tirsdag, august 14, 2012

Hvorfor Madonna serverer glutenfri bursdagsmat

Glutenfrie dietter har blitt det kuleste kule, og om ikke Madonna er kul nok så fins det flust med andre som spiser glutenfritt for gøy. Victoria Beckham, Silje Mariela og ja, jeg kommer ikke på flere, men jeg vet at de fins, for glutenfrie havregryn er U.T.S.O.L.G.T.

Akkurat dette er en annen sak.

Da den lille østlendingen fikk glutenallergi måtte vi plutselig koke grøt i to omganger. Jeg kunne spist glutenfri grøt, men de glutenfrie havregrynene er mye dyrere enn vanlige havregryn, og enda viktigere: Glutenfri mat har blitt så populært at leverandørene er UTSOLGT. Så jeg kan ikke forsyne meg av glutenfrie gryn. Why-oh-why har glutenfritt blitt så gøy.

Man blir vel hverken slankere eller sunnere av å spise glutenfri mat. (Åh, det er skummelt å påstå noe, men jeg har gjort research både her og både der.) Kanskje det å legge om kosten fører til at noen velger bort noen usunne karbohydrater, men mest sannsynlig IKKE, og den glutenfrie maten er laget av maismel, potetmel og rismel i stedet for grove korn som havre, hvete, rug og bygg. Altså dårligere karbohydratkilder. Så glutenfri mat = like mange karbohydrater + dårligere karbohydratkilder.

Dietten til MyRevolution anbefaler også glutenfritt. Hvit ris er helt okei, mens gluten er nei, nei, nei. Jeg vet ikke hvorfor. Det er ikke kult å være allergisk. Den glutenfrie østlendingen måtte leve på bare ris og bokseskinke på DNT-hyttene i sommer, og det var jo veldig MyRevolution, men så kjedelig at jeg er redd hun vil ha pause fra DNT-hyttene nå.

Én hytte hadde en boks med glutenfritt, men da var det helst sånne knekkebrød som er laget av mais.


Nei, gluten er bra! Her er researchen jeg har gjort:

- Hvorfor Madonna serverer glutenfri bursdagsmat:
Fordi hun har bursdag! Neida.Fordi hennes glutenfrie diett gjør henne ung og sunn og full av energi.(?)

Og tenk at jeg fant dette i en blogg om stjerner som spiser glutenfritt.


- Hvorfor ALLE liksom bør spise glutenfritt:
Fordi mennesket ikke kan ta til seg hvete og fordi siktet hvetemel er tomt for næringsstoffer.

Og tenk at det fins en egen dummie-side for grunner til å være glutenfri!


- Hvorfor dette er irrelevant:
Fordi glutenfritt og hvetefritt er to forskjellige ting! Og fordi gluten er et protein og ikke noe carbocrazyness. Glutenfritt er ikke sunnere.

- Her fant jeg forresten en artikkel på I Form med mye annet tull:
Fullere muskler, mer pump og definisjon. Ha ha, her var det mye rart.

Hva tid ble lettbrus og peanøttsmør en hermetisk frukt?

- Og enda et parentes: Havregryn er egentlig glutenfritt, men STØVET på møllen kan inneholde gluten. Så det fins ingen grunn til å kjøpe glutenfrie havregryn om man ikke er megaallergisk.

Og denne er litt på siden, men den er fin likevel.

Falleri fallera, gluten gjør meg glad. God tirsdagskveld!

55 kommentarer:

  1. ikke noe vits å spise gf om man tåler gluten. det er bare dyrt XD

    SvarSlett
  2. Jeg også har vært innom mange dietter, livstillsvalg og aldri skjønt hvorfor glutenfritt skal være "sunt" - de fleste produktene er jo bare med finere mel, og ofte tilsatt sukker er disse produktene også så jeg spiser aldri de glutenfrie produktene som finnes i butikkene. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nina! Jeg er ENIG! De er helt proppet med sukker. Jeg syns å huske noe om at sukker også har bindende egenskaper, så da trengs det vel for å holde maismelet sammen..?

