mandag, juni 15, 2015

En bok til en øde øy. Nei, snø!

Jeg savner bloggen! For ikke bare har jeg brukket en tommel, men plutselig satt jeg der med en hel sesong av Gay is the new gray, og klarte ikke å stoppe. Utavkroppenopplevelse. 13 episoder slukt på en helg, jeg skjønner ikke hvordan det skjedde. Har dere det bra? Jeg har det bra. Det har vært en helg med volleyball (bare sett på, ikke spilt) joggeturer, og som en del av det nye livet: byturer. Jeg er helt amatør.

Og jo, endelig trening etter tommeltrøbbelet.
(Check!)
Men nå er det sommer snart, det var det jeg ville si. Det er ikke sommervarmt, men det er ferie, og jeg skal snart fem uker på fjellet. Wo-fåkking-ho! Jeg teller teposer (som er det kjekkeste jeg vet), skriver pakkelister og teller teposene en gang til. 26 grønne, 26 sorte og 39 koffeinfrie. 26 suketter, 39 poser stevia, 13 poser koffeinfri kaffe og en liten boks med kaffe som skal fylles på underveis. Bare 3 poser saft, men 30 brusetabletter med c-vitamin som smaker saft ... Og så teller jeg rett-i-koppen-poser og veier proteinpulverdoser. Det er kjempegøy!

Og en dag pyntet jeg grøten fint med kokos og sjokolade. Liten digresjon.
Og så er det en veldig viktig prosess å bestemme seg for hvilken bok som er verdig til å bli med i sekken. Den må være tjukk nok til å vare lenge, kjedelig nok til å vare enda lenger, og kjekk nok til å kunne glede seg til. Og helst ikke skummel siden den skal leses i telt og kanskje skumle hytter. Jeg googlet Hvilken bok ville du hatt med deg til en øde øy, og bortsett fra Øya (ha ha?) så anbefaler de Ringenes herre og Bibelen. Kanskje det, kanskje det.

Flere tips?


Men aller mest planlegger jeg med tanke på snøen, for den ser nokså skummel ut. Her er dagens webcam fra Finsevatnet, der turen starter neste lørdag:

Det er jo skiføre!
Og selv om det liksom er sesongåpning på hyttene neste helg, så utsettes den her hvor jeg kommer fra. For se på Strandalen anno juni 2015:

De har ikke gravd seg inn til hytta engang.
Har dere noen fjellplaner? Gi lyd om du er i Finse/Skarveheimen/Hardangervidda de neste ukene, for da ses vi. (Det hadde vært dødskult!)

Solen skinner i Stavanger, og jeg skal ut og løpe intervaller med Elit1. Puss og puss.

18 kommentarer:

  1. Ta med Knausgård. Han kan være slitsom, så du må legge ham fra deg, men han er også fascinerende, så du må plukke ham opp igjen. Det kan drøye en stund, en slik prosess. Ellers har Lars Saabye Christensen noen feite, gode bøker.

    Ellers - Don Quijote, Faust og Odysseen. Passer til en øde øy ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hilde! Dette var sykt gode forslag, så tuuusen takk! Jeg elsker Knausgård i alle varianter, (Ut av verden, En tid for alt og Min kamp 1-6) og samme med Saabye Christensen men de er oppbrukt.

      Don Quijote har jeg prøvd, og den har jeg liggende hjemme, men altså ... Har DU klart å lese den? :-/ Takk igjen for forsøket, det settes stor pris på.

      Hva planer har dere for sommeren?

      Slett
    2. Don Quijote var pensum på litteraturemnene jeg tok. Middelaldersatire er egentlig ikke så ille ;)

      Planer for sommeren, ja. Skal ha den store oppussingssommeren, så det blir bare litt turer her og der i nærområdet. Det er mye vi skal gjøre.

      Til høsten tar vi sikkert flere turer på fjellet, det blir stas :)

      Slett
    3. Var det? Nice! Måtte dere analysere den også, eller regnes kanskje Don Quijote bare som en gammel bok, som altså er en greie i seg selv - uten at man trenger lete etter alliterasjoner og referanser til Bibelen?

      Ses på fjellet! Og lykke til med oppussingen. :)

      Slett
    4. Don Quijote blir regnet som en ny romanform fra sin tid. Faust ble lenket opp mot Bibelen, dvs Jobs bok, som også var pensum. Men det er litt deprimerende å ta med seg til en øde øy :P

      Om vi ikke er på samme topp, så kan vi vinke til hverandre! :*

      Slett
    5. Jeg har hørt at Don Quijote er en bok man skal lese på do, for det er den beste måten å komme gjennom den på. Med to sider om gangen liksom.

      Har du LEST Faust? Respekt!

      Slett
  2. Jeg har ingen boktips dessverre og skal heller ikke på fjellet. Men jeg skal til PARIS i sommer. Hva bør jeg gjøre der o lille pariser? Vi skal bo i Latinerkvartalet. Kvarteret?

    Om du har med deg enorme mengder yogi-te så får du jaffal litt å lese på ;)
    Puss puss puss

    SvarSlett
    Svar
    1. Heei Malin! Du er så heldig altså. Hva tid reiser dere? Og hva sa Svein da han fikk morgengaven???? :D

      Hvis du IKKE allerde har pakket en aspirerende fransklærer med et grunnfag og to måneders intensivt franskkurs fra L'Université de Caen så kan jeg godt melde meg frivillig. (?) Just saying.

