lørdag, august 20, 2011

Grøt med gulrot og peanøttsmør

For å vise hvor skriveforstyrret jeg er kan jeg fortelle at overskriften opprinnelig var skrevet med fire ø-er sammen i bokstavrim. Jeg skrev først Grøt med gulrøtter og peanøttsmør, for selv om grøten hadde bare én gulrot i seg så syns jeg at det ble kulere med grøt og gulrøt. Nå er det fikset. Den dagen jeg endelig lager appelsingrøt kommer jeg til å kalle den grapefruktgrøt og bare håpe at dere skjønner hva jeg mener.

Inga tok meg på fersken.. Jeg kan bytte både språk og bokstaver for the sake of bokstavrim.

Grøt grøt grøt. Jeg skrev om gulrotkakegrøt for lenge siden (såvidt), men det har ikke fristet nok før Nathalie kåret gulrotkakegrøt til favoritten. (Favoritten!) Nathalie og jeg skal liksom starte Pimped-up Porridge Take-away sammen, så det er viktig at vi er samkjørte, eller at jeg i alle fall bidrar til testing av menyen. Denne har bare blitt utsatt for min del. Gulrotkakegrøt høres ut som en kanonidé, det gjør det, men jeg har blitt så bortskjemt med de forskjellige sjokoladekakegrøtene at jeg syns det er synd og skam å lage grøt uten kakao. Jeg vet hvor godt det KAN være, og dessuten er jeg aller oftest altfor sulten om morgenen til å raspe en gulrot før jeg får spise. Helt sant.

Nå da, det er midt på dagen og jeg er akkurat passe sulten... og gjett om jeg har laget grøt med gulrot og peanøttsmør! Endelig. Her kommer oppskrift og konklusjon.

Oppskrift:
  • Havregryn
  • Vann
  • Melk
  • Gulrot
  • Vaniljeprotein
  • Kanel
  • Pepperkakekrydder (fins i Sverige eller alle andre steder enn her)
  • Salt
  • Natreen / stevia
  • Peanøttsmør
Én gulrot er altså mer enn nok. Gulroten raspes oppi gryten med vann og havregryn, og så har man oppi alt det andre. Melken hadde jeg oppi til slutt. Bare litt.

I did it!

Tips:
Peanøttsmøret ville gjort mer nytte for seg om det hadde blitt kokt inn i grøten i stedet for å være pynt, og vaniljeprotein er så sinnsykt søtt at man kan kutte ut den ekstra søtningen. 

Konklusjon:
Som ventet ble det mindre smak av gulrotgrøt enn av kakaogrøt.

Et lite parentes:
Fordi det ble så lite smak ble jeg plutselig inspirert til å teste et tips jeg har fått av Silje Mariela. Jeg har ikke engang vurdert det som et tips tidligere, mer som en snodig ting å gjøre, men altså, Silje Mariela pleier å drysse salt over grøten. (!) For at det skal smake som et smørøye ville gjort! Crazy lady. Salt i stedet for sukker liksom. Men nå har jeg prøvd, og det passet helt perfekt. Saltdrysset reddet gulrotgrøten. Thank u, Silje Mariela!

Snart blir det Pimped-up Porridge! Vi skal bare male om skiltet.

Fortsatt god helg alle sammen!

28 kommentarer:

  1. haha, herleg! kor fint raspa du gulrota di? eg har nemleg den teorien om at årsaka til at eg ikkje hald fram med gulrøtter, men gjekk tilbake til det søte eplet, var fordi eg fekk gulrotKLUMPAR i grauten. lite delikat, sjølv om ein får tyggemotstand.

    SvarSlett
  2. Hei Karina! Det beste med grøt er jo at man skal slippe å tygge, så da skjønner jeg godt at du sluttet med gulrøtter! Min ble raspet superfint ganske lenge, men så gikk jeg lei eller sulten, I don't know, og spiste den heller dyppet i peanøttsmør. Det er mye bedre enn i gulrotgrøt. Har du prøvd?

    SvarSlett
  3. Haha, herlig!! Har selv spist 3 porsjoner med vanilijegrøt i dag.. Elsk!

    Jeg har et ønskeinnlegg jeg håper du vil oppfylle. Kunne du skrevet litt om utstyret du bruker når du er på tur? Du har jo vært ute både sommer- og vinternetter i fjellet, så kanskje du har noen tips om hva man trenger, -evt hva man ikke trenger :) Planen er å bli turleder etterhvert, men først er det greit med litt erfaring på egenhånd.

    Takker og bukker hvis du orker å skrive noe om dette!

    (takker og bukker uansett for en flott blogg :))

    SvarSlett
  4. Gjett hvem som måtte lage gulrotkakegrøt da du såvidt nevnte den i bloggen? Altså hvem Du sendte oppgaven til?

