager også. Og ikke bare dét... Gamle appelsiner smaker som oftest bedre enn de nyere appelsinene, og moden frukt har flere næringsstoffer enn den som er mindre moden. Da blir det tommel opp for gammel mat.

À propos gammel mat så har jeg fått noen kosttilskudd på Toppform som også har gått ut på dato. Krom er ment å skulle dempe søtbehovet, og de andre som har testet gammel krom mente at det fungerte veldig bra, de gadd ikke spise snacks sent på kvelden plutselig. Så kanskje nå vil jeg plutselig spise grøten uten søtning, eller plutselig kutte ned på gulrotgalskapen. (Det ville vært kjempegreit!)

Kalsium pyruvat og CLA og krom. Jeg blir en fettforbrenningsmaskin.
Og à propos Toppform så er det der jeg er nå. Her er det fint å være. Alle drikker proteinshaker og alle er snille. Snart må jeg gå hele veien hjem i pøsregn uten regntøy, fordi jeg ikke visste at det skulle regne da jeg gikk hjemmefra i morges, men ellers er alt fint og flott. Det er mye kjekkere å jobbe enn å løpe stafett.

Ha en fantastisk helg! :)

21 kommentarer:

  1. så du at jeg nevnte deg i videoen på bloggen min? Grøten så fab ut. jeg har fått vite at jeg ikke tåler peanøtter.. FML!

    SvarSlett
  2. Ååå, så gøy! Jeg har ikke lyd på maskinen her jeg står nå, men jeg skal klare å oppdrive en pc med lyd. Vent litt.. :D

    SvarSlett
  3. ..synes synd på gammel mat.. LOL

    Jeg rører ikke noe som går ut på dato - i morra! Kankje du burde vært politiker..? Tror jeg hadde stemt på deg da ja..

    SvarSlett
  4. Ville du stemt på meg!? Det var fint sagt. Håper du mente det. ;)

    SvarSlett
  5. Gammel mat!? Nei, der er jeg faktisk kresen! Spiser jeg det ikke opp på siste "forbruksdato" går den i søpla (min største svakhet mener far). Peanøttgrøt høres godt ut, men er enig i at det er en domierende smak - digg en gang i blant :D Hvordan går det med testingen av Steviasmakene? I dag testet jeg Grape :D

    SvarSlett
  6. Fins det grape?! Jeg mistenker deg for å ha egne kontakter på steviakontoret! Jeg syns at stevia smaker litt mer søtt enn det smaker for eksempel hasselnøtt.. Dessverre. Min største drøm akkurat nå er å finne alt det gode i essens i stedet. Hva tror du om det? :P

    SvarSlett
  7. Gamme mat i Norge er egentlig ikke så gammel mat. De sørger for at slingringsmonnet er gangske stort. Det eneste jeg er litt forsiktig med er rå kylling.

    :)

    SvarSlett
  8. Hvor kjøper du egentlig proteinpulver med peanøtt-, sjokolade- og karamellsmak? Høres ut som en særdeles merkelig kombinasjon. Meeeen, tommel opp for enda en fristende grøtversjon!

    SvarSlett
  9. Lovelyliller: Kan du se at det var min aller største drøm å finne sånne essenser som du har funnet?!?! Jippi-jippi-yeah-yeah!

    SvarSlett
  10. Hilde: Takk for den! Da er vi to i alle fall. Jeg er ikke redd for kylling engang. :D

    Plingrii: Proteinpulveret er nesten for juks å regne, for jeg har boltret meg i en nettbutikk i USA, og der fins det jo uendelig mange smaker. :P Netrition.com. Det var veldig godt, men ikke det beste noensinne akkurat. Neste gang kjøper jeg Cinnamon bun.

    SvarSlett
  11. Lovely Liller: Nå kommenterer jeg alle veier i ren begeistring… Etter å ha bladd gjennom 500 sider Pandurokatalog med dårlig nettilgang fant jeg aromaen her: http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=290131! Ka-ching!

    Gjett om jeg skal lage grøt med colasmak!! Du er ikke sann altså, som kommer på å finne sånt i en hobbybutikk?! Hvis du plutselig finner kokosessens så må du endelig gi beskjed. :D

    SvarSlett
  12. Mmmm, nå må jeg lage peanøttgrøt igjen :)

    SvarSlett
  13. Du tullejente! Stafett var gøy :D bortsett fra at vi meldte oss på supersent, og derfor løp vi nesten sist. Så alle som heide hadde gått hjem :)

    Dersom du synes Stevia er for søtt, så sparte jeg de pengene :)

    Jeg øver meg på å spise gammel mat som du vet, jeg har vært fisefisefin på det!

    SvarSlett
  14. HÆ? Slapp jeg å legge inn kode??? Må teste en gang til!

    SvarSlett
  15. Ååå så gøy! Også lærte jeg at jeg helst vil ha tre spørsmålstegn og ikke fire. Det blir som å løpe kun med hele eller halve tall på mølla. Alt annet blir feil.

    Skal jeg skrive blogginnlegg om det kanskje?

    Jeg er høy etter stafett og alle har lagt seg!!!

    SvarSlett
  16. Nå gjorde du det i alle fall gøy! Med stafett. Skrev du først fire utropstegn for så å fjerne det siste, er det det du sier? Juhu! :P

    Gratulerer med gjennomført! Jeg legger meg aldri. :)

    SvarSlett
  17. Jepp, eller spørsmålstegn var det jeg fjernet :)

    SvarSlett
  18. http://www.amazon.com/faeries-finest-Lovers-Extract-Assortment/dp/B002DQRJYY?ie=UTF8&tag=fitntrea-20&link_code=bil&camp=213689&creative=392969 Se hva jeg kom over under en skikkelig snokerunde på amazon.com! Har ikke bestilt eller testet dem enda. Førstemann til mølla ;D?

    SvarSlett
  19. skulle ønske du var mammaen min eller noe sånt. samboer, kanskje. jeg kjenner deg jo ikke, men JESUS du må jo være en av klodens morsomste person å dele dagene sammen med. den kakaogrøten din ser så jævlig god ut. jeg må tørre å prøve den snart.
    PS: ja, MØKKABUNAD. men det er jo så fint også

    SvarSlett
  20. Elvi: Førstemann til mølla!! Men du.. De som frøken Liller fant kan også kjøpes i butikken. Uten frakt. ;) Fortsett å finne, du gjør dagen min!

    SvarSlett
  21. Mari: Og du gjør I ALLE FALL dagen min! Jeg velger samboer. ;P Kom og få kakaogrøt!

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...