torsdag, august 13, 2015

Paleogrøt - en vinner!

Det var en av de dagene. Jeg sov helt til skolebarn sang utfor vinduet, og solen trengte gjennom gardinene. Fjorden var speilblank og fuglene kvitret, og snart skulle jeg spise den beste grøten jeg kan huske. En grøt som smakte lønnesirup uten å ha lønnesirup i seg, og som holdt meg mett i nesten tre timer.(!) Unnskyld for sovehår og manglende bukse, men jeg tar disse eksperimentene så alvorlig at jeg har gått inn i studentrollen for snart å lage studentgrøten til Vibeke. Men det er en annen historie.

Student.
Jeg var ikke helt klar for steinaldereksperimenter allerede til frokost, så jeg prokrastinerte, - som er studentlingo for å utsette. Jeg spiste en vanlig frokost først, og gikk ned i hagen for å plukke gojibær. Vibeke bruker tørkede gojis, men ferske er sikkert enda bedre.

Goji schmoji.
Og etter et spann fullt av bær var jeg så høy på den fine dagen at jeg bestemte meg for å løpe bakkeintervaller i Sørmarka. Yes, I did. Den samme bakken som jeg syntes var helt sykt tung med Elit1 på mandag; da jeg ropte Fytti helvete, dette hadde jeg ikke gjort alene, den løp jeg i dag ENDA FORTERE. Alene! Og var helt sånn Wooho! Og det var blomster og bier, og to rådyr som sto og så på meg.

En SÅNN dag var det!
Okei, innestemme. Steinaldereksperimentet sto klart på kjøkkenet da jeg kom tilbake.

Sånn.
Oppskrift på varm paleogrøt:
1,25 dl pekannøtter og mandler
0,5 dl mandelmelk
En halv banan
0,5 ts vaniljepulver
1 ts kokosmasse
1 egg
Salt og kanel

Hakkes, blandes og kokes. Pynt med kokos og friske bær. (Takk, Naturlig sunn.)

Pekanos.
Så vips fallera, dette tok ingen tid alls. Men. Et stort men. Av seks ingredienser har jeg måtte jukse på fem, det syns jeg trekker ned på denne oppskriften. Det skulle vært usøtet mandelmelk, men hello, det fantes bare én type i butikken. Det skulle vært rått vaniljepulver, men hvor sykt er det? Finnes det? Det ble vanlig vaniljesukker. Økologisk banan ble til en banan med en brun flekk (Reddet jeg ikke da en banan som ellers ville blitt kastet i butikken? Er ikke det økologisk kanskje?), og så videre.


Men så hvor kul den ble!

Oh boy oh boy, for en grøt!
Jeg måtte slikke bollen! (Som om jeg ikke alltid gjør det.) Det ble den beste grøten jeg kan huske.

Næringsinnhold:
Kcal: 580
Fett: 48,2 gram
Protein: 14,5 gram
Karbohydrater: 18,1 gram
Kostfiber: 8 gram

Pris:
36 kroner. I overkant for min del, men man kan visst bruke andre nøtter enn pekan, og da blir det straks mye billigere. (Lurer på hvor dyrt det ville blitt om jeg hadde funnet rått vaniljepulver.)

Metthetsfølelse:
2 timer og 50 minutter (Bra! Nesten som fotballfruegrøten, og den hadde flere kalorier.)

Smak:
Jeg hadde en gang en kjæreste som sa at det knullet i munnen når noe var helt perverst godt. Og det var dette. Det knullet i munnen! Plis prøv.

37 kommentarer:

  1. Vaniljepulver er horribelt dyrt, 109kr på funksjonellmat for 30g. Det smaker jo godt, menneh ...
    Grøten høres for øvrig god ut, selv om en er dyr, så prøve skal man! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha! så du har prøvd altså? RÅTT vaniljepulver? Hatten av for deg. Da håper jeg du prøver denne også. Jeg tror det må være pekannøttene som gjorde at det smakte lønnesirup, for det gjorde det virkelig.

