lørdag, februar 16, 2013

Kostholdsanamnese

Hei! Det er kanskje feil å analysere kosthold når kloke og fine mennesker skriver kloke fine ting om å heller leve lykkelig enn å analysere maten sin, men dette er bare for gøy. Pinky promise. Jeg har lovet de supre Vårblomstene en kostholdsanamnese - hvis de er interessert da, og for all del; det var ikke mitt forslag dette - så neste treff blir et kostholdstreff. En kostholsanamnese er en kartlegging av kosthold med vekt på inntak av fett, sukker, fiber og av sammensetningen av næringsinnhold. Og kanskje inntak versus forbruk, men dette er bare spreke jenter så jeg kommer sikkert til å si yay til alle sammen. Åh, så gøy! Vårblomstene skal logge kostholdet sitt i tre ukedager og en helgedag, og dét virket så veldig gøy at det har jeg også gjort nå. Klar ferdig gå!

Men først av alt har jeg laget peanøttsmør med kakao. (!)

Kakao er min antioksidant nummer én.

Men jeg har mange andre antioksidanter nå som jeg ikke bor alene lenger.
Okei, klar ferdig gå.

Onsdag:
Havregrøt
To arme riddere av et egg
Levergryte med 45 gram ris
Levergryte med ris
"Is" av en halv banan, blåbær, kakao og proteinpulver
Yoghurt med kakao og to gulrøtter med peanøttsmør

Torsdag
Havregrøt
Banan, appelsin og shake etter trening
Levergryte med ris
Levergryte med to brødskiver
Yoghurt med kakao og et eple
Skive med leverpostei, "is" og to gulrøtter med 1 ss peanøttsmør

Fredag:
Havregrøt
Ris med skinke, egg og 1 ts pesto
Levergryte og to brødskiver
"Is"
Sushi på Sabi
Gulrot med peanøttsmør og 50 gram fenalår

Lørdag:
Havregrøt
Banan, appelsin og shake etter trening
Linsesuppe på Ostehuset
"Is"
Lungemosgryte med ris
Og så vet jeg ikke hva jeg kommer til å spise til kvelds
Analyse: Fordi det finnes fullt av grønnsaker her (jeg leser mellom linjene) så sier jeg B.R.A. K.O.S.T.H.O.L.D.!

Men man må liksom forklare seg når man blottlegger seg på denne måten: Hadde dette vært en lang liste med brokkoli og tunfisk så hadde dere tenkt check, check, check, og okei; men lever og lungemos? Da må jeg forklare. Jo, fordi det har vært tikroners tilbud på OBS med billig blodpølse og lungemos, og jeg hadde laget en diger levergryte allerede, så derfor ble det mye innmat. Sorry. Ellers kan jeg legge til at jeg har spist ekstra mye mat hele uken fordi vi gikk så mye på ski forrige helg. Det koster som alle vet titusen kalorier å gå på ski.

Lørdag er matdag.

Ikke spisedag altså.

Men en dag man kan lage mat til hele uken.

Tipp topp, lørdag uten fjelltopp.

Kan jeg få vise fram lungemosgryten, den ble så god! Jeg bruker en pakke lungemos som jeg blander med to bokser tunfisk, for da blir 12 prosent fett i lungemosen omgjort til.. hmm.. 7 prosent omtrent? Mye bedre.

Digg! Middag uten ispigg.
Og lørdagsunderholdning, vær så god:
Jeg burde slutte å mase om fotballfruen, men hvis det er flere enn meg som syns at diskusjonene i kommentarfeltet er morsomme så les dette innlegget.

Bare gjør det.
Og siden vi snakker om kosthold så er det altså veldig spennende å analysere av og til, for jeg tror ikke det er mange som vet at de deilige lavkarbovaflene til Fotballfruen inneholder 4000 kalorier.

Nam nam, deilig lavkarbo.

Men hjelp hjelp, man spiser ikke mange sånne.


Nå skal jeg gi meg. Helt til slutt så må jeg bare nevne at det finnes en Fake fotballfrue på twitter.

Som er veldig morsom.
Og så øvde vi på markløft i dag. Litt sumo (helt okei) og litt vanlig (not so good).



Hva mer kan man ønske seg. Vi sitter allerede i sofaen. Jeg har en pc og Den lille har en bok, og kanskje blir Underholdningsavdelingen på NRK en kjempehit, og hvis ikke så har vi begynt på Game of Thrones og det var topp. Og hvis noen sender meg kostholdet sitt på mail så analyserer jeg med liv og lyst. God helg!!

20 kommentarer:

  1. Har aldri smakt lungemos,men ÆSJ :p ;) God helg snuppa

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det ikke lov å si æsj. Selv østlendingen her syns det LUKTER veldig godt når jeg lager lungemos med tunfisk. ;)

      Slett
  2. Den lille østlendingen17 februar, 2013 10:16

    Hei fineste.
    Kjøleskapet var rotete. Jeg tar på meg ansvaret for det. For skuffene har du stålkontroll på. Jeg vet ingen som hr så ryddige kjøkkenskuffer som oss.

    Jeg tror det muligens er derfor du blir så urolig av å ha så mye i kjøleskapet. Dersom det hadde vært fint og oversiktelig hadde nok alt vært meget bedre. Høres det rmelig ut? Du lager en kjøleskapsplan? Jeg følger planen? :)

    Jeg vil alt, unntatt å bli foretatt en anamnese på.
    Vårblomstene er MODIGE!

