fredag, januar 29, 2016

Ellipsemaskin for en nybegynner

Det lå an til en dag man burde lagt seg i fosterstilling på sofaen, - misfosterstilling, that is - for det stormer og regner og er ekstremvær visst. Men så bare, vent litt, jeg har jo de nye gule støvlene!

:D
 Måtte bare si det.

Nå har jeg fått testet ellipsemaskinen to ganger, og kan allerede si litt om hvordan det fungerer. Jeg har en plantar fascitt som er dritt, så det er helt umulig å løpe og etterhvert så vondt at jeg kan ikke gå tur engang. Takk for guiden, Siri, til hvordan overleve på ellipsemaskinen. Det hjalp!

Kort oppsummert sier Siri:

  1. Vær innstilt på at det ikke kommer til å bli gøy
  2. Vurder om det i det hele tatt er nødvendig
  3. Podcast (Hello, Radioresepsjonen)
  4. Bruk pulsbelte
  5. Gjør intervaller
  6. Ikke tro at du skal fortsette med styrketrening etterpå (Det trodde jeg, og jeg trodde FEIL)
  7. Varier motstand og frekvens - noen dager Johaug, noen dager Sam og Frodo
  8. Fortell noen at du skal gjøre det, og fortell dem det når du har gjort det (Det er det jeg gjør nå)
  9. Legg et håndkle over tiden
  10. Tenk at ellipsing er det nærmeste du kommer løping uten å løpe

(Siri forteller det på en mer morsom måte.)

Det ble svært lite gøy, det kan jeg skrive under på, men jeg kjørte intervaller i 40 minutter, og overlevde. For ikke å dø på meg valgte jeg nybegynnerintervallen, og det fins ingen tvil om at jeg er en nybegynner; for det ga en gjennomsnittspuls på 79 prosent og makspuls på 92 prosent. Perfekt.
Fornøyd med det.

(Enda mer fornøyd med å være ferdig!)
Ekstra tips fra meg: Putt på bh med ekstra support.

Yay.
Oh shit, oh shit, det er helg! God helg!

21 kommentarer:

  1. haha det bildet har jeg som kort faktisk det med support bras dfet er sikkelig sitlig faktisk :-)
    jeg har en stor kasse med kort jeg samler på til den rette anledningen.
    tøft at du trente til tross for uv-ær her har vi forløpig ikke sett noe Tor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ingrid! Så kjekt å høre fra deg! Så du at jeg blandet deg med en annen her som heter Ingrid, og spurte henne hvordan det gikk med OL og kjærligheten? Nå kan jeg spørre deg heller - Hvordan går det med OL og med kjærligheten? Morsomt at du har en kasse med kort, for det har den lille østlendingen også, og det var der dette kortet kom fra. Jeg tror hun kjøpte det i Aberdeen. (Du og?)

      Slett
    2. Genialt jeg kjøpte mitt i glAsgow. Ennå ikke helt Avklart det er 8 Mnd til ol og jeg hat ennå ikke helt funnet ut hva jeg vil.
      Trener sinnsykt bra fortiden da svømmer tider på trening jeg ikke har sett på lenge tid. :-) men samtid vil hjertet mitt bare Tiø Skottland

      Luksus problem egentlig

      Slett
    3. Oh shit! Du må dra til OL, tenker jeg. Er det ikke det du vil? Kan du megle med kjæresten? Ta henne med deg? :P

      Luksusproblemer er like vanskelige som andre problemer.

      Slett
    4. jeg vil det hun er i mott OL vbfordi hun mener toppidrett tapper kroppen for krefter vil gjøre meg sykere og øke risikoen før dødlige infeksjoner. for å sette det på sspissen sså føler hun at å velge ol er det samme som å si at jeg vil leve kortere med henne. at svømming er viktigere enn kjærleiken.

      Slett
    5. Crap. Det er DØDSVANSKELIG! må spørre på bloggen.

      :/

      Slett
    6. Jeg stemmer for OL Ingrid!! Du har vel leger som kan avgjøre om du er i form til å klare det?
      For å sitere deg selv: Yolo extreme!

      Slett
    7. Ingrid. Herrgeud. Så mye gåsehud jeg fikk på armen nå. Om OL er kanonviktig for deg - så vil hun vel heller ha deg lykkelig den tiden hun har deg - enn at du gir opp drømmen? Men altså - enig med Malin. Hva sier legene?