      Slett
    2. Det er veldig stor forskjell på vaniljesukker og vaniljepulver. Vaniljepulver er ren vanilje, uten tilsetningstoffer. Vaniljesukker du kjøper på butikken er sukker og stivelse smaksatt med vanillin. Så relativt stor forskjell der.

      Digger pekannøtter, men grøten blir nok helgegrøt, for nå om dagen spiser jeg frokosten min på jobb så da holdes det enkelt med få ingredienser. :)

      Slett
    3. Aha. Takk for oppklarende svar. Sukker og stivelse på meg da. :P

      Men altså, hvis du vil prøve så gikk det superfort dette her. Du kan jo hakke opp nøttene på forhånd? Eller bruke mandelmel. (Det gjorde jeg, for hello, oppskriften sa at mandlene skulle mikses til mel i en miksmaster.)

      Hva skal du i helgen? Spise paleogrøt, I presume. Neida. Hva skal du?

      Slett
    4. Det er ikke tiden som er problemet, men å måtte ta med seg alle ingrediensene i den knøttlille sekken når jeg går/løper til jobb. ;) For ikke å snakke om alle kcal, som blir litt mye for en vanlig frokost. :p

      Ingen paleogrøt på meg denne helgen, det får vente til jeg er tilbake fra ferie. Jeg skal sjekke at jeg har alt jeg trenger til ferie, kjøpe kombipedaler til hybridsykkelen og få en liten sjekk av sykkelen. Jeg må så vidt begynne å pakke litt også tror jeg. Lørdag kveld skal jeg drikke vin hos en venninne og rusle hjem når de drar ut på byen. :) Ellers blir det trening, soving og rydding. Ikke spesielt spennende med andre ord. Jeg har insett at jeg har blitt fryktelig kjedelig, jeg foretrekker sofaen og mitt eget selskap i helgene, eller ta en rolig og hyggelig middag med noen få venner ute, før jeg tusler hjem i rimelig tid.

      Hva er dine planer for helgen? :)

      Slett
    5. Aha. Ok. Men syns du det var for mange kalorier? Dette er omtrent det min egen grøt ender på. Nei, ikke fullt så mye kanskje, men jeg pleier å bli sulten etter halvannen time, så nå skal det bli større.

      Vin og byrusling høres supert ut. Sånne helger liker jeg også. Selv er jeg bedt til en støl i Ryfylke. Jeg har ikke fått pakke annen proviant enn en flaske vin, så jeg skal leve en hel helg på en annens kosthold. Blir det lavkarbo/ høykarbo/ chips og godis? Yaiks! Planen er å late som ingenting å elske alt. Hjeeelp.

      Slett
    6. Og! Ikke å. Arg. Hater når det skjer. Skylder på stavekontrollen.

      Slett
    7. 580 kcal til frokost synes jeg er mye ja.. Spiser 4+ måltider pr. dag, og frokost er ikke der jeg foretrekker å legge størstedelen av kaloriene mine på en hverdag. Da har jeg behov for å følge en rimelig fast plan ettersom tid for frokost og lunsj strengt tatt er ganske låst. Sånn er det å jobbe på kontor. ;) Tidspunkt for middag gir seg som regel også selv, ettersom jeg nesten er innhul av sult når jeg kommer hjem fra jobb. :p

      Spennende med ukjent opplegg for kosthold da, tror jeg hadde fått litt noia selv, ikke fordi jeg er spesielt spiseforstyrra, men fordi jeg liker å spise ordentlig mat, og fordi folk sjelden leser innholdsfortegnelsen like godt som meg og jeg ender opp dårlig i magen. Men det er tøft gjort av deg å gi slipp, det skal du ha. Ellers må jo stølshelg i Ryfylke være supert! Er det en date? :)

      Slett
    8. He he, hadde du fått noia altså? Jeg så på det som nok et eksperiment. Det gikk i biff, loffrundstykker, crème fraiche, bacon og vin. Veldig mektig mat. Men aller mest så har jeg spist tre måltider til dagen - mot mine vanlige syv! Og faktisk, uten at jeg har vært sulten, så har jeg gått ned to kilo på dager. Interessant, syns du ikke?

