lørdag, august 01, 2015

Hei, vil du ha en lue?

Det er som om hele turistforeningen vil kle meg i grønt. Veldig rart! Og de er kjempeflotte, disse luene, som alt annet som er grønt, men jeg kan bare bruke en lue om gangen. Så jeg lurte på, from all of me to all of you, kan jeg få gi bort en? En singellue til den som svarer riktigst på tre spørsmål.
  1. Hvor er jeg nå? 
  2. Er du singel?
  3. Hvis du var på telttur alene, ville du dratt hjem igjen hvis det regnet og alt tøyet var vått?

Vent litt..
Her. Hvor er jeg her.


Det kan være vanskelig å se, for det var vanskelig å se for meg også på denne turen.

Men oppi her.

Jeg tror det må være her trollene kom fra.
Stiene er ikke like strømlinjeformede som på Hardangervidda.

Men friskt og flott og vått.

Her lå jeg altså og leste hele Ringenes Herre på null komma niks.
Jeg dro hjem igjen, men det betyr ikke at det er riktig svar på spørsmålet. Det slo meg bare der og da at jeg kan like gjerne ligge på en myk sofa med tørre klær og netflix; med kanskje en dusj tilgjengelig, og venner og sånt, - som å nestentørke sokker ved å svinge dem som propeller i teltet. Og det var mye kjekkere! Det regner i Stavanger også, men jeg har sett en hel sesong av Friends, og Petter Northug up-close-and-personal (eller live i alle fall) på Blink. :D

22 kommentarer:

  1. Grøtprinsessa03 august, 2015 07:19

    Heia Grøtdronningen,

    Jeg har spist grøt i lang lang lang tid. Ikke til frokost som normale. Men gjerne mange grøter til dagen (slik jeg ser at du også gjør). Jeg googlet grøt, og på den måten snublet jeg tilslutt borti din blogg. Fra listen på høyre siden her - så ser det ut som om du har gjort ALT med grøt. JEG SKRIVER FORDI JEG SØKER RÅD. Desperat. I dag morges - etter å ha spist grøt 1460 de siste hm - 1440 dagene - så ble jeg plutselig litt KVALM av min egen grøt. Det har bygget seg opp over en uke tror jeg. Først synes jeg det bare vare "litt annerledes". Nå synes jeg det smakte skrekkelig.
    1. Har du gått på en grøtsmell før?
    2. Hva er den beste grøten?
    3. Kan du legge ut en oppskrift på grøt uten pulver eller egg? (allergisk).

    Evig takknemlig dersom du svarer.

    Grøtklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, så smigret! Det var så hyggelig at du skal få allverdens oppskrifter så snart jeg kommer på noe lurt.

      1. Ja, og da skyldtes det jernmangel, så med bakgrunn i egen erfaring: Kan det være at kroppen din ber om andre næringsstoffer?
      2. Den jeg spiser to ganger til dagen hver eneste dag. Havre, kakao, sjokoladeprottis og peanøttsmør på toppen. Faktisk det billige rema1000-peanøttsmøret, for det smelter så fint som et lokk.
      3. Og det er her jeg må tenke meg litt om først. Uten pulver fordi du ikke vil bruke pulver eller? Det finnes jo helt sikkert pulver som du tåler, det er bare derfor jeg spør.

      Hvordan lager DU grøten? :P

      Evig takknemlig for hyggelig hilsen.

      Slett
    2. Grøtprinsessa03 august, 2015 17:58

      Hei igjen dronningen,

      Så kul du er - som svarer! Jernmangel. #SHIT Da skal jeg få testet mitt ASAP. Kroppen min hyler etter frukt og grønt om dagen. Og peanøttsmør. Og nøtter generelt. Hva hadde du lyst på når du hadde jernmangel? Jeg har plutselig (nesten) fått avsmak på tilogmed kaffe - og te(!)

      Min grøt er en dæsj havregryn. Innimellom linfrø. Vann. Egg. Noen ganger ekstra eggehvitte (om jeg har noe majones jeg skal lage. Og kanel på. Ja. Og kanskje nøtter dersom det er tilgjengelig.
      Kult valg av nøttesmør. Jeg liker folk som er litt ufancy-pådet.

      Prottispulver? Jeg forsøker så godt det lar seg gjøre å unngå innhold i mat det ikke er mulig å tyde. Pulver vil jeg derfor ikke gjøre meg avhengig av. Er det teit?

      Hvordan sikrer jeg proteinar til frokost - uten egg og uten pulver o store grøtdronning/ernæringsdronning?

      Klem fra en som er litt kvalm bare av å skrive om min egen frokost...

      Slett
    3. Ha ha, jeg ler høyt her. Mye bra! Mye å ta tak i. Aller først, SELVFØLGELIG svarer jeg. Når man først er så nerdete og narcisitisk at man blogger i det hele tatt så er det stor stas å få tilbakemelding. Særlig fra fellow grøtfans.

