lørdag, november 08, 2014

10 ting som gjør turen litt bedre

Hva bør være med i sekken som folk flest ikke har med på utstyrslisten? Jeg har spurt meg selv om hva jeg har med i sekken, for jeg har vært ute en vinternatt før og jeg hadde ingen andre å spørre akkurat nå. Men jeg plukker jo opp tips hele tiden, så jeg håper og tror at dette er en kvalifisert liste.

Snart snø igjen.
1. Musikk! Det er kanondeilig å kunne sette på dischodans når det begynner å bli tungt mot toppen, eller kanskje trøstemusikk når man er helt alene, eller ... åh! klassisk musikk som Smetanas Má vlast når solen skinner og verden er et teppe av snø.

Yeah.
Nytteverdi: Null
Koseverdi: Tusen poeng

2. Matboks. For å samle opp middagsrestene (særlig aktuelt på fellesturer, da det alltid er noen joikaboller til overs), eller for å fylle brødskivene med STORE mengder pålegg er matboksen fin. Kan også brukes til å lage grøt av knekkebrød og termosvann.

Lunsjen er best varm.

3. Skallvotter. Andre ting som er best varme er hendene, så skallvotter er dødsviktig for alle frossenpinner. Med skallvotter er hendene like tørre som resten av kroppen, og hello, det unner vi dem vel å være.

Nytteverdi: Uendelig
Koseverdi: Ja, man koser seg mye mer med tørre hender.

(Skallvotter kan kjøpes her.)

4. Hvis ikke skallvotter var nok: Håndvarmere. Jeg er sikker på at disse har reddet liv. Når krisen har først har skjedd; når det blåser opp og man skal grave seg ned eller kanskje bare finne mat i sekken, så har jeg selv opplevd å være så hjelpeløs med frosne fingre at jeg har blitt matet.

Nytteverdi: Nok en gang uendelig
Koseverdi: Absolutt! Du kan også varme andre med din varme vott.
(De kan kjøpes billig på Clas Ohlson.)

5. Vanntette og komprimerbare pakkeposer. De veier ingenting og gjør alt vanntett. Man pakker klær i én pose, utstyr i én; og vips, alt lett å finne i sekken. Og så blir det så bittelite når det komprimeres!

Nytteverdi: Stor.
Koseverdi: Jo, det og. Jeg koser meg veldig når jeg komprimerer.
123663 Yellow 3012 Dry Bag Ultra Light 5L
(Kan kjøpes her.)

6. Dunjakke eller boblis. Min aller beste venn på tur er boblisen. Den er en ekstra dundyne når jeg sover i telt, og den gjør pausene behagelige selv i mange minusgrader. Den pakkes så liten som en knyttneve, og blir stor som en sovepose når man trer den utenpå jakken. Ut med fleece, inn med boblis.

Nytteverdi: Maks
Koseverdi: Maks

Først på - sist av. (Favoritten her.)
7. Tripod. Nesten som en ipod, bare ikke det i det hele tatt. Hvis alene på tur og eksibisjonistisk av natur - ta med et ministativ til fotoapparatet.

Nytteverdi: Null. Den ser kanskje ut som et sexleketøy, men den skal ikke brukes som det.
Koseverdi: Jess, men se punkt over.

I am not a sex toy.
8. Bakepulver. Det finnes veldig ofte mel og nesten alltid havregryn og tørrmelk på DNT-hyttene, så  med litt bakepulver kan man imponere alle med pannebrød. Eller pinnebrød!

Nytteverdi: Litt
Koseverdi: Jess!

Pannebrød er godt.
Og varmt visst.
9. Små bokser. Jeg blir glad for hver lille boks jeg finner eller får, for bokser kan brukes til så mye: fuktighetskrem, kakaopulver, peanøttsmør, bakepulver, så klart, og meget mere. Til alt som skal være tett og tørt. Så når gruppen koker fellesgrøt kan du smyge oppi tilbehør fra bokser du har i lommen.
Personlig preg på frokosten gjør frokosten mye bedre.
10. Ti punkter, ja. Det må liksom være såpass. Vent litt.
Hm.
Ja! Sportstape! Sesongens første skitur er alltid litt ekstra følsom for gnagsår.

