mandag, august 17, 2015

Vibekegrøten

Jeg vet dere, gidder ikke skrive grøtbok, jeg bare stjeler alle de kule grøtene og Kagge bare whooa vil du jobbe for oss for en trillion kroner og jeg bare trukke det, skal starte mitt eget grøtunivers nå, hadet.


Je suis Vibeke.

Je suis Chassi.
Jeg har laget Vibekes studentgrøt. Endelig! Jammen på tide når hun har vært så uberkul å sende meg boken sin. Dette er en overnattingsgrøt, så jeg lagde den dagen i forveien og rakk å grue meg hele natten gjennom. Hvorfor grue seg? Fordi den så nokså skummelfeit ut, oppdaget jeg plutselig. Den skal være en "næringsrik frokost beregnet på studenter som skal lære mye i løpet av dagen". Men hello? Here we go.

Oppskrift på Vibekes studentgrøt:
- 2 dl kokosmelk (Flaks at jeg kjøpte den feite varianten. (Not.))
- 2 dl vann
- 1 dl chiafrø (Intet mindre.)
- 1 ts kanel
- 3 ss havregryn
- 1 ss gojibær
- 1 ss hampfrø (Jeje)
- 1 ss kokosflak
- ½ banan i skiver
- 1 neve blåbær

Rør sammen og sett i kjøleskapet. Selv tabbet jeg meg ut med å røre inn bananen også, men banan, blåbær og kokosflak skal være topping. Neste morgen er grøten klar.

Hva gir du meg!? :D

Flott? :P

Nydelig, om jeg må si det selv.

Neste morgen hadde alt blitt til pudding. Grøten var stivere i konsistensen enn en sjokoladepudding, men her skulle ingen hunder skues mot hårene. Testpanelet Meg satte seg ved frokostbordet, med P1 på radioen og en bok på bordet (Sjarmen med tarmen er superspennende), men ... mens det tar en halv time å spise en bolle med varm grøt tok det bare fem minutter å spise denne. Jeg rakk ikke å åpne boken engang. Jeg hadde spist opp alt før andakten begynte, og vips så ble jeg kvalm. Så kvalm at det var vanskelig å komme seg på jobb, jeg hadde bare lyst å legge meg. Orket ikke sykle engang. Hvorfor kvalm? Fordi dette er mye kokosfett å fordøye på fem minutter.

Næringsinnhold. Dere kommer ikke til å tro det. Seriøst ikke.
Kcal: 1183 (DET ER 500 KCAL BARE I KOKOSMELKEN! Og nesten like mange i frøene.)
Fett: 97,5 gram (Jeg har lyst til å rope høyt. Og utheve ALT. Hvorfoooor???)
Proteiner: 24,9 gram
Karbohydrater: 43,5 gram
Kostfiber: 22 gram

Tom for ord. Jeg trodde jeg ble kvalm fordi jeg spiste for fort, men så skyldtes det at jeg aldri har spist en større frokost - eller noe som ligner eller kan måle seg i det hele tatt.

Metthetsfølelse:
Jeg var mett i tre og en halv time. Definitivt en ny rekord, men hadde jeg visst hvor mye jeg hadde spist så skulle jeg nok holdt meg mett enda lenger.

Pris:
54 kroner per porsjon. Da er det kjipt å være student.

Smak:
Litt mye puddingkonsistens, men god smak I guess.

Je suis Vibekes studentgrøt.
Takk og lov for næringsinnhold. Neste og siste grøt ut er proteinbomben med iskrem.

27 kommentarer:

  1. Det er det sykeste. Vibeke må være gal. Eventuelt er hun så lei av å slanke seg at hun vil gjøre alle andre feite? For å se tynn ut selv? Brukte du også chia? (Altså ingen havregryn?) Og hadde resultatet vært annerledes om du hadde brukt lett-kokosmelk?

    All ære til deg som spiste dette! Fy filler. You rock.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt sykt. Men takk for fine ord.

      Jeg brukte chia som i oppskriften (hva skal jeg gjøre med resten?) og tre spiseskjeer havregryn, som det også står i oppskriften. Det hadde holdt med mye mindre chia, tenker jeg, for å ikke få så mye puddingskonsistens. Og så klart, med lettkokosmelk ville jeg spart noen kalorier. Tingen med kokosmelk er at lettvarianten er kokosmelk tilsatt vann, så med bare en mindre prosent kokosmelk og en større prosent vann ville eg oppnådd deg samme. Kunne spart flere hundre kalorier på et knips.