      Slett
  3. Og kan du si noe om trenden Spelt, Chassi?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Terese!:)

      Her satte jeg igang et lite graveprosjekt for noen år siden ifht dette med speltlomper vs. vanlige hvetelomper.

      I følge produsenten Buer, som er den største aktøren i Oslo, og som jeg kjøper lompene mine fra, så er det STOR forskjell i næringsinnhold på speltlomper vs. de vanlige lompene. Se bare her:

      Vanlige lomper:

      Ingredienser:
      Poteter, Potetflakes, Hvetemel, Rugmel, Salt og Konserveringsmiddel E200.

      Næringsinnhold per 100 gram:
      Energi: 783 kj 
186,5 kcal
      Protein: 5,2 g
      Karbohydrater: 40,1 g
      Fett: 0,6 g

      Speltlomper:

      Ingredienser:
      Poteter, Potetflakes, Speltmel, Rugmel, Salt og Konserveringsmiddel E200.

      Næringsinnhold per 100 gram:
      Energi: 552 kj 
130 kcal
      Protein: 3,9 g
      Karbohydrater: 27,1 g
      Fett: 0,7 g

      Hmmm.. det er altså mer enn 10 g mer karbo i speltlomper enn i vanlige lomper?? Ganske snodig iom at næringsinnholdet i spelt og vanlig hvete er ganske så likt:

      Siktet hvetemel:
      Næringsinnhold pr. 100 gram

      Energi (kJ): 1416
      Energi (kcal): 338
      Protein (g): 12
      Karbohydrater (g): 66
      Fett (g): 2,0

      Siktet spelt:

      Næringsinnhold pr. 100 gram

      Energi (kJ): 1451
      Energi (kcal): 342
      Protein (g): 14
      Karbohydrater (g): 66
      Fett (g): 1,6

      (Jf. regal.no. Den samme likheten gjelder for øvrig de grove variantene.)

      Jeg sendte derfor en mail til Buer hvor jeg spurte om begrunnelsen for den store differensen i næringsinnholdet på bakgrunn av faktaopplysningene over. Langt om lenge fikk jeg et svadasvar om at næringsinnholdet i lompene varierer stadig mht hvilke poteter som benyttes (det er ulike poteter på ulike deler av året, og at næringsinnholdet som oppgis kun er et estimat av et gjennomsnitt.

      Jeje.. Han svarte jo ikke akkurat på spørsmålet. Jeg stilte et oppfølgingsspørsmål om at så vidt jeg kan forstå, og smake meg til, så er ikke potet/mel forholdet annerledes i de to lompene - dvs. det er ikke mer mel i de vanlige lompene enn det er i speltlompene, eller vice verca. Dette kunne han bekrefte. Og så hørte jeg ikke mer...

      Om spelt er så EKSTREMT mye sunnere enn vanlig hvete strides også de lærde. Så jeg ville spist mine vanlige lomper med god samvittighet, om man ikke har hveteallergi og/eller rett og slett tåler spelt bedre (For det gjelder jo noen, herunder meg selv). Men om man tror man sparer kcal ved å velge spelt fremfor vanlig hvete, så ville jeg vært ganske så skeptisk til dette...

      (Sorry for spelt-spam Super-C!)


      Slett
    2. Unnskyld! Jeg mener selvfølgelig Therese! Med H! :)

      Slett
    3. What the fruit!?! Dette var sjokkerende lesning. Ikke bare blir jeg bekymret for næringsinnholdet i mine høyt elskede speltlomper, men nå må jeg ta høyde for at ALL næringsinnholdinfo er feil!! Det unnvikende svaret fra Buer gir meg panikk langt inn i hjertet kjenner jeg. Driver de bare og SYNSER eller?? Betyr dette at jeg ikke lenger kan stole blindt på næringsinnholdtabellene? Det var som pokker.

