lørdag, mai 19, 2012

Postkort fra Hvaler

Hei! Dette er en liten hilsen fra nasjonaldagens vugge, stedet hvor nasjonaldagen ble stiftet leeenge før 1814. Som alle andre helligdager har også nasjonaldagen sitt hedenske opphav, og på Hvaler feiret man 17. mai som dagen da de første nordmenn rodde inn fra svenskegrensen. Eller var det dette som var dagen da hvalerfolket satte døtrene sine i avl, jeg husker ikke helt, men det skjedde i 1014, og det var en mye større dag enn grunnlovsdagen. Like stor som julaften på vestlandet. Skal du ikke be bordbønn, spør vi gjerne på vestlandet, mens her spør de  Skal du ikke bære flagg!? (Jeg visste ikke bedre.) Her er et utdrag fra 17. mai AS IT WAS MEANT TO BE:

Hvaler har Norges minste 17. mai-tog, så vi gikk fram og tilbake til det var tid for dagens tale.

"Gratulerer med dagen og død over svenskene!"

Her er det mindre viktig hvem som spiser flest pølser. Det handler om tog og flagg og flotte klær.

Se, så store flagg!!
Og fin frokost selvfølgelig.
Jeg fikk en bunadspause mellom tolv og ett, da jeg laget havregrøt.

Se så deilig uten bunad!

Og her kommer vi til poenget... Eller ett poeng. Jeg har laget et peanøttsmør med banan! Djises, så kult. Oppskriften er ikke min, men den består av en halv banan og to spiseskjeer peanøttsmør som blandes i en mikser, og tryll tryll...

Se, så kult!
Chocolate Covered Katie får det til å se ut som dette:

Og hvis det ser enda kulere ut så er det fordi hun har kakao i.

Hva kan man vel ikke gjøre med et nøttesmør som er smørevennlig og kalorifattig og som smaker som peanøtt og banan? Man kan i alle fall dekorere hele grøten. Det ble som et peanøttlokk og det ble veldig godt. :-)

Håper dere har hatt en fin 17. mai! Snart får vi besøk hit helt fra Oslo. Puss puss puss på postkort.

30 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen på etterskudd!

    Vi må jo få se bilde med stasen PÅ også, eller var det deg i Løkendrakt ved enden av bordet?
    ...i så fall; veldig fin var du! Hvis det var den lille østlendingen; føler meg litt snytt, avspist med smuler på en måte..

    SvarSlett
  2. Ha ha ha! Verdens beste kommentar! Du har blitt avspist med smuler, men det er noen supre smuler å bli avspist med. Jeg leste kommentaren høyt til en liten hvalerlending nå, så takk for den. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har rogalandsbunad så klart.

      Slett
    2. Da må du hilse den lille østlendingen å si at hun var fin og at hun er heldig som er fra en så vakker plass som Hvaler, og fortelle henne at her er det en som er litt bitter på at hun ble påtvunget svart Løkendrakt, når jeg egentlig ville ha blå.. Nå vil jeg heller ha Hvalerdrakt, det er den aller, aller fineste drakten jeg har sett, søsteren min har den, men den var ikke kommet den ganen jeg ikke stod for presten...

      Jeg venter i spenning til neste festlige anledning...

      Slett
    3. Den lille østlendingen20 mai, 2012 05:53

      Fineste Ally M: Den lille østlendingen er så sjenert og sjarmert og full av varme i kinnene etter såå mange fine ord at det er derfor det har tatt litt tid å svare. Men - i all verdens navn og rike - er du fra øyriket? Puss och kram

      Slett
    4. Hun er kjempefin! ;) Nå har jeg sett både Hvalerdrakt og Løkenbunad og de var virkelig flotte. Og så må jeg spør som hun gjør, er du også herfra?

      Slett
    5. Kjære begge to: Jeg er fra Fredrikstad (men bor i Oslo) og da jeg var liten hadde vi seilbåt, og var mye på Hvaler da. Etterhvert ble båten solgt og etter en stund erstattet med et hus på Nord-Koster. Koster er mitt barndoms paradis, men i prakis veldig likt Hvaler i natur og biptop, bare at det er litt mindre bebyggelse i strandsonen, og på "feil" side av grensen. Derfor er Hvalerdrakten superfin, fordi den har de blomstene jeg plukket som barn, og sjøskum osv.. Og blåfargen er nyydelig. Lærer jeg meg å brodere, skal jeg brodere meg en Hvalerdrakt!

      Slett
  3. Hæppy vel overstått nasjonaldag! :-)

    Jeg ser at du helt har glemt å legge ut bilde av den søteste østlendingen og den vakreste vestlendingen sammen i bunadene sine, så jeg tenkte jeg bare skulle minne deg på det! ;)

    Jeg har Hardangerbunad forresten, og lurer på om ikke jeg må finne en anledning til å bruke den i sommer når jeg er hjemme i Norge.

