torsdag, mars 03, 2011

Nødløsninger

"Jeg har ikke komfyr eller mikroovn."

Veldig typisk nødsituasjon, det skjer hver eneste dag i mitt tilfelle. Jeg blander proteinpulver fra en pose jeg har liggende på jobb (jeg har dumpet noen kilo bananpulver som jeg ikke setter pris på hjemme) med Fire korn, kakao og vannkokervann - og hokus pokus. Best å spise opp før noen kjenner kakaolukten og kommer løpende for å stille kritiske spørsmål.

"Jeg har heller ingen vannkoker."

Stjel vann fra kaffemaskinen på Seven Eleven eller Narvesen eller en båt e.l.

"Jeg er helt alene i fjellet og har hverken vannkokere eller kaffemaskiner."

Du har kanskje vann eller te eller kaffe i en termos?

"Jeg har ikke havregryn."

Du har kanskje musli?

"Jeg har ingenting som ligner på gryn eller mel."

Det finnes kanskje knekkebrød?

"Jeg glemte å røre inn kakaoen."

Du kan strø den oppå grøten og lage marmorkake. Må ikke nyse nå.

"Jeg savner yoghurt på havregrøtdietten."

Det trenger du ikke å savne. Yoghurt er lov med litt slingringsmonn i dietten men husk at yoghurten må spises kald.

Så sant den ikke blandes med litt kakao oppå grøten.

"Jeg savner sjokolade på havregrøtdietten."

Da har du ikke lest oppskriftene grundig nok. Her snakker vi sjokolade hele dagen.

"Jeg tåler ikke mel eller noen slags gryn."

Kokosmel og mandelmel er bare knuste nøtter der fettet er fjernet. Det gir verdens beste grøt helt alene eller med tilbehør som kaffe, kakao, kanel, proteiner, søtningsmiddel og diverse. Det kan bli enda bedre med litt bokhvetemel, og det er heller ikke mel men faktisk en nøtt.

"Jeg kom til å legge brunost oppå grøten."

Det var verre. Da må du spise opp og huske å aldri gjøre det igjen.

Jess. Det finnes tusen andre nødløsninger, men jeg kan oppsummere med at alt av mel og gryn går an. Alt kan bli til grøt om man bare ønsker det hardt nok.

32 kommentarer:

  1. Hahahaha kjempebra og morsomt innlegg! ble sulten nå!

    SvarSlett
  2. Haha, TAKK! Du bare svarte på spørsmålet mitt i et eget innlegg :D

    SvarSlett
  3. Elsker grøtspørsmål. :)

    SvarSlett
  4. Haha, herreminhatt du er morsom!

    SvarSlett
  5. hahaha, så BRA! :D
    men altså, jeg synes brunost på grøten fungerer aldeles utmerket. oh, kanskje man skal prøve å lage knekkebrødgrøt med brunost på? det må vel nesten bli som knekkebrød med brunost? *løpe på kjøkkenet og prøve*
    takk for morsomt innlegg^^

    SvarSlett
  6. Milla og anonym: Hurra. :D

    Inga: Nå lo jeg høyt. Håper du VIRKELIG prøvde, det var ikke bare noe du sa? Genialt. :)

    SvarSlett
  7. hahahha, ler like mye av hvert innlegg. Herlig at det finnes flere grøtelskere her i verden!

    SvarSlett
  8. Girl, you're amazing..! Du skulle gitt ut en hel bok om graut!

    SvarSlett
  9. Elsker grøt, og elsker bloggen din:)

    SvarSlett
  10. Takk, snille dere! Glad nå. :)

    SvarSlett
  11. Jeg synes det er så fantastisk at du lager så mye forskjellig (ekkel) grøt! Selv spiser jeg den samme varianten dag ut og dag inn. Noen ganger når jeg akkurat har spist og er mett så tenker jeg at i morgen skal jeg sannelig prøve en ny variant, men så kommer morgendagen og jeg er sulten og da har jeg bare lyst på den vanlige supergrøten. Synd det der.
    Men du er flink! Og morsom :D

    SvarSlett
  12. Haha YOU MAKE MY DAY!

    "Alt kan bli til grøt om man bare ønsker det hardt nok" ...