      Det var en super helg, og jess, det var en date. :P

      Har du hatt en fin helg selv?

      Slett
    9. Så gøy med date, eller? :) Helgen var helt ok, vinkveld med ei venninne lørdag, men det ble litt seint, så jeg var ødelagt hele søndagen. :p

      Mateksperimenter er helt klart interessante, men du har vel ikke særlig godt av å gå ned 2 kg? :)

      Slett
    10. Veldig gøy med date. Jeg trengte sikkert ikke ta av to kilo, men de er sikkert på igjen allerede. Og at de kunne forsvinne sånn uten at jeg la merke til det tyder på at det var en veldig bra date. ;)

      Vinkveld er best! Hvis man klarer å stoppe i tide. He he.

      Slett
  2. Please provide a pint of porridge por favor. Det så digg ut. Nesten like digg som beina dine (men set sa jeg ikke).

    Naturlig sunn bruker 1,25 dl av hver av nøttetypene. Gjorde du det? Eller 1,25 dl tilsammen? Og for oss som ikke har desilitermål? Hva tilsier det? 60 gram? Jeg må notere pekannøtter på listen min over mat å anskaffe i nærmeste fremtid. Utrolig kult at du tester ut alt dette. Hvor mange grøter har du for dagen nå? 2? Eller 3? Neivel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann anonym! Tanx! Og værsågod, her kommer grøt. :D

      Ikke vær så anonym da.

      Jeg fikk en nokså omtrentlig 1,25 dl av begge sortene tilsammen, men det betyr at jeg ikke vet hvor mye det veier. Hvis du bruker mat på data eller kostholdsplanleggeren (det er sånn jeg regner ut næringsinnholdet) så oversettes lett dl til gram der. Jeg skulle gjort det for deg, men jeg rekker det ikke nå.

      Jeg har to grøter til dagen, men fordi de siste har vært så alternative (Jeg spiste Vibekegrøten til frokost i dag, for eksempel - veeldig alternativt) så teller det nesten som en og en halv. Du da?

      Slett
    2. Grøt er helt fanomenalt. Men jeg leste om ei i kommentarfeltet her - Frida(?) som hadde gått på en grøtsmell? Jeg kjent meg igjen. Plutselig i sommer var det full stopp. Men nå blir det kaldere og grøt frister sikkert da mer enn det gjør akkurat nå om dagen. Men det går i havregrøt. Av vann. Med egg. Har ett eggeproteinpulver. Men jeg er usikker på om kroppen trenger proteinpulver. Hvor mye protein trenger jeg liksom? Og tror du vel ikke jeg får nok med det jeg spiser til vanlig? :D Anbefaler du proteintilskudd?

      Og hvordan gikk det med en helg på annen mat? Fikk du noe spennende? :)

      Slett
    3. Hei igjen! Jeg ville brukt proteinpulver hvis du ellers koker grøten på vann. Men hvis du kan koke den med et egg så er det jo greit. Grøt på vann er som brød uten pålegg. ;)

      Helgen med annerledesmat ble helt super. Som en reise tilbake til barndommens mat. Brød med syltetøy og tre måltider til dagen. Ikke egentlig my cup of tea, og dessuten tok jeg av nesten to kilo på to dager, men fordi alt med mat er så spennende så var også dette et spennende prosjekt.

      Kan det være at du også har jernmangel? Drt hadde jeg og det har visst Frida.

      Slett
    4. Takk snille. Jeg har time hos legen på fredag! Da spør jeg om jern også. Men så tilfeldig kan det vel ikke være? At vi mangler JERN alle mann? :D

      Men hvor mye proteiner får DU i deg hver dag?

      Gikk du ned to kilo på en helg? Går det an? Stakkars. Stolte du nok på daten til å ikke ta med kaffe/te og? OG finalespørsmål: Blir det flere dater med henne?

      Slett
    5. Det kan det! Fordi vi trener alle mann, og er jenter, og glade i grøt - som er nesten minusjern pga melken. Jeg gleder meg til å høre hva legen sier!