      MEN, hvis speltmel/hvetemel-næringsinnholdet stemmer her, så kan vi vel allikevel konkludere med at spelt vinner bittelitt. Litt mer protein og litt mindre fett :)

      Slett
    4. Therese: Bra spørsmål! Skulle ønske jeg kunne si noe om trenden spelt, men det sier ut som Tina har mye på hjertet her. ;)

      (Jeg syns speltlomper er GODT i alle fall.)

      Slett
    5. Tina: I love you and I love spam! Nå lærte jeg masse. For en bløffemaker mannen fra Buer må være! Djises, det var jo virkelig en vekker! Takk! Tusen puss på deg.

      Slett
    6. Tina: herlighet så kult! Jeg synes du skal purre på Buer-folka til de enten svarer eller rømmer landet! :)

      Maiken: Ingen grunn til å få panikk, det er ikke lomper som utgjør den store forskjellen i lengden.

      Slett
    7. Takk takk takk! Dette var god lesing :D
      Da fortsetter jeg å ignorere spelt, og spiser vanlige lomper med god samvittighet. Trender kan være ganske så forvirrende :)

      Slett
  4. For et fantastisk innlegg! Du er så intelligent, klok og reflektert! Og du har jo selvfølgelig helt rett! Hvorfor VELGER noen å spise glutenfritt om man ikke MÅ?

    Se på innholdsfortegnelsen i sempers glutenfrie GROVE krekkebrød feks: Maisstivelse, rismel, potetmel, modifisert potetstivelse, sukker, fiber fra sukkerroe, gjær, fortykningsmiddel (E412, E464, E401, E440), vegetabilsk margarin (veg. fett, vann, salt, emulgator (E471), surhetsregulerende middel (sitronsyre), aroma), salt, bakepulver (E575, E500), mineraler (jern), vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyre).

    Motsvarende Rugsprø: Rugmel (fullkorn), surdeig, vann, gjær, salt.

    Vet hva jeg ville valgt... Glutenfritt, my flat ass! :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Og du er pretty in pink. :D

      Ha ha! Takk for næringsinnhold i sempers glutenfrie knekkebrød. Jeg syns så veldig syns på alle glutenallergikere! Og enda mer gjør jeg det etter å ha smakt M.A.I.S.P.A.S.T.A.

      Smack my ass up! Eller noe sånt. <3 <3 <3

      Slett
  5. Greia er å bake selv! Samt kjøpe mel(blandinger) i Sverige, prisen er lavere. Jeg brukte ferien på å knekke glutenfri-koden, og har endelig grovt brød i matpakken. At noen vil spise glutenfritt uten å ha behov for det, er en gåte. Ferdigkjøpte bakverk smaker ikke bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Løperjenteeee! Så kjekt å høre fra deg etter så uendelig lenge. Oppskrift, oppskrift, oppskrift! - ropte de i kor.

      Slett
  6. Jeg leser hvert eneste innlegg, men er så dårlig på å kommentere. Litt vel hektisk, dette året. I tillegg ble jeg aldri kvitt jernmangelen, siden legen nektet å sjekke meg for glutenallergi. Jeg bruker enten oppskriften på melblandingen, og tilsetter feks. chia, kjerner, linfrø, nøtter, eller mikser melet selv. Jyttemel fibra, knuste linfrø, quinamel (skrives det slik?), og selvfølgelig vår alles elskede fiberhusk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Jeg har prøvd alt annet enn den ferdige melblandingen, så det må prøves nå. Quinoamel!? Oi, det har jeg heller ikke prøvd. Men jeg må virkelig trikse for at ikke rundstykkene skal bli sandkaker. Jeg baker dem med gulrøtter og middagsrester og egg og diverse.. Ellers blir det helt sinnsykt tørt og smuldrete. Men sånne problemer har selvfølgelig ikke du?

