fredag, januar 07, 2011

The joys of kokosmel

Det blir mye grøt nå, men jeg har lært så mye på juleverkstedet som må få komme ut i lyset og kokosmel er for kult til å stå bortgjemt i en hylle på helsekosten. Det har revolusjonert frokosten og det er minst like kult på papiret som på tallerkenen.

This is kokosmel:
  • 10 gram fiber og kun 30 kalorier per spiseskje
  • Søt og deilig kokossmak
  • Trekker til seg veske og gir god konsistens
  • Glutenfritt (dog ikke så viktig for min del)
  • Høyt innhold av proteiner og MCT-fettsyrer (som kroppen kan suge til seg som karbo)

Hysj.. Juleverksted.

Det er helt absurd mye fiber. Med to spiseskjeer har man dekket dagsbehovet på bare frokosten. Og fiberrik mat fyller jo magesekken, og gir en god og langvarig metthetsfølelse og ditto blodsukkernivå. Nå skal jeg teste.

Oppskrift:
3 ss kokosmel
1 ss kakao
1 scoop proteinpulver
vann
salt

Nam nam, dødsgodt. Og så gikk jeg en tur med mor og fortalte om prosjektet mitt:
-Og kaloriene! Blablabla.
-Og fiber! Blablabla. Si fra når du går lei.

-Neida..

-Jeg er kjempemett faktisk! Blablabla.

Helt til...

-Oi, nå ble jeg sulten igjen! Kan vi skynde oss hjem?

Og så ble jeg kjempesulten. Konklusjonen er at høyt fiberinnhold metter som bare pokker, men det er ikke mulig å lure kroppen til å godta færre kalorier helt uten videre.

Men jeg har også testet å blande havregryn med en god spiseskje kokosmel, og DA er det mettende over lenger tid.

Oppskrift på havregrøt med kokosmel:
Havregryn 50 g
Kakao 1 ss
Proteinpulver 25 g
Kokosmel 1 ss
Litt salt, litt kanel og gjerne litt espresso
= 380 kcal
(26,7 gram fiber (mer enn anbefalt dagsdose!), 30 g proteiner, 7 g fett, og 35 g karbohydrater)


Kokoskompis.

Kunst. Det er naturellyoghurt med kakao som er topping.
Ellers (dagens beste nyhet): Jeg er kongen på havregrøt!

24 kommentarer:

  1. Får veldig lyst til å prøve!
    Kjøpes i helsekostbutikk?

    SvarSlett
  2. Jess. Alle har det, du bør absolutt prøve! :)

    SvarSlett
  3. Det hørtes supert ut, skal testes ved lønning! :D Den grøten på bildet så forresten utrolig god og fristende ut. *sulten*

    SvarSlett
  4. Gjør det! Alle mest har jeg lyst å teste peanøttmel nå, men da må jeg bestille på nettet, tenk hvor godt DET må være!

    SvarSlett
  5. Det vil jeg tro er godt ja! I motsetning til Infusion sin Gainer/Proteinpulver/MRP som skal smake peanut butter. :p

    SvarSlett
  6. Cocos - høres herlig ut! Vil prøve..

    SvarSlett
  7. Godt å endelig få et stykke Chassiblogging igjen! det trengte jeg etter en hard uke!

    Håper på å bli invitert på grøtkoldtbord hos deg en vakker dag, det hadde vært suverent :-)

    SvarSlett
  8. Om du mener grøtbuffet er jeg enig med deg, Kjartan, men koldtbord? Kald grøt? Neeeh, vil ha den varm! ;)

    SvarSlett
  9. Wow Charlotte! Du er helt rå :-) Har vært på bloggen din for første gang, og måtte bare legge igjen en kommentar. Jeg er imponert! For noen kunnskaper om kosthold og trening! jeg er nok ikke den "typiske" leser av blogger som dette. Her blir det lite grøt og mye fett.. (ikke fullt så galt, men.. :-)). Men må jo si jeg blir inspirert når jeg ser hvor mye mer bevisst jeg kunne/ burde vært. Stå på. Du e god :-)) Klem.

    SvarSlett
  10. Hehe, så artig! :)
    Men den havregrøten så jo også veldig god ut, og du vekket interessen min for dette kokosmelet. Hvor kjøpte du det, og hva er fettinnholdet der?