    Puss

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei pus! Det ser vel fint ut det vel? Jeg har aldri i mitt liv eid et mer velfylt kjøleskap. Vi er klare for krigen! Du kan fortsette å putte kule ting i kjøleskapet og jeg kan fortsette å bli kjempeglad for alt, det kunne vært en fin plan.

      Slett
  3. Jeg blir rett og slett oppgitt. OPPGITT. Jeg må slutte å lese fotballfrue.no

    Levergryte og lungemos hørtes ikke spesielt godt ut, men så liker ikke jeg blodpølse heller. Det er faktisk det aller verste jeg vet om...
    Kanskje jeg sende deg kostholdet mitt? Eller ikke.

    Vil du også være med å strikke på onsdag? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fineste!

      Malin, vet du hvad? Jeg la inn en kommentar til og med, og så har de ikke godkjent den! Arg. Den var ikke slem, jeg la ved en link som sier at anbefalt BMI (og normalvekt) i vestlige land er 20-25, men da var Lars Kristian sikkert så lei av å korrigeres at jeg ble ikke publisert. Jeg nevnte så vidt at han er merkelig krass, men jeg gjorde det så hyggelig jeg kunne.

      Jeg er så misunnelig på strikkeklubben at du aner det ikke, men på onsdag skal jeg snakke kosthold med Vårblomstene så da kan jeg ikke.

      Send meg kostholdet ditt, det hadde vært megaspennende!

      Kos

      Slett
    2. Jeg er sikker på at den fine kommentaren din ble mistolket som 90% av alle andre kommenterer...Blæh for noen folk :/

      Åe, det var dumt. Men da blir du med neste gang <3

      Jeg skal sende deg en mail ;-)

      Slett
    3. Jeg blir veldig gjerne med neste gang! :D

      Mail mail :P

      Slett
  4. Hahaha! Ååååh. Fortsett å vise til de kommentarfeltene! Det er jo helt hysterisk! Jeg unngår bevisst å gå inn på bloggen der, men når jeg får linkene fra deg, er det "lov" ;) Nå har jeg brukt opp 20 ekstra minutter jeg skulle brukt på å skrive semesteroppgave før Halvbroren begynner.. Jeg blir alltid like glad når jeg finner nye innlegg på bloggen din :)

    Ha en finfin søndagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heei Vilde! Hvorfor unngår du den? Fordi vi også "unngår" Se og Hør eller fordi du blir påvirket til å lage vaflene med en bøtte smør?

      Savner deg.

      Håper du har det bra!

      God mandagskveld!

      Slett
    2. Jeg har regnet! Kaloriinnholdet er jo ikke helt crazy, det fins bare 616 kalorier i mandelgrøten, men fettinnholdet.. holy moly. 87,66 energiprosent av næringsinnholdet er FETT! Halvparten av dette er mettet fett. Det er i alle fall alternativt. :D

      Slett
    3. Okei, den var ment som svar på neste kommentar.

      Slett
    4. Hehe, det er greit ;) Nå fikk jeg sjekket ut grøten også! Jeg unngår bloggen som jeg unngår Se og Hør, ja. Fordi jeg er underlig fascinert, men blir utrolig provosert av hva som dukker opp der ;)

      Jeg har det fint :) Håper det er bra med deg også!

      Slett
  5. Ojoj, fruen frir til Chassi med et grøtinnlegg (!): http://fotballfrue.no/2013/02/18/mandelgrot-og-treningsplan/

    SvarSlett
    Svar
    1. Wohoo! Takk! Det må være til meg ja! Hun ville ikke legge ut kommentaren min, men gir meg et eget innlegg i stedet. Jeg leser mellom linjene her, og der står det "Kjære Chassi, kan du regne ut kaloriinnholdet i grøten min og si noe morsomt om den, vær så snill?"

      Klart. Jeg har slikt å gjøre, men jeg kan jo prøve! :D

      Slett
    2. Nå la jeg inn en tvers igjennom hyggelig kommentar som fortalte Fotballfruen om næringsinnholdet i grøten, men det ser ut som jeg er blokket ut. Min feil. :(

      Slett
    3. Jooooo, Chassi er endelig i kommentarfeltet til fotballfruen :D
      "Fett er ikke farlig"
      Husk å spis fett Chassi, det er fett det!

      Slett
    4. Jess!! Betyr det at jeg er kjendis nå? Fett er ikke farlig, men det var 60 gram fett i denne grøten og det er omtrent så mye fett som jeg spiser i løpet av en dag (max!) så jeg hadde sikkert dødd om jeg hadde spist den.

      God kveld og god natt til dere begge!

      Slett
  6. Å, nå var det en stund siden jeg har vært innom her. Ble kjempeglad av å se mange nye innlegg, alltid like festlig.
    Game of Thrones er min store favoritt for tida også (drikker for øyeblikket kaffe ut av GameofThrones-koppen min tilogmed, tihi). Kan forresten anbefale å lese bøkene hvis du liker tv-serien ;)

    SvarSlett
  7. Ååå, du er så GOD!! Nå fikk jeg lyst til å klemme deg halvt i hjel <3
    Jeg elsker kommentarfeltet til Fotballfrue og jeg elsker at ud alltid nevner det :-)

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...