      Jeg teller ikke proteiner, men jeg putter dem inn i hvert måltid (men gjerne bare halve tunfiskboksen, mot minst hele tidligere) og ender nok opp på 120 gram kanskje. Ikke mer i alle fall. Da har jeg to ganger kroppsvekt og vel så det.

      Det eneste jeg tok med var - hold deg fast - en hel pose bakekakao! Ha ha! Jeg visste at hun brukte suketter og drakk te, men heia meg. Modig, sant.

      Håper på ny date. Det er ikke opp til meg altså. ;)

      Hvor mye proteiner får DU i deg?

      Slett
    6. Ha ha. En hel boks med bakekakao! DET er funny! :D Jeg er så gal at jeg bare kan spise litt frukt. Uten noensomhelstproteiner. Og jeg trenger ikke FETT til hvert måltid heller. Livet er ikke helt perfekt. Ikke på kostholdssiden heller. Men min store synd er søtning. Uffameien. Jeg må kutte ned. Drastisk.

      Slett
    7. Du kan spise bare litt frukt eller MÅ spise bare litt frukt? Hvor mange suketter til dagen? :P jeg er sikker på at jeg kjenner verre enn deg.

      :)

      Slett
  3. mmm... hørtes godt ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og det var det! Hei Nina! Håper du vil prøve. :)

      Riktig god helg til deg!

      Slett
  4. iHerb -> økologisk vaniljepulver er supert!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kristin! Hyggelig å hilse på. Okei, det er notert!

      Slett
  5. http://no.iherb.com/Wilderness-Poets-Pure-Vanilla-Powder-Farm-Grown-1-oz-28-g/53529

    Varer superlenge, er drøy og smaker nydelig

    SvarSlett
    Svar
    1. Nice! Den var ikke dyr heller! Det ser kjempegodt ut. TUSEN takk for tips! :D

      Slett
  6. Ohlala for noen BEN! Jeg bør gå mer i fjellet...

    Nå har jeg økologisk havregryn til deg OG en kopp med kokosmel om du vil ha?!
    Enig ang bananen. Mye bedre å spise en med brune flekker. Ska kje de får værr med liksom?
    Håper du har hatt en fin helg :*

    SvarSlett
    Svar
    1. Thi-hi. Takk! Nå virker det som om det er derfor jeg har lagt ut bildet, men det er 30 grader oppe i drivhuset mitt nå for tiden.

      Nydelig helg her! Du også? I Oslo? Med tøffe biler og høy musikk? :D Håper du blir med på løpingen i Sørmarka i dag. 19.30. Det skal visst være en tøff runde, men man løper så mange runder som man gidder.

      Puss på deg <3

      Slett
    2. Jeg har nesten ikke sovet i natt (hjemme ALTFOR sent) så jeg er ikke helt i vater... Er det ikke løping på onsdager også? :)

      Nydelig helg! Sol, varme, kule biler og mye lyd ;)

      Slett
    3. Da må du sove. Lykke til med vater. Jeg gleder meg til å se deg igjen og setter kjempestor pris på havregryn og kokosmel. TAKK!! Hvorfor har DU kokosmel i det hele tatt, du som spiser m&m og vafler liksom? Uansett. Topp for meg. :D

      Slett
    4. Det lurte jeg også på når jeg fant det i skuffen foråsidetsånn. Men HEY, er det sånn at jeg ikke kan ha kokosmel siden jeg spiser m&m og vafler?! Er jeg puttet i en usunn bås?

      Slett
    5. Ups. Nei, det er du ikke. Jeg har en egen bås for sånne som deg - den er nokså eksklusiv og heter Fåkkings cool and not to crazy about food - men jeg skjønner at båsing er dumt generelt sett.

      (Siden du også lurte så er jeg kanskje tilgitt i alle fall.)

      Slett
    6. Du er veldig tilgitt :*

      Slett
  7. HEI CHASSI!

