søndag, mars 21, 2010

Startkit og forskjellige typer proteinpulver

Jeg må skynde meg å dokumentere "dietten" før alt renner ut i sanden. Aller først har jeg samlet et tårn av hjelpemidler på kjøkkenbenken. Dette er startkitet.

Jeg kan også lage et raskt overslag:

Vitamin-og mineraltilskudd, 200 kr á 30 dager
Ripped freak, 350 kr á 30 dager
Tran, 100 kr? (Skulle helst vært Udo's choice, 199 kr)
Kasein, 500 kr á 2 kg
Whey, 625 kr á 4 kg (men jeg får god rabatt på den)
Designprotein, 200 kr á 0,75 kg

Totalt sirkus 2000 kroner for en måned. Ganske mye.

Grunnen til at jeg veksler mellom forskjellige typer pulver er at de tas opp i kroppen på forskjellig vis. Whey (myse) tas opp aller raskest, så det tar jeg med frukt etter trening for restitusjon. Wheyprotein brytes hurtig ned til aminosyrer og fraktes med blodstrømmen til muskulaturen. Inntak etter trening vil kunne øke proteinsyntesen i muskulaturen med 300-400% og derved ta muskulaturen over i anabol eller "byggende" tilstand. Kasein er et melkeprotein som tas opp veldig langsomt og er gunstig for muskelbevaring i perioder uten trening. Konsentrasjonen av aminosyrer og peptider i blodet holder seg høyere over en 7 timers periode ved bruk av kasein. Så jeg tar en dose som kveldsmat og lar det virke natten gjennom. Designprotein er sammensatt av kasein, myse og eggproteiner. Det tas opp over lenger tid og er en genial havregrøtblandings fordi det finnes i så mange gode smaker.

Proteinpulver har også forskjellig "renhetsgrad" og varierende mengder fett og karbohydrater. Typisk sportsbutikkprotein har mye mer karbohydrater og fett enn disse renere typene som kjøpes på Nordic Power eller tilsvarende. Med omtrent null fett og null karbo kan man bruke pulver som snacks og mellommåltid uten å ødelegge en diett. Det gjelder særlig i min diett som er ganske strikt på fett og karbo.

Men jeg må presisere: Dietten er strikt. Jeg selv er mindre og mindre strikt etter hvert som ukene går.

2 kommentarer:

  1. En ærlig presisjon på slutten der ;) Dette kommer til å gå bra! Spent på før og etter-resultat!

    SvarSlett
  2. Heei!

    Hehe, jeg får litt prestasjonsangst nå. :S

    Etter hvert som jeg slakker på dietten (stadig flere spisedager) går vel vinninga opp i spinninga. Men ok, skal se å dokumentere i alle fall.

    Ha en nydelig dag, søte du!

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...