      Og hvis jeg kan gi bare én anbefaling så måtte det vært å gå på Moulin Rouge. Det tok helt av. En flaske champagne og can can hele kvelden - JAAA! Det var det første jeg kom på i alle fall. Latinerkvarteret blir knallbra å bo, da er dere midt i moroa og sjarmen og alt som er fint, men hvis dere rusler litt oppover mot Sacre Coeur blir det fort enda franskere, og det liker vi jo som turister. Åh, dere får sommervarme til og med. Heldiggriser!

      Puss puss og puss og puss!

      Slett
  3. Oh, nå har jeg et bokforslag – hvis du ikke allerede har pløyd gjennom den: Kafka-Prosessen.

    Den er så SEIG. Jeg er på side 20 og kommer ikke lenger. Selv om jeg pendler med tog til jobb hver dag har jeg alltid mer lyst til å se ut av vinduet (halvparten av tida inni tunneler!) enn å lese den. Skikkelig ille altså.

    Men i ferien, DA skal den til pers.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha! Du fikk den ikke til å høres så veldig fristende ut, unnskyld at jeg sier det, men takk for forslag! Jeg tror jeg ga den en sjanse selv også, for lenge lenge siden, men jeg måtte gi opp. Rart at man blir fristet til å lese sånne bøker man vet er vanskelige i det Hele tatt. Jeg har både DonQuijote og den fæle Ulysses i bokhyllen. Uffameg.

      Men snille Heidi, jeg skulle gjerne lånt det fantastiske teltet ditt til tur nå. Mitt veier tre kilo. Kan du sende det over? :P

      Slett
  4. Ha ha, enig! Jeg er ikke god på å selge inn ting jeg er skeptisk til. Hva med Maos lille røde?

    Selvfølgelig, snille Chassi! Jeg sender det right away! Kom tilbake før 10. juli bare, for da trenger jeg det på innlandsisen:D (Sjekk værvarselet for Kangerlussuaq, rett ved isen, det er sommer der!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk! Skal jeg sende teltet, mener du, eller kan jeg bare ta det med meg til Grønland og møte deg der? DU skulle hatt en blogg! Fy filler, så spennende det blir! Hva pakker man til Grønland? Har du nok av varme klær?

      Slett
  5. Møt meg der, plis! Teltet er jo 2+, så du er herved plussen :-)

    Blogg skal vurderes. Jeg bobler snart over av spenning. Stakkars nordlendingen får endelig se min tur-nerd-side, har (vennlig) kommandert han til å skrive pakkeliste og ta bilde av alt han skal ha med så jeg kan godkjenne på forhånd. Har ingen cm i sekken å miste!

    Jeg følger DnT sin sommerpakkeliste. Kommer til å ha med både minishorts og ullbukse siden temperaturene ligger mellom 5 og 20 grader at the moment. Veldig lite nedbør og ekstremt tørr luft der, har jeg lest!

    Og det kommer til å bli et myggorama - og den må virkelig være djevelsk den myggen der, som liker det tørt og kaldt.

    Ellers: ALL tørrmat må medbringes (ugg, vi snakker 30 poser). Jeg satser på ett sett med Bergans Soleie til å gå med, og et annet til livet i campen. Et par-tre bøker som ingen av oss har lest, så kan vi bytte på.

    Har jeg sagt at vi skal sove i (stål)iglo på bursdagen min?:D Utsikt rett ut i Isfjorden, som forøvrig står på UNESCOs verdensarvliste. Det var SVINDYRT, men det gjelder å krysse av alt man kan på lista mens vi er der.

    Omg, det blir så fint. Og nordlendingen har med jobb-filmkameraet sitt. Shit pomfrit, what a scenery!

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg døyr!! Nå er jeg like gira som deg! Jeg kommer til å elske denne bloggen - med pakkelister og bilder, og ullundertøy og magiske igloer. Fantastisk! Igjen, hvor lenge skal dere være der, og ikke minst, hva var anledningen? Dere er kule!

      Hilsen plussen

      Slett
  6. Hei igjen, plussen!
    Er redd min blogg hadde blitt en ren kopi av din, for det er jo din jeg hadde brukt som inspirasjon:D Så da liker du den vel ekstra godt!
    Anledningen er ingenting annet enn eventyr, og det varer i ti lange dager :) Nordlendingen har allerede spurt om vi kan dra til Sydpolen neste gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha! Ja, det er nettopp det vet du! Jeg hadde blitt din største fan! :D

      FY FILLER TIL KUL KJÆRESTE OG KULE PLANER! Det går nesten ikke an.

      Slett
    2. Takk og takk, helt enig :D

      Har du btw med vindsekk i tillegg til telt på fjellet? Sekken kommer til å bli så FULL, så jeg hadde ikke tenkt til å ha med vindsekk nå - har ikke kjøpt det enda, og vil heller bruke pengene på noen digge ulltursokker :D

      I går gikk jeg i en time langs bilvei med 20 kg på ryggen. Syns formen er OK, og håper den holder seg!

      Goood helg, coole Chassi! Er det nå ferien din starter? M.i.s.u.n.n.e.l.i.g.

      Klemmmm

      Slett
    3. Du er så grei! Kan jeg få ta deg med på fjelltur, plis? D.e.t. h.a.d.d.e. v.æ.r.t. n.o.e.!

      Nei, ikke ta med vindsekk hvis du har telt. ;)

      God helg til deg også! Jeg har pakket ski til helgen, så jeg er vel klar. Bra jobba med 20 kilo! Åh, jeg skulle ønske jeg kunne se hele pakkelisten din, og bilder og ALT.

      Klem på deg

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...