      Jeg tror ikke Vibeke spiser denne selv, men hva vet vel jeg. Hun ser flott ut i alle fall.

      Hvordan spiser du grøten selv?

      Slett
    2. Grøten min er mer tradisjonell enn din :D Kanel. Søtning. Og ja - Vibeke ser flott ut altså. Men det gjør du og!

      Slett
    3. Hmh. Til grøten. Da har du mye moro i vente! :D

      Tusen takk, det var snilt sagt. Hvem er du selv da? Jeg blir så nysgjerrig av å snakke med noen jeg ikke vet hvem er, men som jeg tydeligvis har masse til felles med. :)

      Slett
  2. Hahahahahaha :D

    Kan du fortsette å posere som grøtdesignerne i starten av alle testene? Altså, gå tilbake og redigere fotballfruegrøtinnlegget? Pliiiiis? :-}

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha! Det hadde vært morsomt. Neste gang jeg skriver om fotballfruen skal jeg prøve å bli en fotballfrue. Tenk, for et partytriks dét ville vært! Kan kanskje bli til Cornelis først. Han er akkurat passe poserende til at vi kanskje er skilt ved fødselen egentlig. :P

      Slett
    2. haha, ja!!

      ... husker du ragnhild nordrum? å nei, slett denne kommentaren når du har lest den.

      Slett
    3. Haha til Inga! Vær så snill, poser mer som Ragnhild. plis!!

      Slett
    4. LETT at jeg kan! Jeg tar i mot alle unnskyldninger til å posere. Keep 'em coming! Malin, vil du være det lille barnet som kravler rundt i bakgrunnen? Du kan også lage sexy face om du vil. :D

      Ingen vits i å late som noe annet. Narcissistiske skruller alle vi som blogger. :P

      Slett
  3. Studentgrøt? Med så my chia? Chia er ikke noe jeg ville kjøpt som student, i alle fall ikke for å bruke så mye av av gangen, det koster jo en del. Nå spiste jeg riktignok overnight oats selv i dag med chiafrø i, men da 1 ss, og det var grøtens eneste fettkilde.

    11 måter å bruke chiafrøene på: http://www.kk.no/livsstil/11-m%C3%A5ter-%C3%A5-bruke-chiafr%C3%B8-p%C3%A5-31360

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller. Nå skjønner jeg at advokaten jeg engang var sammen med hadde et annet matbudsjett enn meg. *sjokk* Vi pleide å bade i chia nemlig, og dem var det ikke jeg som hadde kjøpt, for å si det sånn.

      Du er så praktisk, Maije! Det liker jeg. Vet du hva jeg kan bruke mandelmelk, kokosmelk og fløte til også?

      Slett
    2. Mandelmelka ville jeg vel brukt på overnight oats, kokosmelk til thaimat og fløte til saus eller til fløtegratinerte poteter. Sånn mat jeg egentlig elsker, men spiser alt for sjelden. :p

      Slett
    3. Takk takk takk!! Det skal jeg! :D

      Slett
  4. Jeg lager en lignende "grøtpudding" i disse varme dager, check this out.

    60 g havregryn (lettkokte)
    1 ts chiafrø
    2 ss bringebær
    2-3 ss cottage cheese
    1-2 dl skummet melk

    Rør sammen og la det svelle i 5-10 min. En nydelig frokost som også kan spises som mellommåltid.:)

    Er alt fint med deg? *puss&kram*

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var fin! Takk, Ingrid! Jeg har alt dette til og med, det var jo det aller beste. Det blir mandelmelk i stedet for skummet melk, og i denne plutselige sommervarmen må jo det være helt perfekt! How are you? Har du hatt en fin sommer?

      Slett
    2. Jeg har levd på dette de siste dagene, bruker du frossne bringebær blir den enda kaldere og friskere!

      Jeg har det bra, takk som spør. Akkurat tilbake på jobb etter 6(!!) uker ferie. Hadde meg en uke i Bulgaria, ellers har jeg vært hjemme å rekt i fjellet. Jeg begynner å få en kondis som ikke lenger er så kritikkverdig (yay!), og det har vært deilig med en aktiv sommer. Har selvfølgelig klart å få i meg rikelig med vin (og brennevin) også.:)

      Slett
    3. Jeg fråtser i selvplukkede stikkelsbær som jeg har most med søtning i satt i kjøleskapet. Det blir helt konge! Nå hadde jeg nettopp en slags milkshake av frosne bananer og mandelmelk, som etter løpeturmat, -. Dødsgodt! - men da oppdaget jeg at det er bare 0,4 prosent proteiner i mandelmelken. Sykt. Takk for at jeg fikk lov å dele det med deg.