    OH YES!

    SvarSlett
  5. Thea: Hei! Jeg gjør hva som helst for sånne fine hilsener! Jeg kan pakke sekken for deg! :)

    (Men innlegg også.. Jess!)

    SvarSlett
  6. Pulsi: Du insisterte! Jeg var mer sånn Åååå, ikke gidd, grøt er så kjedelig! Men du måtte absolutt lage gulrotkakegrøt. Sånn var det, jeg husker det kjempegodt.

    SvarSlett
  7. Er det slik at vi er våkne SAMTIDIG NÅ?

    SvarSlett
  8. Tror jeg står over denn herre ;D hehe. holder meg til gulrotkake. så rar den skjea var! designer? ;D

    SvarSlett
  9. Viktoria: Åh, oppdaget denne for sent. Gå og legg deg! Ellers vil vi mangle en tidlig morgen-representant, og to prikk like mennesker på en gang vil bare være forvirrende.

    SvarSlett
  10. Liller: Det er en designerGRØTskje faktisk! Den er til og med tilpasset tilbakestående venstrehendte mennesker! perfekt for meg. Georg Jensen. :)

    SvarSlett
  11. Det nattlige besøket skyldes ditt tips. Fun Light i kombinasjon med MIN sodastream. Det gikk som det måtte gå. 3 runder på toalettet i natt! Men jeg var våken igjen klokken 05:23, så vi er reddet. Tror jeg. Alt malt ett strøk samt laget 2 runder frokostgrøt, en til meg og en til verdens søteste lille venn som utbrøt: "Marry me" - i det hun satte tennene i cocosa/ eple-essens-havregrøt med alt du vet. Gjesten er SÅ i vater med min diett altså. LOVE IT!
    Du mangler bare en grøtskje for høyrehendte nå - så flytter jeg inn på permanent basis... Puss puss

    SvarSlett
  12. Å nei du!

    Sånn her var det det var:

    http://pulsilivet.wordpress.com/2011/05/09/435/

    Jeg ble inspirert, du sa LEGG DET UT PÅ BLOGGEN!!! Og jeg gjør nesten alltid det du sier, eller sa, for nå står jeg visst på egne ben :)

    SvarSlett
  13. På tide forretningskollega.. ;) Godt du kom deg ut av komfortsonen med kakao og tråkket ut i grønnsakenes verden.. Ps.. Likte bildet.. ;) Ser ut kaviar faktisk.. hoho...å ja.. så ser jeg at du har kommet på navn.. ! I like it very much! Da slapp vi den konflikten.. Skal vi forresten ha kinesiske tegn på vårt skilt? (satse internasjonalt med en gang liksom.. ?)

    Til sånn ekstra informasjon siden jeg utsetter ryddinga av stuen.. Det ble kakaogrøt pga av deg idag, siden du hadde tatt deg tid til å raspe gulrøtter og lage hele den andre grauten.. Stolt av dæ!

    SvarSlett
  14. Åh, så bra at du poster dette akkurat nå som jeg har gulrøtter i kjøleskapet! Ikke nok med det, for de er ganske små også, hvilket betyr at jeg kommer til å trenge to og kan lage gulrøtgrøt! :D :p
    ha ei bra uke!:)

    SvarSlett
  15. Hmm, lurer på om cottage cheese passer i denne gulrotgrøten..? Jeg er helt avhengig av cc for tiden, og kan ikke kaste bort ett eneste måltid.

    Jeg byttet løp på lørdag og dro til Sverige, i et håp om mindre øsregn. Nope, fungerte ikke. Gjørme til knærne, våt, iskald, redd og enig med meg selv i at det hadde vært en fin tur. Dog ikke et fint løp..
    Viktoria: Skal jeg kjøpe te til deg? Jeg reiser bort noen dager, så det blir neppe før neste uke altså, men den er verdt å vente på!

    SvarSlett
  16. Viktoria: Så kjekt å høre!! Jeg blir også hoppende glad hver gang noen sier at kakaogrøt ELLER yoghurt er fest og fryd, for det er det jo! Jeg skal finne en sånn skje. :)

    SvarSlett
  17. Pulsi: Sånn var det ja. ;) Jeg kan være ganske streng som tvinger deg til å spise gamle havregryn og blogge på kommando. Men nå lurer jeg mest på om det gikk bra med gammel grøt. Nesten enda bedre, ikke sant? :)

    SvarSlett
  18. Nathalie: Heei! Mye gøy her, du må være den perfekte businesspartner! Til mitt forsvar har jeg testet MANGE andre teite grøtforslag. (så da kan du kanskje lage appelsingrøt snart?) Menyen kommer jo til å bli verdens beste når den endelig er på plass.

