mandag, mai 24, 2010

Havregrøt

Det beste som finnes er havregrøt, og nå er det lenge siden jeg har skrevet om det. Kjempelenge siden sikkert.

I går startet jeg dagen med en bountygrøt som smakte virkelig kokosdeilig. Her er oppskriften:

60 g havregryn
30 g proteinpulver med kokossmak
1 ss kokosmasse
1 ss kakao
1 ss oboy uten sukker

Kunst

Litt senere, omtrent like etter middagen, laget jeg en peanøttvaniljegrøt:

50 g havregryn
2 ss kli
30 g proteinpulver med vaniljesmak
1 ss hakkede peanøtter (noen salte og noen nøytrale)
1 ts kanel

Tre hele peanøtter går også an

Og, okei, en til. Inspirert av americanoblogger jeg har kommet over, med mat og trening og mye inspirerende grøt, har jeg prøvd å lage både mandelsmør og peanøttsmør. (Det er snakk om å blande nøtter, salt og olje bare, men det trengtes overraskende mye olje, så resultatet ble ikke helt smooth i mitt tilfelle.) Og da ble det grøt med mandelsmør.

1 spiseskje hjemmelaget mandelsmør går i grøten.

Her er noen megainspirerende blogger:
Jeg må takke Ingalill som ga meg den første, for siden har det bare ballet på seg. Men denne da, denne fant jeg selv: Tusen oppskrifter på havregrøt! Værsågod!
Jeg har seriøst bedt om hjelp i grøtfanklubben på facebook, men der er det bare lovsanger og ingen hjelp å få.

"Kan jeg få hjelp her?" Tydeligvis ikke.

19 kommentarer:

  1. - med 87 norske søstergrøtsjeler må jo din lykke være gjort - for hvis alle 87 kjenner 3 som har 3 nye oppskrifter som kjenner 3 som har osv osv + såpa resten av verden og 125 oppskrifter til
    - skulle man tro det til og med var mulig for meg å finne noe godt.

    Innrømmelse:
    Jeg kokte faktisk havregrøt i forrige uke (inspired) - holdt meg langt unna smør og sukker og prøvde med epler og oboy - MEN, og nå for ikke å være sureberta er det alt jeg vil si MEN - MEN og MEN -med sukker og smør er det ihvertfall spiselig.

    Nå hadde havreposen stått rimelig lenge i skapet og hadde ting i seg som jeg mistenker var levende før koking - MEN og MEN det trenger jo ikke bety noe.

    Som straff for verdens lengste kommentar skal jeg likevel prøve en fra 125 lista - må bare lese litt nøyere først.

    JA TIL SUPPE.

    SvarSlett
  2. Havregrøt er godt, men jeg liker den gode gamle oppskriften uten alskens rare ting som proteinpulver og oboy oppi. Klarer ikke å spise grøten uten kanel, sukker og smør, så vinningen går sikkert veldig opp i spinningen...

    SvarSlett
  3. Gull med lange kommentarer! :)

    Hvilken skal du prøve? Jeg har ikke prøvd dem selv ennå så jeg er meget spent. Epler og oboy hørtes bra ut, det har jeg aldri laget faktisk, og nå som jeg er ferdig med frukt-bare-etter-trening er jeg åpen for alt. Det finnes flere oppskrifter som ligner men alle har kanel. Veldig viktig.

    Blablabla, jeg kunne skrevet en bok om dette, men det er mest spennende for bare meg. Takk for at du blir inspirert likevel. Gode du!

    SvarSlett
  4. Hello fragment! Jeg forsto først i går (tror det var Hilde som røpet deg et sted) at det var det det skulle bety, tidligere har det vært umulig å huske adressen din da jeg bare så tilfeldige bokstaver uten mål og mening. Klassisk problem for oss med lese- og skrivevansker!

    Det går ingen vinning opp i spinningen syns jeg. Selv bruker jeg pulveret aller mest som en smakstilsetning, men hvis du foretrekker god gammaldags så høres det like bra ut. Klemmen!