      Brennevin? Da snakker vi!! :D

      Blei du dridas? som vi sier i Stavanger.

      Slett
    4. Ja, denne mandelmelken er vel egentlig bare vann med litt mandelsmak, er det ikke? Hva med havremelk? Det smaker veldig godt synes jeg.

      Jepp, jeg har vært min del drida skal du vite. Jeg lærer visst aldri!

      Slett
    5. Ho ho! Jeg har nok vært altfor lite drida og burde tatt igjen en hel haug der. Good for you, med andre ord. Mye kulere det vel, å ikke være så kjedelig som meg.

      Ja, det tror jeg. Mandelmelken altså. Hva bruker du havremelken til? Har den et bedre næringsinnhold?

      Slett
    6. Nuvel. Det er vel et par brennevinsepisoder jeg kunne vært foruten, men sånn er det nå.:) Kom til Bergen så skal jeg skjenke deg!

      Er det noe næringinnhold i mandelmelk egentlig? Dette sier i alle fall internettet om Oatly sin havremelk:

      Næringsinnhold
      Per 100 g:
      45 kcal
      1,5 g fett
      120 mg kalsium

      Havrebase av vann og 10% havre, rapsolje, salt, vitaminer (vitamin D, riboflavin, folsyre og B12), kalsium.

      Jeg bruker havremelk til havregryn og havregrøt, og som drikk. Men akkurat nå bruker jeg skummet melk. Jeg er ikke så hissig på melken sånn i utgangspunktet.

      Slett
    7. DET HADDE VÆRT SÅ KULT! Hvor ville vi gått da? Bergen er bra, og du høres super ut, så det hadde jeg lett blitt med på. Seriøst, pass deg - jeg hadde det. :D

      Næringsinnholdet i mandelmelk er 40 kcal per desiliter hvis jeg husker riktig. 2 gram sukker og 0,4 prosent proteiner. Jeg har den ikke foran meg nå, men jeg er fæl til å memorere næringsinnhold.

      I dag testet jeg paleogrøten (den har virkelig blitt en favoritt!) med vanlig melk, men det ble IKKE det samme. Må være mandelmelk.

      Jeg gleder meg til Bergen.

      <3

      Slett
    8. Vi hadde startet på Henrik Øl & Vinstove kl 1600 når de åpner. Der er det god pubstemning og over 50 forskjellige øltyper på tapp. Men jeg drikker bare ginnis. Vegg i vegg ligger Tasting Room som er en i all hovedsak en Whiskeybar, men de lager svært gode drinker.

      En luftetur blir nødvendig og vi tusler til No Stress på torget for enda bedre drinker. Her bruker de mye frukt, så da får vi i oss litt mat også.:) (Vi spiser peanøtter på Henrik!) Så bærer det opp igjen til oppsiden av byen hvor vi slår oss løs på dansegulvet på Vaskeriet mens vi slurper i oss den fantstiske slush'en de serverer der. Og hvis vi ikke er røken enda avslutter vi med Gin&Tonic på Ujevnt.

      Hva tror du?

      Hva er paleogrøt forresten?

      Slett
    9. Oi, her var det mye spennende! Jeg kjenner til Henrik, men ingen av de andre! Ølsmaking er gøy - jeg kan teste alt som ikke du vil ha. Jeg liker også mørkt, men gjerne stout, sånn søt tjukk mørk, når jeg først skal få teste. Nice! Jeg liker whiskey også! Og jeg liker alle forslagene. Dødsbra! No stress hørtes kult ut. Alt hørtes kult ut!

      Paleogrøt er grøt uten korn. En helt supernydelig oppskrift ligger i oppskriftsmenyen til høyre på bloggen.

      God helg, god helg! Har du planer nå forresten?

      Slett
    10. Ooooo, det så deilig ut. Jeg er veldig glad i nøtter! Må prøves!

      Jeg er på jobb og i morgen skal jeg prøve å løpe en mil på mølle. På søndag skal jeg svømme og så skal jeg være en uke til på jobb *sukk* Men vet du hva? Jeg har kjøpt meg en helt ny bil og den skal jeg hente 8. september når jeg endelig går på fri. Herre som jeg gleder meg!

      Slett
    11. Det må det definitivt. Selv har jeg laget den i fem varianter allerede. Virkelig en vinner!

      Gratulerer med bil snart! Hva valgte du? :P

      Slett
  5. En "Blazing red" Mini Cooper One. 5 dørs. Helt ny, rett fra fabrikken. Iiiiiiiiii!

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...