    Usikker på om jeg klarte å legge igjen en kommentar sist jeg fant igjen bloggen din, eller om mobilen klikka (det er tydeligvis vanskelig for iphone å kommentere blogger), isåfall unnskylder jeg om jeg har kommentert lignende før og du har ignorert meg (eller svart og jeg aldri kom tilbake og så svaret), MEN det er så godt å komme innom bloggen din! Leste den IVRIG i 2010-2012 da jeg blogget selv.. Og nå har jeg endelig addet deg på bloglovin. IGJEN. *knis*

    (Hvis du lurer hvorfor du måtte bli re-addet er det fordi jeg valgte å gå på blogge-rehab, men nå er jeg på kjøret igjen)

    Det ble rotete, men jeg tenker du skjønner hva jeg mener.

    Anyways, CREDS for at du faktisk spiste fotballfruegrøten, det vet jeg ikke om jeg hadde klart. Og nå har jeg snappet grøtfilmen til Ingrid Espelid Hovig til alle jeg kjenner fordi jeg lo så hardt. Har alltid ledd av bildet av hun og hellstrøm på forsiden av kokeboken deres, men hun er jo ennå søtere på film <3

    Jeg er ikke med på noe turistforening eller noe, men lurer på om jeg må det for jeg vil være med på tur! Forhåpentligvis er du ikke redd for meg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen tilbake på kjøret! Hei Jenny! Er du ordentlig på kjøret igjen? I så fall, hva slags blogger går det i da? De har jo forsvunnet mange av de kule på 2012-tallet. :-/

      Dødskult at du snappet Espelid-videoen - den hadde jeg likt å få snap av.

      Vil du være med MEG på tur? Topp! Any time! Jeg går helst i Stavanger-området nå, det er det eneste. Bodde ikke du i Oslo? (Bloggen din er borte, så vanskelig å si.)

      Hyggelig å høre fra deg igjen.

      Slett
  8. Halvveis på kjøret! Prøver så godt jeg kan å ikke følge for mange fitnessblogger, for da går jeg rundt å tenker ennå mer på mat og det trenger jeg ikke for det ender opp med at alt går i grisen som regel. Dessuten er omtrent ALLE blogger like i mine øyne nå til dags. Men grøt, det er gøy! Kommentarfeltet til fotballfrue en gang i blant er også gøy, ellers er det å ramle innom tilfeldige fitness/rosablogger når jeg ikke har noe bedre å gjøre (les: alltid) og drepe tid.... Faktisk er det flaut å tenke på at hodet mitt soner ut mens jeg driver på og jeg ikke vet hva jeg skal svare når folk spør hva jeg bruker tiden min på :( Jeg gjemmer bloglovin godt....

    Må også sies jeg virkelig savner Jeanette Bye sin blogg.. Vet du om noen som er lik, please share!! Hva slags blogger leser du egentlig? Mener å huske jeg fant deg i dag på dedication.

    Jeg var en av de kule bloggene som delte veien sin "ut av spiseforstyrrelsen" forresten. Bor i Lillehammer nå for tiden (straks Bergen muligens) men har lurt en stakkars fra Stavanger til å tro han liker meg, så om sjansen kommer hadde det vært gøy å være med grøtdronningen på tur der borte! Elsker tur-livet, men skal innrømme jeg ikke er helt frelst av LAAANGE turer i snø og kulde så vet du det :p Har følelsen at du gjør det nemlig..

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at alle er like, så jeg er ikke så mye på kjøret jeg heller lenger. Men grøt er gøy! ;) Jeg savner også Jeanette Bye, men en gang jeg etterlyste henne på bloggen fikk jeg en mail som sa at hun hadde trukket seg tilbake, fått et nytt navn og nå kunne følges på instagram. Jeg fant henne aldri på instagram, men i alle fall. Jeg har ikke funnet noen arvtager heller.

      Jeg leser de bloggene jeg har i min egen feed, men det er alt. Jeg er på detox selv fra søte Malin sin, fordi eksen kommenterer så grundig om sitt eget privatliv. (Hvis du er interessert i updates fra en liten østlending så finnes det hos Malin.)

      Når du kommer til Stavanger skal vi få til en tur.

      :*

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...