torsdag, august 06, 2015

Fotballfruegrøten

Frokost i dag var nøtter med smør og fløte. Nøtter med SMØR og FLØTE! I shit you not, jeg spiste feit saus til frokost. 70 gram fett i en bolle. Det lukter ennå smør i leiligheten, det er litt ekkelt. Jeg har spist det Helsedirektoratet ser på som en dagsrasjon av fett til ung aktiv kvinne, i bare én porsjon, og nå venter jeg på at kroppen skal reagere på et eller annet vis.

Sånn for eksempel.
Oppskrift på mandelgrøt:
25 gram smør, 30 gram mandelmel, 0,5 dl fløte, 1 dl helmelk, salt og søtt. En neve mandler på toppen.

Smelt smør, bland inn mandelmel og hell over resten til det blir litt konsistens.
(Særlig at dette kan kalles grøt, det er jo oppskrift på en saus.)
Fett med fett på.
Å starte dagen med å smelte masse smør (jeg tok bilde, men hadde ikke kort i kameraet) og spise den feiteste retten jeg har sett i mitt liv føles like fjernt som å gå på jobben i pyjamas. Men nå har jeg gjort det. Jeg hadde grøten i en liten sjokoladeskål og spiste den med teskje, for det blir jo ikke rare porsjonen, men oppi her har vi 700 kalorier.

718 faktisk.
Og det ble konsistens nok til en grøt, men det lignet så altfor mye på en feit saus.
Kan dere se hvor lite det er?
Og hvor mye den ligner på originalen?!

Vurdering

Nå var jeg så heldig å få fløte hos mor og mandelmel hos Marit, så jeg slapp å kjøpe alt dette, men pris på én porsjon ville vært 19 kroner. Forutsatt at man kjøper normale størrelser av alle matvarene.

Næringsinnholdet da. Mye mer spennende.

Kcal: 718
Protein: 15,2
Fett: 68,9 (99% av Helsedirektoratets anbefalte dagsrasjon)
Karbohydrater: 9,9 (3% av Helsedirektoratets anbefalte dagsrasjon)
Kostfiber: 3,6

Ho-hoi! :)

Smaken var egentlig god, men fordi det var så rart og uvant satt jeg med en følelse av å spise en hagesnegle og tenke det samme. Hm, den er jo egentlig god. 
 
Pluss: Det gikk nokså fort å lage. Nei forresten, det gjør jo all grøt. Jeg vet ikke.
Minus: At fotballfruen spiser tre måltider til dagen, så nå skal jeg ikke få spise mer før middag. Hjelp.

Men da blir jeg sikkert kjempeslank.

Jeg må komme tilbake til hvor lenge jeg holdt meg mett her. Jeg frykter at karbo-cravings vil slå inn før Reiseradioen begynner. To be continued. Nå er det snart Reiseradioen. Puss puss!

23 kommentarer:

  1. Og der måtte jeg spise igjen, men først etter tre og en halv time! Vanligvis ville jeg hatt et mellommåltid inni der, så jeg er imponert over hvor godt kroppen skjønte at den hadde fått en mektig frokost. Takk for seg.

    SvarSlett
  2. Tror 3 måltider er for lite for meg, og hvor i er karbsa? ;) Den grøten hadde nok vært bedre med masse bær til, eller kanskje et glass melk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men kjære Liller, er ikke du også lavkarbo? Okei, melk og bær gjør kanskje ikke stor forskjell i så måte. Jeg føler meg fortsett litt i etterskudd på karbs, så jeg kommer ikke til å bytte selv.

      Slett
  3. Altså, det med å smelte smør og slippe mel oppi minner jo om fløyelsgrøt eller smørgrøt som noen også kaller det, men med fløte i tillegg i stedet for melk? Grøss! Men fløyelsgrøt tror jeg absolutt jeg vil lage meg igjen, bare med mindre smør enn i den oppskriften din, og melk i stdet for fløte ... 700kcal i ett måltid? Et så lite måltid atpåtil? Tenk så mye mat man kan få for 700 kcal med litt mer fornuftig sammensetning?

    SvarSlett
    Svar
    1. Neimen hei, det var hyggelig! Har du hatt en fin sommer, Maije? Reist i massevis?

