søndag, august 10, 2014

En uke på Hardangervidda

Jeg vet ikke om Tina skjønte begeistringen da vi kom opp fra Ustaoset og hele vidda plutselig lå foran oss, men åh! Hadde jeg vært landskapsarkitekten ville jeg gjort det akkurat sånn. Himmelen var passe grå, og verden var et hav med lyng og gjørme på; Jeg var dødsfornøyd.

(Dette blir enda en fjellsak, så jeg skynder meg å krydre med et nakenbilde.)

Her skal vi gå.
 
Tina haltet allerede på togstasjonen, men sånt går jo typisk over med en sekk på ryggen og noen mil i beina, så det bekymret oss ikke. - Halter jeg, Chassi? - Nei, det har jeg ikke sett.

Dette blir så bra, Tina!
Her er hun.

Tina bor på Tuva og jeg bor i teltet.
Tina kom rett fra topptrening i Sunnmørsalpene, og jeg kom fra høydeoppholdet i de franske alpene, så jeg så for meg at vi skulle løpe som vinden og sette verdensrekord i Vidda fra nord til sør på bare questbarer, men sånn ble det ikke. Ikke bare har jeg gått over til fransk sjokolade som fjellbensin, men jeg fikk løpe alene.
 (Har dere forresten sett at Quest har kommet med chips? Den ser nokså ekkel ut.)

Men jeg har kost meg hvert sekund. Tina hadde brukt opp beina sine på Sunnmørstoppene, så hun måtte dra hjem, men jeg har kost meg med meg selv (nei, ikke sånn) og med hyggelige mennesker jeg har møtt underveis. Her er høydepunktene:

Solnedgang fra Lågaros.
 
Sminkestund i kompasset ved Kalhovd.

Masse grøt og spennende bok.
Vitaminer.


Særlig etappen fra Lågaros til Morgen var magisk.

Selvforsynt på alt unntatt havregryn.

Det ble kald grøt når jeg bodde i telt, og knekkebrødgrøt når jeg ikke hadde havregryn.

All good.
Og så her gikk det til:
  • Ustaoset til Tuva - 3 timer
  • Tuva til Hein og videre til Rauheller - 3 + 3 timer
  • Rauheller til Lågaros - 7 timer
  • Lågaros til Mogen og videre til Stordalsbu - 5 + 5 timer
  • Stordalsbu til Kalhovd - 7 timer
  • Kalhovd til Helberg - 6 timer
  • Og fra Helberg til Rjukan - 5 timer
Men he he he, LIKSOM at jeg gikk i ti timer fra Lågaros til Stordalsbu. Jeg løp som en vind og brukte mye kortere tid på alle etappene. Kroppen fungerte og utstyret fungerte, og ingenting er bedre.

I Rjukan møtte jeg den lille østlendingen som jeg skulle gå til Gaustatoppen med, men det var den dagen da ekstremværet traff hele sørnorge og selv sommerfesten på Randaberg måtte avlyses, så da ble vi liggende i en campinghytte hvor vi leste høyt fra en bok. Og snipp snapp snute, nå er SEKS UKER SOMMERFERIE UTE! Jeg er tilbake på Toppis i morgen tidlig.

Har dere hatt en fin ferie?

38 kommentarer:

  1. God morgen! :)

    Takk for nakenbilde! Galning. Du ser flott ut.

    Det ser ut som en nydelig tur. Kan jeg få være med på vidda neste år?

    Ha ha til "kost med meg selv". Du altså.

    Håper du får en kanon arbeidsuke. Velkommen tilbake i hverdagen. Den har savnet deg.

    Puss

    SvarSlett
    Svar
    1. God morgen! Har du sovet like lite som meg? Det er litt uvant å være tilbake i sin egen seng visst. Med ting på agendaen og med internett og alt.

      Jatakk, du er helt sykt velkommen til å bli med neste år! Høydepunkt nummer en underveis var lappene du hadde lagt i sekken, så hvis du hadde vært der i live ser jeg for meg at turen hadde blitt en ukeslang fest.

      Puss

      Slett
    2. Skal vi liksom gå Gaustatoppen neste år også, eller skjønner vi snart at vi aldri kommer til å få gått en eneste topp?

      Slett
    3. Hm. Vi må ikke forsøke Gaustatoppen vært år. Annenhvert, kanskje? Men jeg har trua på Snøhetta altså. DET har jeg!

      Slett
    4. Eg og. Det skal være skikkelig fint vær den dagen.

      Slett
  2. Nå er det DU som har nakenbilde på internett!! hoho

    Jeg har stor tro på Gaustatoppen til neste år. Og takket være stormen fikk dere jo gått innom den koseligste kafeen i mils omkrets ;)
    Jeg gleder meg til å se dere igjen snart!!! Puss puss

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Malin!

      Pleide det å være du? Hva har jeg gått glipp av?

      Det var en så superkoselig kafé! Vi var helt fra oss av begeistring. For en fin mor du har, og djises, hadde jeg bodd i Vindafjord hadde jeg hengt på Frøken Fryd hver dag. Jeg gleder meg til å se DEG! Puss puss

      Slett
    2. Hehe, nei. Eller jo. Men nei. Ikke på bloggen hvertfall. Du er kul!

      Slett
    3. Jotakk. Jeg hadde sikkert vært naken på hele Internett om jeg hadde vært født ti år senere. Og du er jo yngre enn meg.. Bør jeg lete? :P

      Slett
    4. Nei :p All ære til de som viser seg naken på internett altså, men jeg er for sjenert til det. Det lå ett bilde av meg på en fotoside, som S tok for flere år siden men det var veldig uskyldig. Liker klær jeg :)

      Slett
  3. Nå fikk jeg lyst til å dra på Hardangervida. Herlige bilder. Men de multene så ikke gode ut riktig ennå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Så bra! Har du gått der selv? Jeg er ikke bortskjemt på multer, det skal sies, og jeg tok bildet aller mest fordi jeg aldri har sett så mange multer på en gang før, men de var gode! Nam nam.