      Har du det ellers bare bra? Klemmen!

      Slett
    2. Jeg har også måttet begynne på en ny jernkur forresten! Betyr det at jeg har glutenallergi jeg også? Håper håper håper!! Alle de kule har det nemlig.

      Slett
    3. Glutenfri bakst er så uberegnelig. Det hender det blir flatt, men jeg tilsetter litt ekstra hevingsmiddel. Quinamel er ingenting sammenlignet med 1. vanlig, grovt mel og 2. melblandingen som smaker akkurat som mørkt rugbrød. Nam!

      Alt ok ellers. Just work and no play.

      Nyt melet ditt! Du kjenner det raskt i magen om du har glutenallergi- tro meg..

      Slett
    4. Hva er det som er ekstra hevingsmiddel? Takk for tips igjen, da har jeg ikke glutenallergi.

      Ha en nydelig lørdag! Plis ikke jobb i dag i alle fall. Les en bok og gå på kafé!

      Slett
    5. Jeg mente mer hevingsmiddel! Så travle dager at jeg må innse at høstens planer er vel ambisiøse. Puh.

      Slett
    6. HVA er høstens planer? Altfor hemmelighetsfull. Mer hevingsmiddel i betydningen masse bakepulver? Da er jeg med. Det bruker jeg også. Må det.

      Pass på deg selv. Det må vi som har litt dårlig jernlager. :*

      Slett
  7. Den lille østlendingen17 august, 2012 07:11

    Ikke kult å være på glutenfri diett vettu - når noe av det beste DNT kan tilby deg på selvbetjent er bogskinke med rosiner, kanel og havregryn. Og det var på "flottedagene". Sjelden glutenfritt var å oppdrive. Ingenting på DNT-Oslo i alle fall. Da ble det HVIT FÅKKINGS RIS. Hver dag. Gruff.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver å komme på noe flottere å slå i bordet med, men du har allerede nevnt rosiner, så nei... Vi må nok bare være glad for at du overlevde.

      Jeg har LITT lyst til å bevise at jeg kan gå 11 dager på ris og bogskinke uten å klage, men du blir vel ikke med på enda en tur. :(

      Slett
  8. Usj da lille fjollsebesøk. Hvorfor ble gluten så vondt og vanskelig plutselig?

    Jeg holder meg unna gluten jeg også. Og jeg synes det funker bedre for magen. Men det funker også mot matfeller når man er sulten i nøden. Da blir det for eksempel ikke rosinboller som jeg til tider har hatt fryktelig sug på. Spesielt om sommeren. Og det har ikke blitt en eneste bolle! Jeg hater å legge igjen penger på bensinstasjon for de ekle ekle bollene.

    Men dere klarer jo uansett å holde dere unna bollene. Så spis din gluten du kjære Chass!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du smakt o'boy-bollene? :-P

      Slett
    2. Nei takk, skal jeg brått dø en dag og vil spise boller før det, så blir det med rosin og ingenting annet!!!

      Slett
    3. Ha ha ha! Skal JEG brått dø en dag vil jeg spise masse is med o'boyboller på.

      Slett
  9. er det salgstriks og pengemelkeprinsippet som gjør at de selger "glutenfrie havregryn"? like drøy helgardering som "kan inneholde spor av nøtter", sånn at den norske amerikastaten ikke kan saksøke freia ved et eventuelt allergiutbrudd? kjipt å være så allergisk at du må punge ut med alt for mye penger for en påsa med gryn. grøss. byggrynsgrøt da? undervurdert, og utrolig gøy konsistens.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mariii! Det var lenge siden! Byggrynsgrøt har jeg prøvd, men det er gluten i bygg også. (!) Harde kår for de glutenfrie. Men godt poeng med "spor av nøtter"! Ha ha! Kommer du snart til Stavanger igjen? Kjempeklem!