      Er det det som er fløyelsgrøt? Takk, det visste jeg ikke engang. Jeg er så enig i alt du sier, men morsomt å ha prøvd. Det var så langt ut av komfortsonen at jeg syns jeg skulle ha fått en russeknute eller noe, for innsatsen. Ikke fordi 700 kalorier er så mye, men det var jo bare er fingerbøl med fett. (!) isj.

      Slett
    2. Haha, ja russeknute synes jeg du burde få for det forsøket der. ;) Veldig lite reising foreløpig, jeg var jo en liten tur i Lisboa hvor jeg bla. løp med Lisbon city runners, men jeg begynte i ny jobb 3.august, så jeg skal ha ferie fra 22. august. Da drar jeg først til Stockholm for en langhelg og derfra til Playitas på Fuerteventura for 3.gang. Der blir det masse trening og en del avslapping ved bassenget og nyte sola og varmen.

      Slett
    3. Tanx! :D

      Dødskult å løpe med Lisbon city runners! Som en slags sightseeing, eller bare trening? Gratulerer med ny jobb og up-and-coming-ferie. Det hørtes deilig ut. Jeg vil også til Fuerteventure. Åh, det hadde passet meg helt perfekt faktisk.

      Klem fra meg

      Slett
    4. Takk, takk, ny jobb er veldig bra, også har jeg SATS Nydalen rett over gata for jobb. Utrolig praktisk, dessuten er det betraktelig vanskeligere å droppe treninga når man sitter og ser ned på treningssenteret fra pulten sin.

      Løp som trening ja. :) 12 km, med korte stopp der det var noe å se eller bare for å få i seg drikke. Sol og allerede 25 C kl halv 8 på morgenen. Herlig løpetur med en guide som hadde noen imponerende meritter på halvmaraton og triatlon.

      Yes, Playitas er helt gull, skikkelig godferie! Jeg gleder meg allerede til fiskemiddagene på Victors. Dagens fangst med kanaripoteter og mojo rojo, og selvsagt gambas al ajillo som forrett. :D

      Slett
    5. Nice! Det høres ut som drømmeferien! Jeg elsker Portugal og skulle så gjerne hatt en værsikker soluke etter en sommerferie med snø på fjellet.

      Slett
  4. Hoh mektig! Skjønner godt du holdt deg mett lenger enn vanlig :)

    Jeg spiser jo med egg. Så test gjerne grøt av økologisk havregryn (det må være økologisk) vann, litt havremelk, litt linfrø (alt går på slumt dessverre) og litt salt. Rør inn 2 egg og en hvite når det har blitt grøt. Spises seff med kanel, sukker og smørøye ;)

    God fredag fine Chassibassi :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei superduper! Kjekt å se deg i dag! Kjekt å sigge. (Så mange gode uttrykk vi mistet da vi sluttet å røyke.)

      Jeg har testet med egg, og det er jo kjempegodt, men hvorfor må det være økologisk? Kan du smake forskjell?

      God lørdag! :-*

      Slett
    2. Vi kjøpte økologisk ved en feiltagelse og fant ut at "HEY, dette smaker jo MYE bedre"
      Akkuratt som om grynene blir mykere. Du skal få en kopp og to av meg så kan du få teste ;)

      Takk for koselig tur :*

      Slett
    3. Er det sant? Så kult da! Takk for superkoselig tur, den trengte jeg. :*

      Slett
  5. Hadde skrevet en lang kommentar om grøt. Alt forsvant.
    Skrev også om at jeg har lest "født til å løpe" og nå lest "eat and run" og er motivert til å løpe langt og lenge når kroppen er ferdig med å savne blindtarmen sin. Alt det forsvant også.

    Uansett. Jeg har litt problemer med grøt. I sommer oppdaget jeg hirsegrøt. Det er helt fantastisk! det kan jeg spise og spise med all slags tilbehør! (mandelsmørgrøt er nok ikke noe for meg).

    Spent på hvordan grøt smakinga går.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, hyggelige fremmede. Så synd at kommentaren forsvant! Hvis det var bloggen sin feil så beklager jeg virkelig. Takk for at du gadd å prøve igjen.