    SvarSlett
  5. Det er ikke ofte jeg synes havregrøt virker fristende på trykk. MEn den første der..nam nam.
    Jeg er jo særdeles svak for kokos..og sjokolade..så nam !

    SvarSlett
  6. Sunt, men skal ikke si hva det så ut som :P ...

    SvarSlett
  7. hahah, jeg ler og ler! Variert og god grøtdiett må jo bli bra for en krevende fjelltur til helga! Eg derimot må ete fiskekaker resten av livet etter en produksjon som tok litt av!

    SvarSlett
  8. Heeei imy! Gleder meg sånn til å se deg!!!

    Fått masse fisk i det siste altså? Da kan du ta med en fiskekake til lørdagslønsjen så hjelper jeg deg lett. :D

    Jeg skal gå syvfjells med denne capsen og HÅPER på emergency.

    SvarSlett
  9. Inge: Mmm, bæsj?

    Kanela: Go for it! Jeg husker ikke hvordan det var med havregrøt på LCHF, men syns å huske at det kunne gå an innimellom? Denne er dessert FTW!

    Ingalill: Du må lese mellom linjene igjen. Det er ikke oppskrifter jeg trenger fra fjesboken, jeg ba strengt tatt om akutthjelp til avvenning etter to uker på sinnsyk havregrøtdiett.

    SvarSlett
  10. Fy søren, her blir man sulten bare av å lese. Kanskje det er det som skal bli målet mitt når jeg kommer hjem igjen i juli, jobbe meg gjennom alle oppskriftene jeg synes ser gode ut. Må innrømme at det er nok noen som ikke blir prøvd ut også ja. Havregrøt er godt!

    SvarSlett
  11. Jeg elsker havrergøt selv!
    Denne med kokos skal jeg prøve, takk for tips :)

    SvarSlett
  12. Så godt ut det der, må prøves litt.. Kan vel egentlig bare eksperimentere med havregrøt, må se starte med det!

    SvarSlett
  13. Nå har jeg gått å drømt om bountygrøt i en evighet! Driver å tenker ut den perfekte versjonen som jeg virkelig skal nyte etter trening i morgen :D Skal teste havregrøt med kokosmelk tenkte jeg, med litt ekstra kokosmasse i og kakao såklart. Gleder meg ganske heftig for å si det sånn ;)

    SvarSlett
  14. Fitness: Gjør det, gjør det! Tenk at jeg aldri har laget havregrøt med kokosmelk, det er jo helt utrolig egentlig. Jeg er sikker på at det blir en vinner.

    Keep me posted!

    Stor klem!

    Dere andre: Jeg blir helt rørt av å få sånne tilbakemeldinger på oppskriftene. Jeg pleier heller få "rynk på nesen" til maten jeg spiser, så dette er særdeles hyggelig!

    SvarSlett
  15. Da er Bountygrøten inntatt, den forsvant på et blunk! Grøt kokt på kokosmelk anbefales; grøten ble veldig kremete og god. Snakker vi riskrem med kokossmak? ;D

    SvarSlett
  16. Hei, den bountygrøten din hørtes fantastisk ut!
    men hvordan proteinpulver bruker du som er kokossmak på? (merke?)
    :)

    SvarSlett
  17. Fantastisk indeed!

    Her er pulver: http://nordicpower.no/default.pl?showProduct=320&pageId=176.

    Bra butikk og bra protein som til og med finnes i 13 forskjellige smaker. :O

    SvarSlett
  18. Jeg er nå innmeldt i Havregrøt! til ære for den nydelige havregrøten og ikke minst til ære for deg! ;D

    SvarSlett
  19. Yay! Grøtlovers unite!

    Men jeg skulle gjerne sett deg der. Hm, hvordan virker denne klubben? Liten vits i å være i klubb sammen om jeg ikke kan se deg.

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...