      Har du hatt en fin ferie selv?

      Slett
  4. Se! Jeg ser rompa di, C! At det går an. Er det løping i fjellet som lager så bra rompe?

    Jeg er glad du har kost deg med deg selv, sitt eget selskap er undervurdert å ha på stell.

    Hvordan var det å komme hjem til jobb igjen? :)
    Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Og nå må du legge bilde av rumpa di, for sånn er denne leken. :D

      Det var fint å være på jobb igjen. Formiddag på Toppform betyr kaffe med pensjonistene og P4 på radioen, så jeg fikk en myk start med fine mennesker. Har det roet seg hos deg selv nå?

      Slett
    2. Og Pia! Nå har jeg spist opp de siste proteinsuppene, og de var helt geniale! Takk igjen! Jeg tenkte på deg og koste meg. Har du tenkt å bestille questchips?

      Slett
    3. Rumpa mi! Isåfall må du ta på deg solbriller først.

      Jobben din høres utrolig koselig ut :) for meg går det bra, har bare to vakter denne uka før skole neste uke. Gleder meg til å starte igjen! Har lært så mye og trivdes så godt :)

      Så flott at suppene kom til nytte! Syns de har litt døll smak, men de funker med et lass pepper, ett lass linser og to lass grønnsaker. Enkel og billig lunsj.

      Questchips må definitivt prøves! Det høres jo helt snålt ut. Ser for meg at de likner litt på Pringles? Jeg har prøvd Whey Crispies, de ser ut som saccosekkfyll, smaker ingenting men har crunch og protein. Kanskje de er litt like :)
      Pia

      Slett
    4. Å, de ja. De hadde jeg glemt at fantes. Jeg er litt forsynt med prottis crazyness nå for tiden, men det hadde vært morsomt å prøve.

      Jeg tar på solbrillene nå. Kan ta på 3D-brillene forresten! Juhu!

      Slett
    5. Hva? Forsynt med protein crazyness? Fortell!
      Pia

      Slett
    6. Helt sant. Mer fett og mindre proteiner, og det føles deeeilig. :D

      Slett
  5. Jeg koste meg jaffal MAX de 21 timene jeg fikk være på tur med deg!! :-* Det blir strikt fotpleie de neste ukene slik at jeg er klar til neste sjanse!! :-)

    Pusspusspuss!!

    SvarSlett
  6. Tina! Kan jeg spørre hva som er problemet med beina? Og eventuelt hva løsningen er? Jeg har litt trøblete legger jeg og. Først og fremst må jeg kutte ut å gå i stillettos hver dag og det har jeg nå gjort... :`

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun har løpt for mye. Løping er verdens skumleste idrett, rett etter bedriftsfotball. Jeg viser til NHI: Plantar fasciitt er vanligst fra 40-årsalderen og oppover. Det er også en ganske vanlig tilstand blant idrettsutøvere (løpere) og militærpersonnel.

      Slett
  7. Å herre min pinne, så perfekt! Jeg kopierer ruta di.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inga! Gjør du? Kuli!

      Jeg kan anbefale denne altså. Tenker du til vinterturen med pulk?

      Slett
    2. Jeg tenkte til sommerbruk... vinterturen med pulk skal bli så spesiell som å miste blomsten sin (unnskyld, jeg er påvirket av jargongen i nedre del av kommentarfeltet), så den ruten har jeg ikke våget å begynne å planlegge engang.

      Slett
    3. Såpass! Hva skal skje på vinterturen da? Nå ble jeg helt usannsynlig nysgjerrig. Trener du deg opp til noe?

      (Jeg elsker dette kommentarfeltet, og pusher snuskete henvisninger så godt det går an. Hi hi!)

      Slett
    4. Nei.. det vet jeg ikke.. jeg har jo ikke engang planlagt ruta :( men vakkert skal det bli! Bare masse sne og is og sånt. og VIPS! en dag skal jeg sette ny verdensrekord på hvor kjapt man kan gå til sydpolen.
      Jeg får varme meg opp på kommentarfeltet her først

      Slett
    5. På skikkelig?? Du fikk akkurat en superfan!

      Slett
  8. Fy, så bra du ser ut naken. Skulle ønske jeg var den lille østlending. Du er så deilig Charlotte!!

    Hilsen din alltid hemmelige beundrer, dame 27 år fra Oslo;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære hemmelige beundrer

      Du gjør meg så latterlig glad med disse meldingene, at jeg var ufordragelig blid i hele går. (Jeg er det ennå, men nå er jeg alene så nå plager jeg ingen lenger.) Åh!!

      Who are you??

      Slett
  9. I was like OMG, nakenbilde!! og så var det noe om tur og sånt. Fint blogginnlegg! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Men jeg er jo naken, Sunny? Kliss naken. :D

      Slett
    2. Oh, I noticed! ;) Resten av blogginnlegget ble mindre interessant, men jeg fikk med meg at det var snakk om en tur eller noe. Det var det jeg mente .. hihi.. :D

      Slett
    3. Ha ha! Så hvordan ser du for deg Dovre? Putekrig og naking eller FJELLTUR?

      Slett
    4. Nei, Chassi-baby, nå går jeg og legger meg før jeg sier noe jeg vil angre på! ;)

      Slett
    5. Men da er jeg helt enig med deg. Pyjamasfest i september!

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...