    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den lille østlendingen20 mai, 2012 05:55

      Sunny: Hallais. Nå er ikke bare nasjonaldagen men også påfølgende hyttefest med 7 overnattingsgjester (pluss vertskapet på 2) også i havn. Gjestene sover fortsatt, mens jeg våknet klokken alt for tidlig og sitter på kjøkkenet og forsøker å være musestille. Håper du komme til Norge snart og finne en anledning til å bruke bunaden din. Hvordan ser hardangerbunaden ut? Puss och kram på deg

      Slett
    2. Jeg sier det samme hele tiden, jeg kunne lagt ut tusen bilder om ikke en av oss var litt mindre eksibisjonistisk. Åååe. ;)

      Slett
    3. Nei, men det er jo klart at man ikke skal måtte bli avbildet hvis ikke man vil! I was just kidding! :-) Skjønner det egentlig godt. Personlig satser jeg på bilder med solbriller på ! Har forresten lest ferdig boken. En berg-og-dal-bane bane av hot, creepy, hot, creepy, interesting, hot, creepy! :D

      Slett
    4. I was NOT kidding! Jeg har veldig lyst til å legge ut tusen bilder, men sensuren her er sinnsykt streng. Jeg kan gi henne solbriller og se om det hjelper. Boken ja! Den hadde jeg nesten glemt. Jeg parallelleser Lakunen av Barbara Kingsolver som er veldig bra og meget mere representabel for en blogg, men den kan ikke måle seg med hot og creepy. Tank u!

      Slett
  4. små 17.mai tog er da minst like bra som de store - om ikek bedre. er ikke størrelsen det kommer ann på ;D håper du hadde en fin dag. *sussepå*

    SvarSlett
  5. For noen flotte frøkner! Det være seg med eller uten bunad, i strømpebukse eller ei:) Gratulerer med vel overstått 17.mai-feiring!

    Merker jeg blir litt starstruck av å tenke på at dere var i Østfold denne uka, tenk - bare noen km fra leligheten min.

    Si i fra neste gang dere skal til Hvaler, hvis dere har tid og lyst til å treffe en annen liten østlending =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare noen kilometer unna til og med?! Nå drar vi straks fra Hvaler til Torp. Kjører vi forbi deg da?

      Slett
  6. Torp, altså på feil side av elven for Fredrikstad?
    Skal ut og løpe i marka etterpå, da ser jeg bort på Torp =)

    Okei, da. Kanskje litt mer enn noen kilometer. Et par mil muligens.

    Jeg bor på Gressvik (Ørebekk), rett nord for Fredrikstad sentrum. Dersom det sier dere noe?

    Kos dere videre på ferie!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den lille østlendingen20 mai, 2012 22:22

      Treningsguri: Chassi trodde vi skulle dra fra Torp FLYPLASSEN men så dro vi fra Rygge... Ørebekk/Gresvik sier meg masse. Det hadde selvsagt vært ultrakos å treffe deg og! Vi skal østover i juli. Puss och kram

      Slett
    2. hahahahaha =)

      Kanskje vi kan treffes til en havregrøt-to-go på brygga i sommer da :) Det hadde vært stas!

      Klem fra fræksta'

      Slett
    3. Det hadde vært stas!

      Slett
    4. Den lille østlendingen21 mai, 2012 22:03

      Treningsguri: Eller havregrøt i hagen til den bitte lille Østlendingen? Fredrikstad er topp - men øyriket er jo aller best! Puss och kram

      Slett
  7. Jeg er EKSTREMT skuffet over at du ikke har laget 17.mai grøt i rødt, hvitt og blått!! Ekstremt!!! ;)
    Ai.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe. Jeg kan vise deg tusen andre bloggere som har laget 17.mai-grøt helt siden april, men det ser jo ikke godt ut! Hvis jeg skulle laget noe som lignet bare bittelitt ville jeg hatt cottage cheese og bringebærsyltetøy som flaggdekor på en kakaobrun bakgrunn. Ser du det for deg? Jeg vet ikke hva slags flagg det ville blitt, men det hadde nok blitt veldig godt. :P

      Slett
    2. Jo, det kunne blitt nesten som Island! Hold pusten til Islands nasjonaldag!

      Slett
    3. Den lille østlendingen21 mai, 2012 09:35

      Anonym: Det er fordi (husker du den sangen?) Chassi plutselig måtte lage alt glutenfritt - og bake scones til ett tonn overnattingsgjester. Hun hadde rett og slett ikke tid til grøteksprimenter i TILLEGG. Og så måtte hun rydde og organisere i det bitte lille huset på den bitte lille gården, og så måtte hun gå tur med bitte små østlendinger (og en knøttliten bergenser) på den pyttelille øyen, og så måtte hun lese i den veldig store (og veldig usosiale boken) og være ekstra sosial med alle østlendingene som snart skjønner hva hun sier ittepå. Skjønner du tegninga? Puss på deg fine anonymous

      Chassi: Puss

      Slett
    4. Men vi gleder oss til 17. juni som er Islands nasjonaldag! Jeg får sjelden cottage cheese på grøten - forde jeg har så lett for å spise opp hele boksen, så dette kommer til å bli en festdag av de sjeldne.

      Puss puss puss!

      Slett
    5. Grøteksprimenter er det nok alltid tid til.
      Og med dette venter jeg i spenning til 17.juni :D
      Det er jo ikke lenge til :)
      Ai

      Slett
    6. Se forresten hvem som har bursdag i morgen: http://no.wikipedia.org/wiki/Jemen. Juba juba! Det ser ut som en dag jeg burde feire. ;-)

      Slett
    7. Hver dag er en fest..:)
      Ser for meg cottage cheese, bringebærsyltetøy og lakrisstrø...haha. Med små jemenske (jemenistiske?jemenjenske?) flagg stukket i.
      Ai.

      Slett
    8. Lakris?! You're so crazy and I like it so very much!

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...