      Slett
    2. Nei, ikke noe salgstriks. Noen reagerer så sterkt at man f.eks ikke kan være i samme rom som en pose peanøtter. Havregryn ligger på samme samlebånd som bygg, rug og hvete og dermed kan man ikke garantere at dette ikke følger med i posen. Glutenfrie havregryn derimot er garantert fritt for spor av andre kornslag fordi de produseres i et beskyttet miljø.

      Slett
    3. Hei Maije! I knows. Østlendingen her reagerer akutt på havregryn og kan bare spise glutenfrie. Jeg mener bare at det for dem som ikke er allergiske så burde det gå an å spise vanlige havregryn.

      Er du allergisk selv også? Holy moly, så mange som er.

      Slett
    4. Neida, jeg er "bare" mot hvetemel og holder meg langt unna for å slippe å tilbringe et døgn i nærheten av do. :p Kryssallergi/intolleranse med en haug andre allergier jeg har, men siden jeg har så mye sånt selv og kjenner flere glutenallergikere så har jeg satt meg litt inn i særlig det med havregryn siden det jo skulle være naturlig glutenfritt. :)

      Er helt enig med deg at det ikke er noen grunn til å spise glutenfritt om man ikke reagerer. Jeg er rimelig enig med deg at det er noe tull, og mistenker at noen har hull i kunnskapen sin om hva gluten er og gjør. ;)

      Slett
    5. Seff, jeg hadde nesten glemt at du er mot hvete. For det visste jeg jo!! Vi klarer oss sikkert fint uten hvete. Kjempeklem på deg!

      Slett
  10. du, skal vi lage klubb? glutengrøt med smørøye skal den hete, og den skal handle om østers og kippers.
    forresten meldte jeg meg inn på et treningssenter med massasjestoler da jeg ankom Bergen (hvor jeg bor nå), og der var det et EasyLife-bilde av deg. Tenk så lett der er å leve! tenkte jeg.
    God helg<3

    http://inscitus.files.wordpress.com/2012/08/screenshot.png

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan jeg være med i klubben? Oh, God, jeg er så lei! Glutenfritt meg her og glutenfritt meg der... Jeg har GLUTENMEL i skuffen ;)

      Slett
    2. omg, ok! snakk om å ha skittent mel i posen. Bare husk å ta det med på klubbmøtene. ta gjerne med noe spennende fra alanya og;) og kos deg masse på ferie snuppa!

      Slett
    3. Hei, fine Incitus-Inga! Jeg er med i klubben! Jeg kommer til å spise glutengrøt med "smørøye", men ingen kommer til å merke forskjell. ;)

      Så morsomt at de hadde Easylife-bilde av meg! Hvor i Bergen bor du? Jeg har bodd leeenge i Bergen. Very nice. Og morsomt bollebilde! :D

      Helgen min ble finfin, håper din også ble det. Kjempeklem!

      Slett
    4. I am intrigued! Hva kan et "smørøye" som ikke et vanlig et kan?
      Jeg bor, eeeeem... i nærheten av Minde! Hvor brukte du å gå tur i Bergen da?

      Slett
    5. Haha! Hold your horses. Jeg er kanskje flink til å spise makrellbokser, men jeg spiser ikke særlig smør. Jeg har en essens som heter "Butter". Holder det til smørøye? :P

      Turistforeningen har en liten bok som heter Turer i Bergensområdet eller noe sånt, og den er super! Jeg gikk alle turene der. (Jeg skulle sendt den til deg om jeg ikke nettopp hadde gitt den til lillesøster som også er fersk i Bergensfjellet.) Svartediket, Vidden, allslags rundtom i Fløyenfjellet; som lunsj ved Skomakerdiket, skøyter der om vinteren.. Eller fra Arna til Bergen! Jeg bodde i Sandviken og kunne pile rett opp med langrennsskiene når det var snø.

      Good times!!