    Du kan legge inn kokosmelet og proteinpulver meget enkelt i MPD-programmet (og masse andre varer du evnt savner). Bare ta kontakt om du trenger veiledning ;)

    SvarSlett
  11. Høres kjempegodt ut. Jeg spiser og havregrøt hver morgen. Har du noe forslag til godt proteinpulver - ser ut som du har testet ut endel. Jeg har brukt sjokkomokka fra Bodysupport.
    Veldig inspirerende blogg du har !
    Camilla :)

    SvarSlett
  12. Maije: Er den ikke god?! Åh, bummer. Hadde jeg fått ett ønske oppfylt i hele verden måtte det være at peanøttsjokoladeprottis kom til Norge. Men det hender de smaker litt mer pulver de som kommer fra USA, var det sånn med denne?

    Tid for trening: Det burde passe perfekt for deg. Dønn naturlig og meget sunt. :)

    Kjartan: DU ER INVITERT!

    SvarSlett
  13. Maije: Du er også invitert!! Det kommer til å bli mest VARM grøt. ;)

    Lena: Heeei! Takk! :D Du er ganske god du også! Ses i barnehagen. :)

    SvarSlett
  14. Therese: Hei superhero! Jeg fant deg plutselig i KK også nå, fy filler som du er overalt! Jatakk til veiledning for jeg kjenner ikke MPD-programmet. Er det gratis? :P

    10 prosent fett i kokosmelet. Meget mindre enn i mandelmel for eksempel.

    SvarSlett
  15. Camilla: Takk! Så kjekt å høre. :) Angående proteinpulver så liker jeg alt og velger det billigste så sant det er god kvalitet og ikke noe gaineraktig. Body Support har jeg aldri testet men jeg ser at det er veldig mye dyrere enn gymgrossisten.no som jeg har brukt mye. I proteinpulver-taggen til høyre kan du se hvilke andre jeg har testet.

    Ha en fortreffelig aften!

    SvarSlett
  16. Mongomeg, MPD er Matpådata så klart. Nng!

    SvarSlett
  17. HVORFOR har jeg ikke lest din blogg før? Har sett deg kommentere her og der, men ikke vært lur nok til å titte inn til deg. Jeg sitter bare og smiler stort. Her blir man kanskje ikke så klok, men veldig glad. Så deilig med en som stiller seg undrende og nysgjerrig :)

    Jeg har et par ganger tatt et egg og rørt i havregrøten, det har sikkert du også. Det er ihvertfall veldig godt. Alle synes det høres ekkelt ut :)

    Nå skal jeg lese flere gamle innlegg :)

    SvarSlett
  18. Hei igjen. Så kult at du er fjellekspert og liker radioresepsjonen (jeg liker de best på radio). Jeg er akkurat ferdig PT på NIH og har også hatt dyktige Therese som foreleser. Også spiser jeg karbohydrater, proteiner og fett. Så vet du det :)

    SvarSlett
  19. Jeg synes den fra Infusion smaker litt støv egentlig. Ble veldig skuffa, helt ok hvis man hiver oppi flere smakstilsetninger, men da synes jeg poenget blir litt borte. Men den smaker bedre i f.eks havregrøt enn for seg sjøl.

    SvarSlett
  20. Halla Chassi.

    ALT MED SJOKKIS ER JO GODT. Er hekta på kakaoen " Options". Med litt masse sukrinmelis og sukrin oppi, så blir det jo knall. haha...Kanskje eg skal teste det ut på havregrauten også.:):) ( pappa hadde dåna om han fekk smake dei salige blandingane mine) haha

    Klemmer

    SvarSlett
  21. Marit: For noen utrolig koselige hilsener! Radio er in og tv er ut, og radioresepsjonen ler jeg av til og med i reprise. :P Kult at vi har så masse til felles da! Du burde hatt din egen blogg. :P

    Egg- aldri ekkelt.
    Karbo, protein, fett- jess, i den rekkefølgen.
    Du ligger litt foran meg i NIH-løypa men jeg blir ferdig til våren.

    SvarSlett
  22. Maije: Støv ja, you said it. Det var omtrent det jeg mente med "pulver". ;)

    Kristin: Hei spreka! Fy filler for en søtmoms du må være hvis du har melis OG sukrin oppi kakaoen! Respekt!! :D Hipp hurra for salige blandinger, jeg spiser også så mye rart at jeg spiser nesten alt i skjul for ALLE andre. :S

    SvarSlett
  23. Om jeg starter en blogg, så vil den fylles med alt for mange ord :) jeg er dårlig på å fatte meg i korthet. Jeg konser voldsomt når jeg skriver hilsener :) og fy så misunnelig jeg er på Bergans-eskene dine. Og fy som du kler det :)

    SvarSlett
  24. Haha! Jeg konser hele tiden, tungen ut av munnen og hodet fullt av kommaregler. Go for it! <3

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...