søndag, juli 19, 2015

Sommerpensum 2015

Inspirert av regnværet og av Sirivil; her er årets sommerpensum. Det er i alle fall sånn det KAN se ut hvis dataen dør, solen aldri skinner mer og ingen vil leke med meg i hele sommer. Jeg har lånt ti bøker på biblioteket og lastet ned fem på Storytel, men game on; Siri var også overambisiøs. Det kan bli forandringer i listen hvis en bok er kjedelig eller tung, for fiksjonstid skal fly, har jeg lært av Ingalill.


Nå pakker jeg snart sekken igjen, og da skal det leses.
Amy Tan - Forundringens dal
Fordi mor var med meg på biblioteket den dagen. Denne er altfor jentete til at jeg hadde plukket den ut selv, men det var allikevel den boken jeg begynte på aller først. Horer i Kina. Fin sommerlesning.

Kim Leine - Kalak, eringdringsroman
Jeg likte godt Kim Leine på Grønland, og dette er en pocketbok som er lett å pakke med i sekken. Jehovas vitner i vestlandsbygd.

Steve Sem-Sandberg - Theres
Fordi jeg egentlig var på utkikk etter De utvalgte, den om de triste barna i krigen, av samme forfatter. Jeg liker visst å lese om folk som har det fælt.

Roslund og Hellström - Tre sekunder
En krim som er full av fine terningkast og lett å putte i sekken.

Mange fine terningkast der. Og sjekk alle bladene som også må leses i sommer! Jeg fikk dem av Marit.


Richard Hermann - Livet med Elizabeth
En fin-fin lydbok som jeg allerede er i gang med. Den handler om Tudor-dynastiet på den engelske tronen og leses av en gammel radiomann.

Hans Olav Lahlum - Presidentene
De tyngste bøkene fungerer best som lydbok. Denne er skrevet og lest av en professor, men jeg har allerede kommet igjennom den, og selv om jeg sovnet innimellom har jeg lært mye. Eller litt. Potato - potata.

Potato.
Robin Hobb - Fool's assasin
En helt tilfeldig fantasybok. Jeg innbiller jeg at jeg kommer til å elske fantasy når jeg bare finner noe bra, og dette er nok et forsøk.

Mario Vargas Llosa - Det grønne huset
He he. Denne har jeg allerede levert tilbake. Dette var nok en bok om horer (hva er i veien med meg?), men som sto beskrevet som "komplisert" på baksiden (hva er vel det for noe?). Den var ganske komplisert. Type én lang setning fra begynnelse til slutt. Kjempegøy.

En hel årgang av Shape up og Det nye.
Takk, Marit. Med prøvene fortsatt med til og med! Anti-redness-cream-smilefjes til deg.

Det var det hele. Har dere lesetips eller kommentarer til min hang-ups på horer så kan dere dele det eller også holde det for dere selv.  I dag må jeg være hjemme og ikke snakke med noen, for jeg brukte opp stemmen på byen i går. The things you do for love.

Ho ho.

27 kommentarer:

  1. (Hadde du alle disse i sekken på singletur?)

    Føler meg bent fram 'ulitterær' når jeg leser sommertipsene dine. Ikke lest noe, knapt hørt om forfatterne, bortsett fra Amy Tan (lest for lenge siden), Leine (yes til Grønlandspresten) og Herrman (ikke lest). Men her er et ekstra horetips - Alle Mine Triste Horer - av Garcia Marquez. Om nittiåringen og jomfrua. Jeg? Leser bare sykkelbøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde ikke en eneste bok med på singeltur. True story! Leser du seriøst bare sykkelbøker nå? Til hva da?

      Takk for tips, men hvis du ikke er kjent med den latinamerikanske magiske realismen så er det kanskje det eneste jeg kjenner bedre enn deg av litteratur. Garcia Marquez har vært en helt kjempelenge, med hundre års ensomhet som favoritten, men der har jeg lest alt altså. :D

      Bortsett fra det så hadde du jo hørt om alle sommerbøkene, bortsett fra de perifere jeg fant på krim og fantasy. Du vant.