      Eat and run har jeg ikke lest. Hva handler den om, er den en veggissak eller noe? Og hvorfor har du problemer med grøt, er det pga gluten siden du tåler hirse? (Hvis hirse er glutenfritt vel og merke) Jeg falt aldri helt for hirse for jeg syns det lignet for mye på babygrøt. Hvordan lager du grøten, sånn utover hirse? Hva slags tilbehør for eksempel? :P

      Ingrid Espelidgrøten bør testet i dag og smakte nokså surt.

      Slett
    2. BLE testet. Den ble testet i morges og holdt meg mett i omtrent halvannen time. ;)

      Håper du har en fin søndag!

      Slett
    3. Hirsegrøten lager jeg med 50/50 melk og vann, salt og vaniljepulver. Da smaker det som babygrøt. Noen ganger moser jeg en moden og søt banan i, sjokoladepeanøttsmør, lemoncurd, fersk frukt, tørket frukt, mandler, lønnesirup, honning.. Gjerne flere av de samtidig. Jeg bruker ikke så mye fett i, så posjonene er større enn en fingerbøl.
      Usikker på grunnen men har litt problemer med grøt. Tror det er konsistensen. Risengrynsgrøt kan jeg klare kald, samme med semulegrynsgrøt. Rømmegrøt er ok. Havregrynsgrøt har jeg spist for mye av og nå takler jeg det ikke i det hele tatt. Smørgrøt er enda værre skal sies.

      Eat and run handler om hvordan Scott Jurek ble den mest awsome ultramarathonløper (han er også med i "født til å løpe"). Ja, han er veganer nå, så det handler en del om hvordan han endret kostholdet.

      Surgrøt, på en god eller dårlig måte?

      Slett
    4. Håper søndagen din har vært strålende!
      (jeg har lest bloggen din en stund nå, og fant ut at nå er det påtide å komme ut av snikleseskapet).

      Slett
    5. Hei MiiaK! Det var mye kult! På grøten! Oh boy. Lemon curd er jo kjempegodt. Kjøper du eller lager du selv? Og så har du alltid vaniljepulver i, det hørtes også farlig godt ut. Hva slags type da? Sjokoladepeanøttsmør høres definitivt ut som noe du lager selv i alle fall. (Oppskrift, oppskrift!!)

      Boken hørtes også veldig kjekk ut, så den skal jeg finne. Nå leser jeg enda en bok om tidenes mest dramatiske ekspedisjon. The worst journey in the world. Den er altfor lang, men den er likevel spennende.

      Surgrøt på en dårlig måte. MASSE søtning. :D

      Hvordan var søndagen din? Min var fin. Tur, tv og trening.

      Slett
    6. Jeg er veldig glad for at du kom ut av skapet. :*

      Slett
    7. Lemon curd har æ ikke turt å lage selv enda, sikker på at det vil mislykkes. Jeg lager egentlig bare peanøttsmør med å riste usaltet peanøtter, så kjøre det i en kjøkkenmaskin veldig lenge, tilsetter salt, kakaopulver og litt søtning (honning er godt) hvis jeg føler at er behov for det.

      Søndagen ble brukt til å gjøre det samme som ellers denne uka. Pakke, rydde, kaste, trene.
      Flytter ut av leiligheten i Finnmark for å studere ferdig i Oslo. I dag kom flyttebilen og hentet samboeren min sine ting som skal sørover, alt av mine ting er flyttet til mamman min. Jeg skal kun ha 3(!) bagger med meg til Oslo. For i desember er jeg ferdig utdannet, forlater da mann og Oslo for å bo på nordsiden av Varangerfjorden <3

      Slett
    8. - Jeg har laget lemon curd, så da kan du også. Lykke til!

      - Neste nøttsmør skal bli med kakao. Check. Takk!

      - Og til alt det andre: Du er jo megaspennende! fortell mer! Hvorfor flytter du fra mannen i desember? Hva gjør du ved Varangerfjorden?

      Lykke til med rydding og pakking!

      Slett
    9. Ååå, hjemmelaget nøttesmør med kakao hørtes farlig godt ut. Det må definitivt testes ut!

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...