    Vi trenger ikke asiatiske tegn på skiltet for min del, vi kan godt male over dem. :)

    SvarSlett
  19. Inga: Haha!! TAKK!! Lag gulrøtgrøt, nå ble jeg kjempeglad. :D

    SvarSlett
  20. Løperjente: Det blir mye bedre med CC faktisk! Det er jeg sikker på! Jeg ville også vært avhengig om jeg ikke heller hadde vært CC-gal (som er enda verre egentlig).

    Du løper alt for mye. Men hvor skal du reise? Hva slags te snakker vi om? :P

    SvarSlett
  21. Løperjente: DER ER DU JO! Jeg har nesten savnet deg litt nå - ja - jeg vil selvsagt forsøke Trondheims spesial-te! Jeg føler meg så beæret. Hurra. Chassi (om det virkelig er det du heter - shiftarbeider du liksom) vet alt som er verdt å vite. Hun kan gi deg det du trenger. Jeg trenger kun kontonummer! Jeg er i Oslo i helgen - så si i fra om det er noe jeg skal sende DEG.

    Chassi: For å gjøre det både billig og enkelt for deg selv så kan du jo rett og slett bare komme hit - også ta med deg den ene høyrehåndsskjeen min med deg tilbake til teltet. :) På den måten kunne tidligere besøket fått besøk og av den grunn blitt litt i vater igjen. :)

    SvarSlett
  22. Chassi: Jeg løper ikke *så* mye, og dessuten med hund (=stadige stopp og rykk). Ok, litt mye da! CC-galskapen kan vi dele, men i motsetning til deg lar jeg meg friste til å ha det i kjøleskapet stadig vekk! Mangel på disiplin, kanskje?
    O du vakre Viktoria (bokstavrim!); klart jeg kjøper Skomakerens krydderblanding til deg! Jeg rekker det ikke før neste uke, grunnet et besøk i ett av våre naboland (uten motbakker- hjelp!) Kanskje kjære Chassi kan maile din adresse til meg?
    Usedvanlig lang kommentar, så jeg fortsetter litt til: Fem av mine nærmeste løpevenner er herved helfrelst i havregrøtens navn! Herlig! Dessuten tror jeg at den ene lar seg lure til å like gjørme og myrtrening også. Makes mye day:D

    SvarSlett
  23. Hei! Fin side du har:) Kanskje vi sees på NIH!

    SvarSlett
  24. Hmmm, har prøvd gulrotpannekaker, gulrotmuffins, gulrotkake, gulrot med peanøttsmør, gulot med kesam, gulrot med hummus, gulrot med guacamole og kilovis med gulrøtter spist rett fra posen, med slik entusiasme at jeg ikke har tid til å vaske eller skrelle dem først ;) Men nå har jeg begynt å reagere på gulrøtter etter all gulrotspisinga :(

    Heldigvis er det INGENTING som slår sjokoladegrøten :D

    Porridge Take-away er forresten et genialt konsept! Kom over et riskrem-take-away-sted i New York i sommer. Det er jo bare et lite hopp unna havregrøten, det ;) En disk á la en slik man kjøper iskuler fra, bare at boksene er fylt med grøt i alle smaker og farger. Toppinger kan man velge i tillegg. Vær så snill å åpne en filial i Trondheim, vil du, søte Chassi?

    SvarSlett
  25. Viktoria: Jess! Jeg skal klare alt. Gi meg bare en evighet og en påminnelse så skal jeg finne adresse og skje og aldri glemme noenting noengang mer. :)

    SvarSlett
  26. Løperjente: You're in denial, men du lurer ikke oss andre vanlige mennesker. Jeg har aldri hørt NOEN løpe så mye, så den diskusjonen kommer du ikke til å vinne!

    Jeg skal finne adresse! Jeg har den nemlig. Bare vent. Først skal jeg koke nattgrøt. Hva slags grøt lager løpevennene dine?

    SvarSlett
  27. Kunnskapsriktrening: Hei! Så kjekt med en ny blogg! I år tar jeg NIH-fag i Bergen. Jeg skal dit neste helg faktisk, er det noen sjans for at du tar fag der? :P

    SvarSlett
  28. LilleMy: Oi! Her var det mye moro!!! Da må jeg komme til Trondheim! Der kan man også løpe og drikke te, så en take-away hadde vært supert! Jeg liker meg veldig godt i Trondheim. Elsker Bakklandet. :D

    Og hva mer skal jeg si.. Jeg blir nødt til å prøve gulrøtter med hummus og guacamole! Jeg har aldri tenkt at det finnes flust med muligheter her, men gulrøtter dyppet i peanøttsmør spiser jeg hver eneste fåkkings kveld! Du lager allslags godt tydeligvis. Keep me posted! :)

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...