      Slett
    6. Og godt at du koste deg på ferie, Vilde!

      Slett
    7. du... spiser ikke smør? :S hvorfor ikke det? (og hvis du har en essens som heter Butter, teller det ikke å si at du ikke liker det!)

      Slett
    8. Good point! ;) Jeg er allergisk, biter du på den heller? Nei, jeg bruker det bare veldig lite fordi jeg får nok mettet fett i all yoghurten jeg spiser. Så smør og fete oster er ut og alt som er sunt og rent (og ofte magert) er inn.

      Hvordan er kosten DIN nå da?

      Slett
    9. nei, jeg er fremdeles veldig glad i fisk, kjøtt, grønnsaker og cottage cheese. så jeg kan bare spise smør og sånt hvis det er plass til mer når jeg er ferdig med all default-maten. Det funker krute bra:)
      Liker du ost av geit eller sau best da? Hvis du MÅ liksom.

      Slett
    10. Alt som er fett smaker godt, så jeg ville satt pris på både saueost (fins det?) og geiteost. Og kuost. Helst de med masse smak, jeg ville ikke brukt fettkvoten min på norvegia.

      Default-mat, den likte jeg! Det fins flust med defaults her også. Tunfisk, yoghurt, prottispulver og havregryn blant annet. :P Kos og klems.

      Slett
    11. hehe, fetaost er saueost^^

      Slett
  11. Endelig fant jeg bloggen din :-) kjempe kos å treffe deg i Oslo chassi:-) stor klem fra Annette Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kos! Du var søt. :) Stor klem tilbake!!

      Slett
  12. Jeg spiser lite gluten fordi jeg spiser korn så sjelden. Men jeg er ikke umot gluten, det er jo heeeelt naturlig og 100% sunnere enn de glutenfrie produktene som bare er sukker og stivelse. Men å spise naturlig mat som er glutenfritt er nok baee sunt. Og naturlig mat med gluten tror jeg også er sunt:) man må bare finne det som føles best i egen mage+kropp :)
    Ha en super søndag :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hear hear!! Da er jeg straks enig. Ha en SUPER mandag! <3

      Slett
  13. Hei! For meg har etterspørselen etter glutenfritt gjort at flere butikker tar inn mer og varierte glutenfrie produkter her ute på landet hvor jeg bor, så for min del som er cøliaker her hvor jeg bor er det jo helt ok:D For øvrig blir jorden fort tømt for næringsstoffer om det dyrkkes havre p den år etter år. Derfor blir det ofte annethvert år dyrket kornslag med gluten mellom havreavlingene. Da kan det godt hende det vokser f.eks. hvete mellom havrestråene, og dette kan ende opp i havregrynsposen, så vidt jeg har forstått. Men, til barna mine, som begge tåler gluten, ville jeg aldri laget glutenfri mat! Cøliakere går glipp av mange gode næringsstoffer, og jeg ville aldri anbefale noen uten cøliaki å gå på glutenfri diett ut i fra det jeg vet om mat!! Tror du er inne på noe veldig viktig her!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, morsomme Silje! Elsker bloggen din. :)

      Tusen takk for gode poenger her. Flere produkter er jo absolutt positivt, og gluten mellom havreavlingene.. djises, det er helt utrolig så følsom man blir når man først har blitt allergisk; Den glutenfrie østlendingen kan lukte gluten på mils avstand!

      Slett
    2. Den lille glutenallergikeren23 august, 2012 09:24

      God dag Axa har endelig svart oss grøtspisende glutenallergikere: Det er visstnok den dårlige kornhøsten i fjor som gjør at de ikke har mer glutenfri havre igjen. Når høsten setter inn og kornet skal høstes vil de igjen distribuere rundt i det flotte landet vårt! YAY!

      Slett
    3. Kult!! Jeg visste ikke at du hadde sendt mail engang! Dårlig kornhøst, jeg tar notater.. Takk!

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...