      Slett
  2. Horer og magisk realisme er helt herlig sånn om sommeren! Du er ingen ultralightbackpacker, skjønner jeg.. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha! Ja, det er det. :D

      Jeg pakker fortsatt lett fordetom, for det er da lydbøkene kommer inn i bildet. Hva leser du selv i sommer?

      Slett
    2. Akkurat nå leser jeg "Sveve over vatna" av Ragnar Hovland. Har sansen for den pussige humoren hans. Jeg har faktisk ryddet i bokhyllene mine, kommet frem til at jeg trener enda flere hyller. Så på lista fremover nå er Agnes Ravatn - "Fugletribunalet", Knausgård - "En tid for alt", Muriel Spark - "The Prime of Miss Jean Brodie", Haruki Murakami - "Kafka på stranden" + mange fler. Jeg er en sånn som kjøper og kjøper fortere enn jeg kan lese. Jeg kan kjøpe flere bøker i måneden. Jeg har et rom som Per har lovt at vi skal gjøre om til bibliotek. Det er jo nesten litt pinlig at jeg ikke har lest mer enn det jeg har gjort.

      Slett
    3. Tenk å ha sitt eget bibliotek! Da kunne jeg dødd lykkelig. Jeg skrev særemne om Ragnar Hovland i sjette klasse, så vi KAN faktisk være litterære soulmates. :) en tid for alt er også topp

      Slett
    4. Tenk det - Hovland og Knausgård. Vaffal. Noen fler er det sikkert. Soulmates.

      "En tid for alt" er den siste Knausgårdboka i hylla jeg ikke har lest. (Jeg håper han skriver mer skjønnlitterært.)

      Slett
    5. http://www.aftenposten.no/kultur/Knausgard-med-fire-nye-romaner-8113742.html

      :D

      Slett
    6. Wooæ! Takk for tips, det blir stas!

      :D

      Han kommer hit til Kapittelfestival nå. Gi lyd om du vil ta deg en tur til Stavanger. Husrom og hjerterom her. <3

      Slett
  3. Dette har jo nesten blitt en bokblogg! :D

    Jeg har ikke lest noen av de rare bøkene på listen din, men jeg har lest en bok som kanskje kan gå for å være en horebok: Mellom oss av Ruth Lillegraven. Du har sikkert lest den.

    Jeg hadde med to små pockets på ferie: Videogutten av Tore Renberg (på en måte en horebok det også!) og Kjære av Linnea Myhre (jeg lo så mye at hun som lå ved siden av meg på stranda ble bokmisunnelig). Og nå koser jeg meg veldig med Middlesex av Jeffrey Eugenides.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jess, it is. :D

      Vi hadde en greie på singeltur ("one time at band camp .." der har du meg) der vi sa tre ting som betydde mye for oss eller som vi likte å drive på med, og da sa jeg

      1. Gå i fjellet - det sa jo alle
      2. Trene
      3. og lese bøker!

      Hva ville du sagt?

      Takk for tips, jeg har ikke lest ruth lillegraven. Perfekt! Ha ha! De andre har jeg lest og likt, så vi har sikkert samme smak.

      Puss på deg.

      Slett
    2. Jeg ville sagt
      1. trene
      2. lese bøker
      3. mat :D

      Veldig usikker på rekkefølgen. Jeg mistenker at 1 og 3 skulle byttet plass.

      Du burde jo lese e-bøker, så kan du ha med så mange bøker som helst på tur i en og samme lesebrett!

      Slett
    3. Mat?! Stilig! Og stilig at vi ses veldig snart. Hva slags mat? Lage mat eller spise mat? Snakke om mat? Jeg burde nok hatt et lesebrett, og en dag skal jeg få meg det, men jeg liker veldig godt å bla i bøker. :)

      Slett
  4. Oh my, jeg leser jo ingenting ://
    MEN jeg har planer om å få lest mye på ferie i desember så da er jo listen din god å ha ;)
    Hvor lenge blir du hjemme nå?
    Får vi til en kaffe/te før vi drar til Paris på lørdag? :D

    Puss puss

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaaa, det vil jeg! Men jeg har allerede dratt til Jotunheimen igjen. Crap. Så sant dere ikke drar veldig sent på lørdag og pakkingen er ferdig og du vil ta en tekopp med meg da. (?) Plis?

