tirsdag, januar 11, 2011

Bokhvetemel til de siste nølerne

Hildeeee, jeg fant en grøt som ikke er korn! Hvis man ikke tåler korn av noe slag kan man lage grøt med bokhvete.

Det er egentlig ikke et korn, men faktisk en nøtt! Den selges hel, som flak eller malt til mel, og inneholder mye protein og også mye stivelse og kostfiber (og jern, kalium, magnesium og kalsium). Bokhvete inneholder heller ikke gluten og kan derfor spises om du har cøliaki. Blabla, det hentet jeg fra nettet, men det kuleste er dette: Bokhvete blir dødsgodt i grøt, og - ikke minst:

Den er løsningen for megadrøy grøt med lite kalorier.

Næringsrik og lettfordøyelig og perfekt som diettmat (eller nattmat for min del) - 2 spiseskjeer bokhvetemel er nok til en stor porsjon med grøt. Den stivner helt av seg selv (må røres for å ikke klumpe) og gir ikke gelékonsistens som annet bindemiddel gjør. (In your face, Fiberhusk.) Det HAR tradisjonelt blitt brukt til grøt for så sier pakken, og pakken er ett kilo tung og koster 50 kroner på helsekosten.

Næringsinnhold per 100 gram:
Protein: 12,6 g
Fett: 2.0 g
Karbohydrater: 72 g
Kostfiber: 5,8 g
Energi: 208 kcal

Hvis jeg har laget en grøt med altfor lite gryn og altfor mye vann kan jeg nå tenke Høhø, ingen problem, og tilsette bare en liten prikk bokhvetemel for å få en god konsistens på grøten. Jeg har ikke prøvd med hele korn men det burde blir bra det også.

Kakao igjen, men sjekk den gode klumpfrie konsistensen.

Og så da. En helt irrelevant sak, men Kristin tipset meg om en morsom dialog på Tid For Trening her om dagen. Den ble tatt så LANGT av sammenhengen sin denne samtalen: Biggest looser er bra.. Chassi er rå.. Ja, Chassi er rå, selv om Jillian er et av mine forbilder. LOL!

Jeg tviler sterkt på at Connie vet hvem Chassi er.

43 kommentarer:

  1. Bokhvetegrøt er godt, og veldig mettende! Prøv også blinis! ;)

    SvarSlett
  2. Fåkk, jeg var ikke først. ;)

    Ser at de anbefaler blinis men jeg har blitt så enkel i kosten i det siste at det høres ut som en kjempeutfordring. (?) Hva har du ellers i grøten da? To spiseskjeer er ikke mye å bli mett av.

    SvarSlett
  3. Ja, men du ER jo rå!!! :D Råere enn den irriterende Jillian... :P (Har en vegring mot damer som blir gneldrete når de roper...)
    Bokhvete hørtes spennende ut da! :-) Jeg sitter jo dagmamma for en liten grøtelsker, og siden jeg ikke hadde havregryn sist jeg var der, så ble det ruggrøt av rugmel, med linfrø, sesamfrø, solsikkefrø, økologiske rosiner, kanel og en teskje honning. SÅÅÅÅ godt! :)

    SvarSlett
  4. You make my day! Jeg mistenker deg for å bare si fine ting uansett og alltid, men det er like kult for det. Verden skulle hatt flere slike mennesker. :D

    Rugmel, linfrø ogsåvidere, been there! Men med melk eller vann? Jeg ville savnet melk hvis jeg ikke hadde proteinpulver, har blitt så bortskjemt nå. Hjelpes for noen nerder vi har blitt.

    Knusekos!

    SvarSlett
  5. Jeg har også hatt litt maismel i grøten, gir fin farge! Også har jeg en pakke soyafloker eller noe sånt, det gir en litt annen konsistens, linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø, nøtter ... hmm, hva mer? Quinoa er også godt å lage grøt på, og er glutenfritt i alle fall.

    Måtte dessuten lete fram hva de greiene jeg fikk servert til frokost i New Orleans i sommer var, nemlig grits. Fikk veldig lyst til å bestille det fra Amazon, bare for å kunne mimre, og blande i grøt her hjemme.

    SvarSlett
  6. For ikke å glemme Gojibær! Har noen forsøkt hi-maze i havregrøten? Det skal jo liksom øke fiberinnholdet i mat, hva ville det gjøre i grøt?

