tirsdag, juni 16, 2015

Plan B

Om kanskje kjøkkenet er fullt av teposer, så er det ingenting mot stuen. Den er STAPPFULL av kart og turbøker. Som om det regnet kart i går. Det er en del logistikk, og det er altfor mye snø, (i følge DNT) det er derfor jeg kaller det Plan B. Plan A er å ringe helikopteret fra Stølsheimen og rope "Hjelp, jeg rekker ikke flyet til Oslo!" Hele planen er skjør som bare det, men det går nok, vent og se.

Jeg er den grønne helt nederst, og målet er krysset på toppen.

Tur 1 - Aurlandsdalen
Lørdag setter meg på bussen til Bergen, legger igjen litt bagasje (et bagasjedepot! hello polfarer) på Hotel Bristol og tar en kaffe mens jeg venter på toget til Finse. Ankommer Finse og telter i snøen.

Det går fint. Det har jeg gjort før.
De neste seks dagene - for å gjøre en lang historie kort - går jeg allverdens omveier mot Flåm. Jeg skulle gått med den lille eksen som går mye seinere enn meg, så her er det satt av en hel uke på en tredagers tur. Avhengig av snømengdene kan jeg rekke hele Skarveheimen på den tiden.

Og hvis jeg går på ski går det ENDA fortere! :D

Og så en tur på verdens vakreste togtrasé.

Tur 2 - Vossefjellene og Stølsheimen 
Fra Flåm går Flåmsbanen opp fjellet og til Voss, og der fins det to alternativer. Nord mot Stølsheimen eller sørøst til Bergen. Da jeg studerte i Bergen var det en greie å gå Voss - Bergen, men jeg vet ikke helt hvordan de gjorde det uten å gå 2 mil på asfalt. Det blir nok Stølsheimen. Turen fra Voss til Sognefjorden kan bli for eksempel sånn:

* Lørdag fra Voss til Tvinnestølen, 6 timer
* Søndag fra Tvinnestølen til Torvedalen, 6 timer
* Mandag fra Torvedalen til Selhamar, 6 timer
* Tirsdag fra Selhamar til Solrenningen, 11 timer
* Onsdag fra Solrenningen til Norddalshytta, 5 timer
* Torsdag fra Norddalshytta til Ortnevik, 5 timer.
* Fredag båt fra Ortnevik til Bergen klokken 7.30. Ankomst Bergen 11.50. Fly til Oslo 15.00.

Dette er stølene ved Solrenningen. Fint!!
Og her koser jeg meg gjennom Sognefjorden mot Bergen.

Tur 3 - Hardangervidda light
Når jeg ankommer Oslo skal jeg pakke om med bagasjedepotet fra Bristol Hotel - Der er det rene trøyer og mere proteinpulver - og så er jeg på neste tur:

* Lørdag fra Oslo med en gjeng fremmede mennesker på Bergenstoget klokken 08.25. Nå er jeg turleder! Fra Fagerheim til Krækkja, 1,5 t
* Søndag fra Krækkja til Heinseter med båt og jukseri og fanteri, 3 timer
* Mandag fra Heinseter til Rauhelleren, 4 timer
* Tirsdag fra Rauhelleren til Stigstuv, 4 timer
* Onsdag fra Stigstuv til Tronsbu, 2 timer. Buss og tog og ankomst Oslo klokken 19.25. Henter      depotet som nå ligger på Thon Hotell Spektrum, og vips ...
* Torsdag ankommer jeg Stavanger med nattoget.

Shackletons depot på Rossbarrieren.
Mot Stigstuv i full galopp.

Og selv om tur 4 bare er et parentes så drar jeg til Heng så snart jeg har vasket klærne.

Heng er liksom den lille sommerøyen vår.
Den siste uken er jeg turleder for Kremturer i Breheimen og Jotunheimen. Og etter enda 8 dager i fjellet løper jeg rett fra nattoget til jobben.  Tusen kroner til den som fant en slibrig sexhistorie i tur nummer 3! 

Sånn ser det ut på Fannaråken i år. Ses snart, Fannis.
Puss puss, og takk for tålmodigheten! Værsågod, mor. Nå vet du hvor jeg er.

2 kommentarer:

  1. Bra at du avgir løyperapport. Meld alltid fra hvor du skal gå:D Tenk å ha en så moro sommerferie! Du er heldig som får gått så mye på tur. Jeg må bli flinkere til å gå helgeturer, ellers kommer jeg til å råtne av bitterhet fordi jeg syns fem uker fri pr år er altfor lite.

    Jeg skal ha ti dager på Grønland, og litt seinere fire dager i Skarvheimen. Pluss noen løst planlagte helgeturer med familie og venner. Satser på å sette brunfargerekord i år - om å gjøre å være mest mulig ute8-)

    God helg! Her er finvær som alltid, men på radioen sa de at det ikke akkurat var "supervær" - kun 20 grader! Hvor bortskjemt går det an å bli :O

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Heidi! He he. Jess!

      Men jeg kommer ikke til å gå denne turen allikevel. Jeg trodde et øyeblikk at jeg skulle pakke ski og gå på ski rundt finse, men det frister jo ingenting. Nå gleder jeg meg mye mer til ferie. Det blir lokale fjell og fjorder på Vestlandet heller.

      Grønland høres så flott ut! Jeg leser Ute-magasinet med Grønlandspadling just nu faktisk. Har du sett det? Flotte bilder! Kommer dere til å padle eller bare gå? Jeg er like misunnelig uansett. (plis blog about it!)

      Vi ses NESTEN i Skarveheimen, men jeg skal (hi hi!) på Fjellsjekken i Jotunheimen. Det kan bli spennende.

      Håper du blir bortskjemt i hele helgen. Stor klem!

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...