      Det trenger jo ikke være jern du mangler men det er jo typisk jernmalm du har fått cravings på. Så morsomt! For jernopptaket blir bedre med frukt og grønt, og hemmes av te og kaffe. (!). Unnskyld hvis du vet alt dette fra før av.

      Hold deg unna pulver, det syns jeg var et fint prinsipp. Grøten din hørtes ut som de spiseforstyrredes grøt, men hva vet vel jeg.

      Bytt ut grøten med det du har lyst på. For min del ble det scones med pålegg til frokost på den tiden. Det mettet mye bedre enn grøt, og jeg laget dem selv og koste meg veldig.

      Kjempeklem tilbake!

      Slett
    4. JernMAT! Damn you, stavekontroll.

      Hvem er du, prinsessen? Nysgjerrig nå.

      Slett
    5. Proteiner til frokost:
      - Eggehvite eller melk i grøten (tålte du det? Soyamelk hvis ikke)
      - Laks og makrell og alt som ligner
      - Skinke/kjøttpålegg og alt som ligner
      - Leverpostei og alt som ligner
      - Yoghurt/cottage cheese (tåler du det?) på grøt eller brød eller knekkis

      Slett
    6. Grøtprinsessa04 august, 2015 00:08

      Altså. Jernmat-teorien er jo rett og slett fasinerende! ER DET SANT? Jeg er helt sjokka over at jeg - espresso-misbrukeren har fått avsmak på kaffe. #erdetmulig

      Ok. Jeg kan forsøke på å lage grøt av melk muligens. Laktosefri i tilfelle. Sensitiv mage - men kan spise litt cottage cheese fra tid til annen. Jeg spiser også yoghurt - men yoghurt blir litt rar om den får varme? Er det bare meg? Eller er vanlig yoghurt og slik? Laks og makrell liker jeg. Men jeg foretrekker enkle saker til frokost. Noe korn/melkete/grøtete. Historisk sett. Men altså. Det var jo tross alt før. Det kommer til å bli ny tidsregning nå - før og etter grøt liksom.

      Prinsessen er ei følsom ei. Ei som er så ømfintlig i mageregionen at prinsessen på erten har ingenting på meg faktisk. På det nivået forsiktig. Lurer på om jeg kanskje har litt irritabel tarm. Men altså. Jeg har ingen spiseforstyrret grøt. Tror jeg. Håper jeg. Jeg veier ingenting - og spiser til jeg blir mett. Noen ganger setter jeg frokost-restegrøten i kjøleskapet og tar den til lunch. Men det betyr kanskje at jeg er forstyrret? Jeg er så forstyrret at jeg ikke kan kaste en smule i allefall. Dersom det regnes som forstyrret?

      Kommer fra en pytteliten gård opprinnelig. Liker tungt gårsarbeid. Felle trær er favorittaktiviteten. Grave opp røtter er nummer to. Men altså - det blir ferieaktiviteter. Vurderte sterkt å kjøpe DonaldPocket i dag. Men fant ut at jeg har blitt for gammel. Leser du Donald?

      Slett
    7. Grøtprinsessa04 august, 2015 07:17

      Frokost er fortært. Havregryn. CottageCheese med melk på. Men inspirert av (you know who ;)) tok jeg oppi bittelitt søtning og en stor teskje kakao.

      Jeg har nettopp tatt to baklengs saldo og en dobbel flikk flakk. Det er kanskje det aller aler beste jeg har spist på så lenge jeg kan huske. Takk for inspirasjon.

      Slett
    8. Hei! Jeg håper du tester deg, for jeg er enig i at det er megakanonspennende. Med jernet. Yoghurt blir sikkert varm når den får varme. Jeg har hatt yoghurt på grøten, og det gikk greit, men de andre proteintipsene var mest som tips til ikke-grøt-alternativer.

      Unnskyld at jeg nevnte spiseforstyrret, det var bare fordi den virket i overkant sunn og fornuftig, og fordi du sa at den var liten. Ingenting forstyrret i å sette restegrøt i kjøleskapet vel, da er jeg like forstyrret som deg. Restemat og rydding er det kjekkeste som fins nemlig. :D

      Kult at du kommer fra en pitteliten gård! Hvor da? Jeg har lest helt utrolig mye Donald, men jeg tror ikke jeg hadde likt det nå lenger. Kanskje? Jeg syns Ringenes herre var barnslig da jeg leste den nå, så da må vel Donald også ha blitt barnslig. Sikkert fin sommerlektyre uansett. Go for it. Har du hatt en fin sommer? Hvem andre bor på gården? Eller kanskje bor du ikke der nå lenger?

      Slett
    9. VELKOMMEN I KAKAOGJENGEN!

      :D
      :D
      ;D

      Slett
    10. Grøtprinsessen04 august, 2015 14:49

      Hei. Takk som medlem i kakogjengen. Det er jo helt sykt. At jeg ikke har tenkt på det selv. *Dunker hodet i veggen*. DØDSGODT.