    SvarSlett
  7. Jeg er ny for dette grøtfenomenet. Akkurat hvordan lager du denne bokhvetegrøten? Tilsetter du bokhvete i den vanlige havregrøten, eller er det *kun* snakk om bokhvetemel og vann som du koker opp eller?

    SvarSlett
  8. Og hirseflak. Gir også litt annen konsistens.

    SvarSlett
  9. Hihi...takk... :) Jeg lever etter den gyldne regel(nærmeste jeg kommer kristendom): Det du vil andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem. Jeg har utvidet den litt til å innebære at om du tenker noe fint om noen så skal du si det til dem. Tenker du noe ukonstruktivt og stygt, så er det som regel fordi de på et eller annet vis gjør deg sjalu...og da er deg selv du må ta et oppgjør med. (Men jeg er ingen engel, tenker ofte stygge tanker som ikke burde være der)

    Jeg bruker som regel halvt om halvt med melk og vann, og stort sett ekstra lett eller skummet melk... :)Klarer ikke helt å gi slipp på melkeprodukter nei! ;) + syns proteinpulver smaker møkk(sier jeg i det jeg tenker på å styrte ned en shake siden jeg snart skal på trening... :P). Oppdaget forøvrig at yoghurt med kruskakli og havregryn er NAM! :) Lagde det til hun jeg er dagmamma for, og da hun begynte å mate meg tilbake var valget yoghurt i hele ansiktet eller i munnen. Så fikk jeg smakt min egen "medisin"...hehe... :D (DAMN dette ble langt innlegg *slutte og skrive*)

    SvarSlett
  10. Næringsinnholdet som står på bokhvetemelpakken fra helios er feil. Dette er rikitg;

    Næringsinnhold per 100g
    Protein 16,4
    Fett 4,6
    Karbohydrat 60,8
    Kostfiber 11,2
    Energi 1480KJ/349kcal

    SvarSlett
  11. Maije: Fett! Jeg skal sjekke ut grits og hi-maize har jeg allerede en plan om å teste. Annka her er rå på det.

    Anonym: Grøt kan ikke gå galt uansett. Med bare bokhvete og vann blir det magert men greit, mens med havre/melk/proteinpulver/diverse i tillegg kan det bli hur kult som helst. :) Og en liten prikk salt.

    SvarSlett
  12. Maije: Hirseflak er fint, men har du prøvd med hel hirse? Jeg har et hauggammelt innlegg om det her et sted, må være den verste grøten noensinne.

    SvarSlett
  13. Annka: Et helt brev jo! Du vet å gjøre meg glad. :) Naturell yoghurt? Spice den opp med kakao! :P

    Anonym: Takk! Det tror jeg så gjerne så det var fint å få klart opp i. Det er jo en nøtt og det er ikke avfettifisert så litt rart var det jo at det skulle være magrere enn alt annet mel. Men grøten blir likevel mager fordi det er så drøyt.

    SvarSlett
  14. Heia superwoman!!!!just in here to say Heellluuu!!!!
    JEG VIL OGSÅ HA GRØT KANIKKEDUKOMMEÅLAGEGRØTTILMEGJEGERLATPÅSKOLENOGUTSULTETDUGJØRKKESAKENBEDRE MEDGRØTENDINSOMJEGVILHAAAAA!!!!!

    koselig blogg, jeg liker den...når jeg må le, så må jeg inn hit...*koooooooos*

    ps: jeg synes også at du er råere en jillian. hun er jo bare gimmick vøtt

    SvarSlett
  15. Åååe, det vet du jeg vil, jeg skulle kommet løpende!

    Er jeg råere enn Jillian altså? Haha, jeg kunne laget grøt til deg på fulltid for sånne egoboostere. DU er rå, vennen. ;)

    SvarSlett
  16. Jeg hadde hi-maize i grøten i dag. Det merkes ikke. Og jeg bruker skummet melk. Det er bare så morsomt med all den grøtpraten :)
    Jeg hadde dilla på havrevelling en stund: havregryn, myyyyye skummet melk, kanel, kardemomme, vaniljesukker (sånn skikkelig med svarte prikker), rosiner og mandler (kjørt skikkelig med stavmikser). Vet ikke hvorfor jeg har sluttet :) Og jeg ser ingen grunn til ikke å ha skummet melk i grøten. Det bidrar jo mest med litt ekstra protein.

