tirsdag, desember 22, 2015

Turåret 2015

Det er lille julaften allerede, er det mulig? Jeg har ennå ikke vaska gølvet, (og det er ikke noe jeg sier for å være julemorsom, for jeg skal ha familien til julebrunsj og MÅ faktisk vaske gulvet) men jeg prioriterer julegavene i dag; og så kan jeg heller håpe at små mus kommer og pynter både meg og loftet mitt. Game on. Dette derimot, er ingenting julete, men et utdrag fra turåret som har gått, for at dere også skal bli inspirert til å dra på fjellturer. Det er så fint nemlig. Holy moly så mye fint jeg har sett på et år.

Tur nummer 1 - Grautheller.
Det blåste storm hele våren 2015, husker dere det? Så flere turer ble avlyst, og de vi fikk til ble typisk lagt om på grunn av vinden. Tur nummer én ble en kort jentetur med Margaret, hun er så trygg å ha med seg når været er litt skummelt. Vi gikk og vi blåste inn til Grautheller, og ta-da, der er turåret er i gang.

Tur 2 - Børsteinen.
Og så snødde det jo helt sykt mye, husker dere dét? Så da vi kom med en gruppe til Børsteinen måtte vi grave i flere timer for å komme inn i hytta. Nydelig tur i alle fall, jeg vil bli med på denne i år også.

Tur 3 - Frafjordheiene liksom.
Neste helg skulle vi til Blåfjellenden i vind, stupmørke og enorme mengder snø. Vi fant ikke fram engang! Måtte snu og gå til Storevatn. (Jeg prøver igjen i februar, så bli gjerne med.)

Tur 4 - Masse snø.
Når fellesturene blir avlyst går turlederne ofte en egen tur alene, og det gjorde vi denne helgen. Det blåste fremdeles og veiene var stengt, men vi kom oss inn til Tomannsbu. Toppers. Jeg fikk en ny venn som jeg diskuterte Berit Nordstrand med hele kvelden. (Chassi - Berit, 1-0. He he.)

Tur 5 - Alene gjennom Skarveheimen.

Og så da. Det blir mars og fellesturen min gjennom Rondane og Jotunheimen ble avlyst, blæh, så da gikk jeg en uke alene gjennom Skarveheimen. Jeg hadde det allikvel helt supert.

Tur 6 - Covergirl hos Dnt.
Og derfra møtte jeg Dnt-gjengen på Ustaoset og fikk selskap over Hardangervidda. Da var det så godt å treffe andre mennesker at jeg ga ti fremmede mennesker en spontanklem. (Jeg er covergirl hos Dnt.)

Tur 7 - Hardangervidda en gang til.
Og så er det påske! Den lille østlendingen blir med å gå Hardangervidda en gang til. Sol og åh! Åh. Fullt av folk og sol og snø, yeah yeah.

Det ble en sovesal-turné.

Går aldri lei av vidda. Jeg fikk en sammenhengende måned på ski, og vips var det mai, du skjønne milde.

Tur 8 - Folgefonna.

Det blir mai og solen skinner, men fortsatt kan man gå på ski. I alle fall på Folgefonna, og dette var nok årets flotteste tur. En sånn tur der man roper høyt at Dette er så braaaa!! Fy filler, vi har det så flott!

Shit man, så fiiiint!
Vi gikk tre turledere til en liten støl i Blomstølskardet, og alt var magisk. Plis la oss gjøre det igjen.

Tur åtte, skal vi se ... Nå har jeg blitt singel, så den neste turen er en singeltur. Så klart, for tenk om det virker! Det gjorde det ikke, men mange hyggelige mennesker og alkohol plutselig, midt i skogen. (!)

Tur 8 - Singeltur.
Og ikke bare har jeg blitt singel, men jeg mistet bilen min i bruddet, så tur nummer ni ble en slags 71 grader nord-tur, der jeg sykler og løper om hverandre, med huset mitt på ryggen og en latterlig stram tidsplan. Årets tøffeste, i Lysefjorden.

Tur 9 - Lysefjorden inspirert av 71 grader nord.

Da er det lett å gjøre 7-fjellsturen i Bergen etterpå. Mutt putt alene og litt trist en regntung morgen i Bergen, men god stemning og fin tur for det om. Nei vent, det var ikke det engang, for jeg falt og brakk tommelen. Jeg rakk ikke mer enn fem fjell før bussen gikk, men jeg fikk t-skjorten på nåde.

Tur 10 - Takk for t-skjorte, Bergen.
Mai passerer og det burde være dags for sommerturer, men det er det ikke. Lysefjorden er det eneste stedet uten snø, så jeg pakker teltet og virrer rundt alene i flere dager. Jeg hørte ut flere lydbøker, spiste real turmat og vasket meg i bekken. En minisommer.

Tur 11 - Lysefjorden i telt.
Men allikevel kunne vi gå på ski til Sandvatn helt til St.Hansaften, og det gjorde vi. Turlederne.

Tur 12 - Skitur på St.Hans.

Gode minner, for det meste. Men man husker best solskinnsdagene, og sånn skal det være. :)

Pause. Jeg kom halvveis i året og halvveis i oppsummeringen. Har dere gode turminner selv? Eller fine turplaner? Å dele er å bry seg. Ta vare! I morgen er det jul. God jul!

6 kommentarer:

  1. Fy filler! Så kult. Det er ingen som får meg mer til å ville gå på tur enn dine turinnlegg.

    EG OG! TUR.

    Det øverste bildet er direkte skamkult. Og det du er på Hardangervidda i shorts. Hur kult som helst.

    Hva er turplanene 2016? Er det mulig å spørre om en reprise på den turen sør for Jotunheimen?

    Jeg skal jaffal på tur 4. mars. Telttur! EG GLEDE MEG!

    Puss och kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Hei! :D

      Jeg har ingen andre planer nå enn den lange skituren i mars, så jeg lager mer enn gjerne en hårete sommerplan til Jotunheimen eller deromkring. Akkurat den som gikk i sør krevde en nokså lang drosjetur, så den kan kanskje planlegges litt annerledes. (?) En turné med bil og flere stoppesteder for eksempel. ;)

      Puss på deg. Kos deg på østlandet.

      Slett
    2. Hei - og takk for rask tilbakemelding. God morgen forresten. Og enda mer forresten - god romjul. Om jeg ikk ehade visst bedre - så hadde jeg trodd du hadde flørtet med meg. Du skjønner - min drømmeferie er Norge - en blanding av bil og telt og hytte-til-hytte. 14 dager på tur - med Combibombi som base.

      Puss Puss

      Slett
    3. Hei - og takk for rask tilbakemelding. God morgen forresten. Og enda mer forresten - god romjul. Om jeg ikk ehade visst bedre - så hadde jeg trodd du hadde flørtet med meg. Du skjønner - min drømmeferie er Norge - en blanding av bil og telt og hytte-til-hytte. 14 dager på tur - med Combibombi som base.

      Puss Puss

      Slett
    4. Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding! Enda bedre. Unnskyld for ikke like rask tilbakemelding, det var nemlig flørting. (Jeg får ingen mail nå i julen så jeg hadde ikke sjekket siden i morges.) Combibombi kan bli en campingbil. :D

      Slett
  2. Hei! SÅ KJEKT! Så du flørter faktisk! Nice!

    *forventningsfull*

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...