Tape it up.
Det er tolv grader her hvor jeg bor, men det snør på Haukeliseter, så det snør vel snart her også.

Jeg øver meg så lenge.
Har DERE noen tips til sekken? Jeg har sett fjellfanter få paraplyer til å virke fornuftig når det pøser og man skal ha pause, så jeg er åpen for alt. (Listen ble inspirert av en liste i Ute, men jeg syns de pakket så mye rart at jeg laget en selv.)  God helg!

10 kommentarer:

  1. Den lille østlendingen09 november, 2014 10:04

    Hmm... jeg tror det er noe feil med dacen min... jeg tror ikke alt på listen din kommer frem? Jeg finner ikke meg nemlig... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vil du være med på tur? Jeg kan bytte bort alt det andre - til og med bestevenn Boblis - mot en liten ivrig turdeltaker.

      Slett
  2. Jeg har ingen tips dessverre, men jeg noterer ned dine :)
    Ha en nydelig søndag :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg har hatt en nydelig farsdagssøndag. Jeg fikk nettopp komler! Håper dere også koser dere.

      Ingen turtips? Hva med noen gode tips til andre slags turer?

      Slett
  3. Den lille Østlendingen10 november, 2014 06:30

    Du er nydelig på disse bildene...

    Kan du sende meg det bildet vi danser i snøen? DET gjør meg i godt humør. Rett og slett.

    Håper du får en fin fin dag. Lykke til i kommunen. OG BRUK HJELM. Kan du det?

    Puss och kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg brukte hjelm i dag! Hyggelig å ha noen som bryr seg. Det ble kommentert blandt de gamle damene på Toppform, kan du tro. "Har du hjelm i dag?!" Jess, gjett om jeg har. Så jeg har vitner.

      Lykke til med presentasjonen din! Du skal få bildet.

      Puss och puss.

      Slett
  4. Hei!
    Min foreløbige sjekkliste for dagstur inneholder følgende:
    - hodelykt
    - hansker
    - ullgenser
    - kamera
    - lippis
    - sitteunderlag
    - mazariner
    - te

    Nå er temperaturen så lav at jeg alltid har ullundertøy og regntøy på, uansett. Kjøpte forresten en ullundikk fra Kari Traa. Å, for et fantastisk produkt! Jeg går alltid med ullundikk fra nå av.:)

    I morgen skal jeg gå over Vidden igjen og da skal jeg ta med kamera. Og joggesko til transportetappen på slutten. Jæla profft opplegg, eller hva? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Skal vi se.. Jeg har også alt dette unntatt mazariner. Alternativt! :) Da antar jeg at en lippis er en leppepomade. He he. Sier dere det i Bergen? En venninne av meg gikk på hundesledefolkehøgskole i Alta et sted, og når hun ba om leppepomade der opp i 20 minusgrader så skjønte de ingenting. Hun måtte illustrere leppesmøring før nordlenningene kunne si "Aha, du meine lipsyl!"

      Du er så heldig som kan gå over Vidden. Hva er transportetappen? Ned fra Fløien?

      Slett
    2. Hahahaha! Lippis er vel bare sleng for leppepomade, men livsviktig når man er ute i været! Jeg går ikke helt til Fløien, men ned Isdalen i stedet for å gå opp på Rundemannen. Om du skjønner. Da blir det 5 km på grus og asfalt før jeg er hjemme og sist tok det livet av beina mine. Går jeg helt til Fløien må hundene i bånd OG jeg må ha de med på bybanen. Og det er ikke noe kult for de firbeinte!

      Du burde prøve mazariner. Det er helt fantastisk!

      Slett
    3. Jeg skjønner. Isdalen er også flott har du den Dnt-boken over bergensturer? Det er kjempemange flotte! Jeg tror jeg gikk dem alle da jeg bodde i Bergen.

      Jeg har smakt mazariner, men aldri hatt det med på fjellet. Blir det litt som kransekake? Nei, fyrstekake var det jeg tenkte på. Det vet jeg det er noen som har med seg på fjellet. Nøtter og sukker - sikkert derfor. :P

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...