    Og jeg synes ikke du trenger å kaste alle mandlene dine i søpla. Du trenger bare ikke å spise alle på en gang :)

    SvarSlett
  17. Hel hirse har jeg ikke prøvd, og skal tydeligvis ikke prøve heller? :p Driver du fortsatt og tar glutamin forresten? Den nye L-glutamin fra star nutrition er ikke dum. Ikke smaker den så jævlig, og den løser seg helt perfekt opp i vann! :D

    SvarSlett
  18. Der fant jeg hirsegrøten, det vil man IKKE lage: Der!

    SvarSlett
  19. Marit: Jeg liker at du får det til å høres så lett ut. ;) Men det er liksom det som er spiseforstyrrelsen min, jeg kan ikke ha mat i huset uten å spise opp alt på en gang. Ikke melk engang! Jeg må kjøpe bittesmå melk hver gang og det finnes ikke i skummet. :o

    Havrevelling var kult! Det har jeg aldri kommet på, så takk for nok et genialt tips. :D

    Maije: Allright! Jeg tar fortsatt glutamin nemlig, og jeg er veldig begeistret for gymgrossisten. Hva betyr L-glutamin, fant du ut det? I motsetning til glutaminpeptid som jeg hadde sist (det var den som var så forferdelig vond). Klemmen!

    SvarSlett
  20. Men kokte du den i hele 50 minutter da? kan aldri tenke meg at du hadde tålmodighet til noe sånt? ;) Det blir jo som å lage risengrynsgrøt. Det er så godt, men det tar jo alt for lang tid, så det blir aldri noe av.

    Kanskje jeg burde ta etter mamma når det gjelder risgrøt, bare koke den opp og la den koke i var det 10 min da, og sette den i ovnen noen timer. Slippe å røre og styre. Kanskje det samme funker med hirsegrøt?

    Hmm, fikk faktisk lyst til å prøve. Når ble egentlig grøtforskning så spennende? :p

    SvarSlett
  21. Plis prøv!!! Det er så spennende at jeg skriver på pcen med tannkosten i munnen akkurat nå. :P

    Jeg kokte nok grøten i mine vanlige to minutter. ;)

    SvarSlett
  22. Og da har jeg enda en utfordring til deg. Kan du redde denne?

    Nok et tidlig eksperiment i grøtforskningen. ;)

    SvarSlett
  23. Jeg vet ikke helt hva den L-en betyr, annet enn at L-glutamin er den mest omdannede aminosyren, og inngår kontinuerlig i proteinsyntese og oppbygging av vev i kroppen.

    Det skal visstnok ikke være noen forskjell på L-Glutamin og Glutamin Peptid, annet enn altså at L-Glutamin oppløses i vann. Jeg har nå tatt den 3 ganger og jeg har ikke smakt noe til den jævlige smaken som peptid har, og den løser seg helt fint opp i vann.
    Har omtrent samme konsistens som creatine monohydrate fra star nutrition hvis du har tatt det. :)

    SvarSlett
  24. Kanskje byggrynsgrøt er verdt å prøve også? Liker å bruke byggryn i stedet for ris, så hvorfor ikke som grøt? Dog ikke med svisker! *grøsse*

    Kjenner du forresten denne bloggen: http://oatscoffeelove.blogspot.com/ ? ;)

    SvarSlett
  25. Du får være litt tålmodig med meg med spiseforstyrrelsen din. Jeg kan ihvertfall ikke like lett å ha sjokolade i huset sin mandler, og da har jeg jo ikke sjokolade i hus. Så nå forstod jeg deg vips litt mer.

    Jeg har nå spist velling etter skitur. Jeg er elendig på ski, og har egentlig gått så lite på ski i mitt liv, at jeg faktisk har et veldig godt utgangspunkt på teknikkurs. Det gikk opp for meg idag :)

    SvarSlett
  26. Maije: Hei fine! Jeg kan ikke selv forstå hvorfor sviskene skulle oppi grøten men det er rart å se hvordan en endrer kostholdet sitt over tid og kan gå så hardt inn for totalt ulike løsninger. Jeg ville aldri spist noe sånt nå, og da av ernæringsmessige grunne altså, men svisker bruker jeg fortsatt til fjells - fiber og raske karbs - sammen med salte nøtter. :)

    Jeg kjenner veldig godt til Oatscoffeelove, men syns at navnet er bedre enn bloggen. Navnet er nok til å gjøre en glad i hele seg. :D

    SvarSlett
  27. Marit: Hei igjen! Jeg har så lyst til å tvinge deg til å blogge! Det ville vært mye lettere å spørre om tusen spørsmål da; Hamstrings - sterk - mat - ski...