    Men hvordan lager du grøt av mandelmel? :D

    SvarSlett
  13. Maiken: Hei! Hvordan er den vanlige supergrøten da? Det ville vært veldig enkelt å bare røre inn en skje med kakao for eks. Ikke si ekkelt til bildene da... Det har blitt frisonen min dette. Det virker som leserne her er like rare i matveien som jeg er så her har jeg ingen hemninger lenger. Ingenting er ekkelt. ;)

    Jenny: Så bra! Det fortjente du. ;) Mandelmel blir til grøt med to spiseskjeer rørt inn i skummet melk eller vann. Eventuelt, for å få en enda bedre konsistens, med bittelitt bokhvetemel, men det er ikke nødvendig. Kanskje litt salt, litt natreen og litt proteinpulver i tillegg, men det er viktig å ikke ødelegge mandelgrøten med altfor mange smaker for den smaker marsipan allerede. DEILIG. Ha en fortsatt fin dag. :)

    SvarSlett
  14. Hærli'! :)
    Selv sverger jeg også til vanlig, traust og ordinær havregrøt hver morgen, lager på 1dl. havregryn, 1/3 melk, 2/3 vann, bittelitt salt, mikro 2 1/2 min, søter med flytende akasiehonning (blitt min sukker/søtningserstatning) og et tjukt dryss av kanel (må dekke absolutt all grøten og overstrider sikkert den siste anbefalingen, men det er så godt!)
    Største varianten jeg kjører er å strø litt finhakkede mandler over, når jeg har husker/gidder å kjøre noen i blenderen...
    Skulle kanskje prøvd noe annet, men er så fornøyd og gleder meg til frokost hver dag! :)

    SvarSlett
  15. Cool! Mandeldryss er digg. Allslags nøttedryss egentlig. Men enda enklere med peanøttsmør hvis du ikke gidder å blende. Grøtlovers unite!

    SvarSlett
  16. Peanøttsmør i grøten er kongegodt, og jeg er sååå takknemlig :)

    SvarSlett
  17. Å Å Å !!!JEG HAR SÅÅÅÅ vært på fjellet i helga, og jeg har SÅÅÅ laget havregrøt! og jeg har SÅÅÅ tenkt på deg!!haha...følte meg som Chassi-2, og det var festlig!

    :))

    SvarSlett
  18. Chassi-2, så kult!! jeg ser for meg en bitteliten miniutgave, en sånn mobile edition som man kan putte i lommen! Typisk at denne versjonen har ekstra mye batteri også, det kommer jo til å funke som bare pokker! ;)

    Bra at du koste deg på fjellet. :))

    SvarSlett
  19. Den vanlige grøten består av havregrøt, cottage cheese, mandler, rosiner og kanel. Men i helgen prøvde jeg faktisk noe nytt! Polentagrøt. Med hytteost, mandler, rosiner og kanel såklart. Den falt i smak, så nå kanskje jeg tør å prøve andre nye ting i ny og ne :) Tror jeg skal våge meg på peanøttsmør :D

    SvarSlett
  20. POLENTA så klart!! Men det blir crazy karbokick ut av den vel? For det er mais, er det ikke? Det hørtes veldig flott ut. jeg får meg aldri til å prøve grøt med cottage cheese fordi den har en lei tendens til å bli spist opp før jeg rekker å lage grøt. Men nam nam. :)

    SvarSlett
  21. Mais ja. I forhold til havregryn skorter det litt på kcal, proteiner og fett, men havregryn ser jeg på som en karbokilde uansett, og i så måte stiller polenta og havregryn likt.
    Cottage cheese er digg i grøt! Du går glipp av noe ;) Men du bruker jo proteinpulver ,så det blir kanskje å overdrive.

    SvarSlett
  22. Kick fordi det er raske karbohydrater, tenkte jeg. ;) Jeg VET at jeg går glipp av noe som ikke klarer å spare cc til grøten, men det får være et langsiktig mål. Proteinene ligger jeg så høyt på at allerede jeg tviler på at det ville gjort noen forskjell med litt ekstra. :P

    SvarSlett
  23. Ja det er sant.. Så langt tenkte jeg ikke. Dumme polentaen. Jaja, da er det tilbake til havregrøten :D

    SvarSlett
  24. Jeg vet hvordan vi skal fikse CC til grøten din, jeg er den smarte av oss sant :D

    SvarSlett
  25. Hallo.
    Har du prøvd Axas nye grøtserie Great?
    I så fall; hva er dommen?

    SvarSlett
  26. Herlige du<3 Savner et nytt Chassi-innlegg, hvor har du tatt veien?

    SvarSlett
  27. Hei Chassi! Elsker grøtoppskriftene dine! ;D
    Du, jeg leste at du laget grøt med mandelmel og melk - lager du den kald eller varm? Og blander du proteinpulveret oppi selve grøten når den er ferdig? Håper du svarer ;)

    SvarSlett
  28. Støtter Inga: Brunost på havregrøten er nammenmmmmmmmmmmmmmmmmm... <3

    SvarSlett
  29. Åå, så snille dere er! All grøt er varm så sant den ikke må blandes på fanget med en vannflaske som jeg måtte i ferjekøen hjem fra fjellet i går. Og Axa ja. Straks! :) Kjempeklem!

    SvarSlett
  30. Å, du hendelse! Jeg ler meg ihjel!

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...