tirsdag, januar 25, 2011

Jeg døde og kom til mandelhimmelen

Fint å være i mandelhimmelen! Tenk at jeg ikke har oppdaget dette før, mandelmel er helt fantastisk. Det ER jo bare mandler, men noen har tatt bort fettet! Sjokk.

Oppskrift:
2 ss mandelmel
20 gram sjokomintpulver
1 dryss av bokhvetemel som gir magisk god konsistens
Mix av vann og skummet melk
1 prikk salt
4 prikker natreen søtning

Jeg må knise når jeg ser på bildet! True love!

Det er på tide å gjøre opp status i grøtverkstedet.

Mel og gryn som er testet:

Kokosmel, rismel, maismel, mandelmel, bokhvetemel, rugmel (fin og grov), byggmel, sammalt (fin og grov), kruskakli, hvetekli, fiberhusk, havregryn, ruggryn, hirse (hel og malt), byggryn, soyaflak, semulegryn, fiberstrø.

...Der de i rødt har vært totalt katastrofale og alle de andre har vært en evig kjærlighetshistorie. Klar til test i skuffen ligger quinoa og bokhvetegryn, men de har fått ligge en stund fordi de tar lenger tid å koke.

Tilbehør som er testet:
Kylling, sei, chilli, kanel, ingefær, pepperkakekrydder, proteinpulver, yoghurt, kesam, melk, egg, sjokolade, kakao, nøtter, peanøttsmør, syltetøy, bær, brunost, frukt, kokos, kaffe, frø, te.

Hmm, det er det jeg kommer på i farten. De i rødt har vært mindre bra mens de i stort er veldig bra. Det er ikke så uendelig lenge siden jeg blandet proteinpulver i grøten for første gang og trodde at grøten ville være ødelagt for alltid (for jeg hadde ikke tenkt å slutte med pulver), men it grows on you. Nå er grøten fattig uten smak av sjokomint og bruspulver.

Det kommer fortsatt grøtoppskrifter hver søndag på Bootybuilding. Nå leverte jeg nettopp oppskrift på en mager grøt med bare 200 kcal, for de som vil ha det.

Klikk på bildet for kaffelattegrøt.

Og enda en sak: Jeg kom over Blisunn-bloggen som har gjort en blodsukkermåling og testet hvor mett man blir av ulike typer frokost. Hvor kult er vel ikke det?! Honnikorn ville jeg ikke spist for forskningen engang, men det har Ann Kristin gjort. Kommentar til havregryn eksempelvis:
Mett i 3 t. 30 min. Etter 1/2 porsjon var jeg mett, ble kvalm da jeg hadde spist opp hele porsjonen. Følte meg litt “tung” etter denne frokosten.
Det passer godt med mine erfaringer men jeg ville spist en mye mindre porsjon.

Heia, heia, havregryn! Klikk på bildet for hele saken.

Ellers er det ferie snart! Maya og jeg har bestilt tur til Gran Canaria og gleder oss til å oppdage charterhelvetet. Jeg tror vi vil like det. Avreise om en uke og litt.

Gjett hvem som er hvem.

16 kommentarer:

  1. Må bare kommentere at jeg heller ikke ville spist en slik porsjon hadde det ikke vært for testingens skyld. Gøy med omtale - ser at du er stor fan av havregrynsgrøt :-)

    SvarSlett
  2. Hahhaha!!! Du fikk meg til å stusse, 85 gram er en ganske voksen porsjon. :D

    SvarSlett
  3. Quinoa er mer som ris å regne, bruker det istedet for middagsris, men kan sikkert koke noe velling på den og du:)

    Oppskrifter på kaker med mandelmel? www.kriweb.no - mandelbrødet er helt fantastisk godt!

    SvarSlett
  4. Tid for trening: Quinoa finnes i flere former. Er faktisk veldig godt som grøt og jeg tror helt klart Chassi vil like det. :) Men ville nok ikke valgt hel quinoa til grøt, heller quinoaflak.

    SvarSlett
  5. Definitivt noe for meg! Godt du fikk testet mandelmelgrøt, for jeg hadde ikke rotet meg til det. Tenkte å teste med sjokolademintpulveret mitt :D

    SvarSlett
  6. Hæ? Skal du reise bort? Bare helt sånn plutselig...nå som...

    SvarSlett
  7. Beundrer din grøtbegeistring! Jeg prøvde kakao-varianten, men må innrømme at det ble litt for søtt/kvalmt for meg så tidlig...og honnikorn hadde heller ikke jeg klart. Men med blodsukkerapparat her i huset, burde jeg jo enkelt kunne gjøre slike tester også..tiltak.. (og så må man jo være så himla nøye med prosedyrer i forkant...trening dagen før etc).
    Havregrøt med bær og kanel for meg ;)

    SvarSlett
  8. Den der ventet jeg på.
    Leeenge siden jeg oppdaget mandelmelgrøten ;)..
    *simsalabim, la mandelmel bli billig !"!"!

    Glad du er frisk igjen, og heldige du som skal være charterprinsesse.
    Klem

    SvarSlett
  9. Tid for trening: Heei! Det står at man kan koke grøt på den, og det kan man jo på det meste. ;) Jeg spiser ikke kaker egentlig..

    Fun fact: Halvparten av leserne her kommer via søk på Eggehvitefluff. Prøv det. :)

    SvarSlett
  10. Maije: Gjør det?! Du vet så mye som jeg ikke vet. Takk! :) Grøt skal bli!

    Hilde: Sistaaa! Visste ikke at du også var på sjokomintkjøret. Ingen vei tilbake.

    Marit: Det var det første jeg også tenkte faktisk. ;)

    SvarSlett
  11. Therese: Jeg fikk meg også blodsukkerapparat i dag!!! Å stikke seg i fingen og måle blod har blitt det kuleste jeg gjør nå! Åh, GODT at det ikke bare er meg som har sære interesser.

    Heidi: LOL! Typisk deg å alltid vite best. Du kunne vel hvisket meg i øret en gang at det kunne være en god idé? Fins det noe mer jeg burde vite?

    Kjempeklem tilbake. :)

    SvarSlett
  12. Det er nesten min "kake" du spiser der.. Jeg bruker mandelmel, egg, sukrin, fiberhusk, kruskrakli og vanilje.. Det er SÅ gott, men jeg varmer det i microovnen :)

    Fin blogg du har :)

    SvarSlett
  13. Wow! For et bra tips!!! Takk, Rando!

    SvarSlett
  14. Hallo!! <3

    Nå har jeg faktisk begynt å sette stor pris på havregrøten min. Tenk!

    SvarSlett
  15. Morsomt, Thale. :) Men jeg føler det mangler noe her, en forklaring kanskje.

    Hehe. <3

    SvarSlett
  16. Kakene er ikke så søte som du tror, særlig ikke mandelbrødet. Sjekk bloggen hennes, masse oppskrifter der også..

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...