    Oo! - Send meg en mail! :o

    SvarSlett
  28. Men du Chass - Må jeg mase på updates igjen nå? Makan! var vi ikke enige om at du ikke hadde noe liv utenom bloggen? JO, det tenker jeg vi var enige om!

    SvarSlett
  29. Du er vel en knupp! Hadde jeg vært så sterk som du skulle jeg blogget og logget ALL treningen min så hele verden kunne se det! Men enn så lenge så er det ikke stort å fortelle om og hva mer har vi vel å fortelle? Nehei du, jeg har faktisk ikke mer liv enn det jeg allerede forteller. ;)

    (3 chins i dag da! 2+3+1,5.)

    SMASK! <3

    SvarSlett
  30. mail is coming up :)

    SvarSlett
  31. Ny god idé: http://annies-eats.net/2010/01/08/strawberry-banana-oatmeal-brulee-2/

    SvarSlett
  32. JEG SPISTE OSTESMØRBRØD IGÅR! MERK DEG ORDET BRØD! JEG TENKTE PÅ DEG HELE TIDA!;)

    SvarSlett
  33. Marit: Utrolig koselig!!! Mail is coming back.

    Maije: Oi! Nydelig blogg og nydelige bilder! Men utfordringen blir jo å lage sukkerfrie alternativer ut av dette. Har du noen forslag? :P

    SvarSlett
  34. Supersilje: Søteste kommentaren på lenge, jeg får lyst å bare ta deg på fanget og gi deg en klem! Haha! Smask til deg!

    SvarSlett
  35. Hmm ..., sukrin kanskje? Har ingen anelse hvordan det blir når man forsøker å karamellisere det, men den oatmeal bruléen er jeg jo bare nødt til å prøve, så jeg kan gi en tilbakemelding når testet med sukrin. ;)

    SvarSlett
  36. Jippi! Spennende!

    Jeg bestilte L-glutamin nå så det blir også spennende.

    SvarSlett
  37. ..går jeg glipp av noe her? Annet enn at du er kulere enn Jillian?
    Jeg spiser "bare" havregryn, linfrø, kanel og vann - kokt i micro'n. That's it.
    ..må snart ta denne grøtgreia di på alvor og prøve noe av det..

    Og jeg så på tv i dag, Dr.Oz show: en ss. Psyllium Husk, saften av en halv sitron og litt kanel. Rør og spis før måltid, gjør deg mett lengere.

    SvarSlett
  38. Jej! :D Jeg har bestilt akkurat det på iHerb...(så nå må det bare komme i posten... :) )

    Tror forresten sukrin ikke egner seg så bra til karamellisering...Mener å ha lest det en plass, og når kroppen i tillegg ikke forbrenner det, lar det gå rett igjennom så kan det tyde på at det har dårlige forbrenningsegenskaper også... Men hva med å prøve sukrin blandet med flytende honning over? :)

    SvarSlett
  39. Tid for trening: Da har du fått med deg det viktigste! Jippi-jippi-yeah. Takk for husketipset, det var jo en kjempeidé. :D

    Annka: Du drepte meg nesten i dag, håper det ikke var med vilje. ;)

    SvarSlett
  40. Kjære, søte Chassi! Du er verdens beste!! Så jeg lurer på hvordan jeg skal få sagt til deg at jeg også reagerer på bokhvete. Men jeg er så sjarmert, altså!!

    Jeg skal gjøre opp for meg ved å lage noe med mandelmel neste gang jeg har vært på helsekosten. Jeg tror det kan funke. Tør du prøve Hildes grøt, kanskje?

    Klem!! :D

    SvarSlett
  41. Hildes grøt er med mandel altså? Hvis det gjør deg glad skal jeg prøve så snart jeg kommer meg i butikken. Du er ganske søt selv også nemlig. :)

    Førstemann!

    SvarSlett
  42. Bokhvete er et - frø, og i samme kategori som amaranth og quinoa,
    som alle er glutenfrie, og også
    alle ypperlige som basis for f.eks grøt.

    Næringsinnholdet er ulikt, da f.eks
    amaranth inneholder en god del mer sunne fettsyrer enn f.eks bokhveten.

    Disse fås både som mel og hele korn osv og er finfine for bruk også i bakst, og -rører o.l.

    :)

    SvarSlett
  43. Takk for den! Men de kaller det en nøtt også (?). På pakken og her. Nuvel. ;)

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...