      Var Ringenes Herre barnslig faktisk. Hm. Jeg tenker litt med Donald som med stygge ting. Noen ting er så stygge at de bikker over til fine. Donald er så håpløst at det kan bli kult. Retrokult. Men altså. Det ble ikke Donald. Det ble EKKO på P2.

      Jeg bor ikke lenger på gård. Storebror bor der.

      Har time til jerntesting i morgen. Jeg skal holde deg oppdatert (om du er interessert!) :D

      Slett
    11. Ikke minst savnet jeg sexen som er i Game of thrones og moderne fantasy. Det var som å lese et eventyr for barn. ;)

      Mens Donald kunne vært retrokult ja. Som hyttetur og sommerferie og gode minner. P2 hørtes også fint ut. Har du ferie ennå? Har du alltid ferie? Hvor bor du nå? Jeg blir så nysgjerrig, du skulle også hatt en blogg!

      Please keep me posted og lykke til med testen.

      <3

      Slett
  2. 1. NÅ er du i Stavanger igjen, men på tur var du kanskje i yndlingsfjorden. Jeg aner ikke.
    2. mnei, men altså. Vi kan ta det som et sosialt eksperiment.
    3. Ikke hvis jeg er på vei ut. Men hvis jeg er på vei hjem derimot, så er jeg en av dem som kan droppe å sove og gå i stedet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Inga!
      1. Ja, men nei. Du vinner allikevel hvis ingen er nærmere.
      2. Okeeei? Hvordan da? Det smiles stort her, men jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker.
      3. Der er vi nokså enige, tror jeg.

      Bra svart! Har du hatt en fin sommer?

      Slett
    2. Takk! Jeg har hatt en flott sommer, men ikke så mye tid for tur som jeg helst skulle hatt (storyofmylyfe lissåm).
      Tror du sommeren kommer i august forresten?

      Slett
    3. Jeg tror, jeg tror på sommeren, synger jeg halvnaken fra terrassen just nu. Så ja, august. Og for oss som har tilbragt tiden i fem grader i Jotunheimen (det var vel like kaldt da du var der?) så er alt som sommer i forhold.

      Har du turplaner for høsten da? Høsten er den beste tiden egentlig. Rett etter vinteren og eventuelt en myggfri litt-mindre-våt sommer.

      Slett
  3. Hei! Vasser du i singel-luer faktisk? Fine bilder. Har du fått kjøpt deg stativ? Jeg har satt kamerat på fisheye jeg nå. Alt blir fiskeøye. Det er litt slitsomt. Lurer på hvordan jeg skal få det bort.

    1. Jeg tipper du er i området Blåsjøen-ish. Altså nord i Sirdalen. Kan du ha rast opp forbi taumvatn ogoppigjønå der?
    2.Ja. (You know that one already)
    3. Ja. Skulle bare ønske jeg var tøff nok til å dra på telttur i utgangspunktet.....

    Puss och kram

    (håper på tilgivelse på kommenteringen)

    1.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ser ut som vi har en vinner. ;)

      Slett
  4. Får jeg lov å mene noe om hvor bildene er tatt selv om jeg ikke trenger singellue eller drar hjem om klærne blir våte?
    De to første er fra Fossebekken - tatt ovenfra og mot Fossebekktjønnet.
    Tåkebildet gir jeg opp på.
    Det neste er tatt nedenfor Fidjastølen og oppover.
    Den artige rota holder til ved Litlestølen(jeg har sett denne mange ganger, men aldri slik du ser den)
    Og da er spørsmålet om blåbærene var så store som vanlig der nede?
    Det neste er tatt rett før Fidjafossen. (Bra bilde forresten.)
    Og så følger et fra selve fossen - (jeg tar alltid med hele fossen på mine bilder.)
    Det siste må være tatt i Blåstøldalen, men her kjenner jeg ikke igjen grasstråene....


    SvarSlett
    Svar
    1. Du er helt rå, Johnsen!
      1. Så klart!
      2. Det kunne vært hvor som helst, men det er tatt ned mot elva i Blåstøldalen.
      3. Yes, it is.
      4. Ha ha, så morsomt! Tabbe at jeg ikke så etter blåbær, men jeg var så opptatt med å gå raskere enn deg ned til Mån.
      5. Her er mannen som kan fjellene sine. Jess igjen.
      6. Jeg hadde sikkert knipset hele fossen hvis jeg var en bedre fotograf og ikke hadde et så stramt tidsskjema. ;)
      7. Ha ha ha! Jepp igjen.

      Slett
    2. Jeg synes bildene din holder i massevis.
      Det er likevel litt morsomt å få med meg hvordan du ser det samme motivet som meg.

      Slett
    3. Så bra! Du, som jo møtte meg der, og min mor var også de eneste i verden som faktisk visste hvor jeg var denne helgen, så jeg kan ikke gi dere lue - selv om du fortjente en lue for å kjenne igjen hver stein i området. Imponert!

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...