      Forresten - har en venninne som følger med på bloggen til C. Og når hun pluselig snublet over deg i kommentarfeltet ble hun begesitret! Broren hennes er aktiv svømmer - så hun følger med deg og svømmingen. Sett deg på TV og alt. Hvor kult er vel ikke det? DU ER KJENDIS SKJØNNAS :* :*

      Lykke til i tøffe valg. Hold oss oppdatert.

      Puss och kram

      Slett
  2. MORN (som de superhippe advokatfullmektigene i barkode sier. Det er så hipt at jeg vet ikke om det noensinne kommer til å bre seg #soontobe35årkramepe

    Men altså. Kudos for å ta beina alvorlig. Jeg skjønner du ikke tøyser når du bruker tid. Innendørs. På Elipse. Hva med å joine til en langspin med lydbok? De rolige joggeturene skulle jo helst ligge rundt 60 % av makspuls. Det fikk vi jo aldri til. Men på sykkel går det jo an? Jeg har noen timer igjen av Buddahs barn - så sånn sett hadde det passet perfekt.

    Grattis med nye støvler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Morn'a Østis! (Kanskje ikke helt det samme.)

      Moro i alle fall. Jeg TROR jeg kunne sagt morn jeg også, men jeg gjetter at kollegaene dine har plukket det opp fordi vi liker så godt østlendinger her i vest. Det er jo alldeles ikke noe siddis-uttrykk.

      Sykkeltur hadde vært knall. Jeg skal få kjøpt meg en sykkel asap.

      Takk! :D

      Slett
  3. Jeg er veldig begeistret for rådene du fikk. Spesielt det første. Med en gang man justerer forventningene om hvor artig ting skal være, så holder man ut lenger. Det er det jeg sier til de som spør jeg om råd ifm treningstart. Dvs jeg sier det på denne måten:

    1. Det viktigste du gjør er å begynne
    2. Det vanskeligste er å fortsette
    3. Se på det som en nødvendig oppgave, selv om den er kjip, så gjennomfører du. Gang på gang, som en kjedelig ekstrajobb.
    4. Mestring kommer etterhvert. Da kommer også motivasjon.
    5. Før alt dette gjelder kun vilje og stahet.

    Hva synes du? Passer det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hilde! Lenge siden! Alt vel?

      Takk for nydelige tips. Kan jeg få bruke det til alle ferskingene som har kommet på slankekurs nå? Helt perfekt. Det passer helt perfekt. Går det bra med treningen din?

      Slett
    2. Ja, bruk det, bare bruk det. Jeg er så lei av å høre PT'er glorifisere trening for folk som er i startgropen, de lyver, nemlig. Det er ikke lystbetont med livstilsendring, det er FÅKKINGS HARDT ARBEID. De kan snakke om hvor artig det er til folk som er i samme situasjon, de som allerede har fått orden på nye rutiner. Å snakke slik til folk som er i ferd med å gjøre endringer er bare nedlatende. Vær ærlig!

      Puh, det var den utblåsningen!

      Ja, det går bra med treningen min. Jeg får fremdeles ikke til chins/hangups, men jeg gjør det likevel.

      Sluttet å løpe, da ;)

      Slett
    3. Ha ha. Fin utblåsning. Jeg kan så lett være en av de PT-ene som glorifiserer alt, (unntatt ellipsemaskinen da) så dette vil være greit for alle kunder som ikke ennå er helt der.

      Åtte chins ganger to her nå. Måtte bare si det. Du er sterkere enn meg i alt annet. ;)

      Slett
    4. Mhmm... 3 stk her.

      Du er sterkere enn meg i benk og! ;)

      Slett
    5. Seriøst?! *snurre rundt på stolen!*

      Jeg tar ikke mer i benk enn det jeg trodde du pleide å kaste over hodet, men ok. Takk. You just made my day. :)

      Slett
    6. Jammen,du skjønner, jeg kaster mer over hodet enn jeg tar i benk :P

      Slett
    7. Hei Hilde. Kaste over hodet? Er det det du gjør for a living? ELLER? Hva kaster du??

      Puss & Kram

      Slett
    8. Imponerende!!!!! Det er vel det som er støt eller rykk eller i alle fall styrkeløft, Østis. Eller olympisk løft, heter det da. (?) Kan du utdype, Hilde?

      Slett
    9. Hei Østlending! Chassebass har rett, det er riktig at det er rykk og støt. Det er ikke styrkeløft, men vektløfting. Og det kalles også olympiske løft :)

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...