      Har dere det bra, begge to? Jeg savner deg.

      Slett
    2. Dere! Jeg savner Svein også. hilse så masse!

      Slett
    3. Men herlighet, du må holda deg hima!! ;-)
      Vi drar altfor tidlig lørdagsmorgen... Er tilbake onsdag :-)
      Vi meldes, jeg savner deg også :*

      Slett
    4. Onsdag! :D

      Da er onsdag yndlingsdagen min fra nå av.

      <3

      Slett
  5. For en flott pensumliste! Gleder meg til å høre om bøkene etter hvert, spesielt om Robin Hobb. Jeg har satt igang med Mistborn, som til nå er noe av den beste fantasyen jeg har lest på årevis.

    Jeg tror aldri jeg har hørt en lydbok. Ikke av noen spesiell grunn, jeg har vel bare hatt noen podkaster eller noe musikk eller noe i stedet. Anbefaler du det? Er det rart? Annerledes enn vanlig bok?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tank u, pensummeister!

      Lydbok er best for sånne som meg, som liker enda bedre å gå enn å løpe, for da kan man høre seg gjennom de aller tyngste bøkene uten å kjede seg det grann. Men jeg anbefaler det uansett. Det er ikke i stedet for vanlige bøker, det er bare som et tillegg. Og tenk så greit det kunne vært på stranden! #sovemedisin

      Slett
  6. Spent på hvor langt du kommer:D

    Hvor lagrer du lydbøkene dine? På mobilen eller har du noe annet som gjør at du kan spare mobilbatteri?

    Jeg liker stort sett bare bøker som jeg plasserer i kategorien "annerledes". På Grønland leste jeg Fvonk (Loe), Isfritt (antologi om alt som har med is og smelting og klima og dyreliv å gjøre) og nå A brief history of time (Hawking), pluss ett ekspemplar av Anders And classic - og Søppel (husker ikke forfatter, handler om søppel globalt og "lokalt" tror jeg) og to bøker om henholdsvis historie om og stereotypier/fordommer mot Grønland/grønlendere venter i hylla.

    SvarSlett
    Svar
    1. HVORDAN VAR GRØNLAND???

      Jeg har lydbøkene på mobilen, og når mobilen er på flymodus (jeg pleier ikke ha dekning uansett) så holder det til masse lytting i en uke. Minst. Hvordan var Grønland, kjære du?

      Bøkene var imponerende btw. Leser du ikke vanlig skjønnlitteratur?

      Slett
    2. Grønland var så toppers at jeg må anbefale det på det STERKESTE.

      Fin temp, tørt, bart, ikke en sky på himmelen, sprak og brak fra isfjellene, stå på innlandsisen, klatre på grunnstøtte isfjell, gå tur hele dagen, lese bok i teltet (superfornøyd med teltet forresten - go for it), drikke brus på kafé, våkne opp til den sykeste utsikten HVER dag. Tenk at så få nordmenn reiser dit! Kommer aldrialdri til å se noe liknende igjen. Kan sende deg pics på mail!

      Foreløpig leser jeg bare sånne rare bøker som nevnt. Leste et par sider av en Jussi Adler-Olsen-bok, men den likte jeg ikke, og tror ikke jeg liker fantasy heller, så jeg tør ikke å prøve noen av bestselgerbøkene. Har lest noe Arto Paasilinna og George Orwell hvis det hjelper:)

      Slett
    3. Hurra så bra! Med bilder på mail. Men jeg skulle så VELDIG ønske at du hadde en blogg nå. Den kunne handle om Grønland og bøker og filmfrueting.

      Slett
  7. Ser jo fremdeles ganske sexy ut .........

    SvarSlett
    Svar
    1. Rune? Seriøst? Jeg ER ganske sexy.

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...