mandag, desember 26, 2011

Proteinpulveret skal visst ikke koke

Jeg har fnyst av dette tidligere for jeg har alltid kokt pulveret oppi grøten og det har smakt proteinpulver i alle fall. Men det skal visst ikke koke. Det begynte med at Viktoria spurte Sunthjerte om hvorfor hun IKKE kokte proteinpulveret. Hun fikk et veldig fornuftig svar (Du er så klok, Sunne hjerte!):


Hei hei! Så langt har jeg bare kommet over prozyme sitt protein som tåler høye temperaturer. Whey protein tåler visst ikke like godt varme og i fare for at proteinet denatureres rører jeg det heller inn, har bare blitt en vane her i hus egentlig:-)

Ikke kokes i det hele tatt?

 Jeg protesterte forsiktig:

Pffft, jeg koker ALLTID proteinpulveret.

Og til mitt forsvar så mener Børge og Tech Nutrition at pulveret kan kokes, men det gjelder kanskje bare deres pulver. Viktoria skrev en mail til Gymgrossisten for å få et endelig svar:

Hei, hei, kan man koke det magiske proteinpulveret?

Og Gymgrossisten svarte NEI!

Hei hopp fallera! Tack för ditt mail!

Vassleproteiner är värmekänsliga, främst är det a-laktalbumin och B-laktoglobulin där värmedenatureringen inleds redan vid 60-70 grader celsius. Så högre temperaturer än så kommer såklart leda till ytterligare denaturering, vidare är självklart tiden en faktor.

Dock finns det proteiner som klarar högre temperaturer t.ex. Bake Pro.


Med vänliga hälsningar Robin hos Gymgrossisten.

I følge dem så er tiden er en faktor, det hjelper litt for meg som koker superfort, men hva betyr denaturering? Skjønner ingenting. Viktoria spurte Gymgrossisten om det også:

Denaturering betyder, av latin de och natura, 'göra onaturlig', innebär rent generellt att ett ämnes beskaffenhet förändras så att det inte kan användas för ett specifikt ändamål. Man kan säga att proteinet avdunstas, försvinner vid värmen och blir därför onödigt att ha med vid bakning.


Alltså proteinet i Whey-80 avdunstar mer och mer desto varmare det blir och framförallt Vassleprotein eftersom de innehåller även aminosyror som också avundats som jag skrev i förra mailet. Själva smaken är den samme eftersom det är aspartam men även Aspartam förändras beroende på hur hög värme du har och vilken slags vassleprotein produkt du använder.


Alltså helst skall man inte använda Vassleprotein som Whey-80 i matlagning eftersom proteinet försvinner och smakerna kan varieras. Därför använder man istället andra proteinprodukter som .t.ex Bake Pro.

De sier at proteinet avdunstes, og særlig whey. Det høres kjemperart ut. Jeg har faktisk merket at grøten kan bli kornete når pulveret kokes, men jeg koker det LITT likevel. Mindre enn før. Jeg rører det inn når grøten egentlig er ferdigkokt. Her er oppskrift på hvordan jeg koker grøt.

Så.. Koker dere proteinpulveret? Gymgrossisten mente at pulveret skulle røres inn i melk først (!) om det skulle være helt optimalt. Jeg skjønner det fortsatt ikke, for whey er laget av melk og melkeproteiner tåler koking, tror jeg da, så jeg beklager å dele dette med dere hvis dere koker proteinpulveret.

La oss koke prottisen! Fortsatt god jul! :)

16 kommentarer:

  1. jeg har ikke noe problemer med å koke prottispulver. if it works! :D Spiste akkurat rømmegrøt med multesyltetøy rørt inn i. det var godt - prøv det! :D

    SvarSlett
  2. Skjønner at det muligens kan gå ut over smak og konsistens, men er det virkelig slik at proteinene forsvinner? Burde ikke da det samme skje når man varmer kjøtt, fisk og kylling?

    Dessuten, selv om man bruker proteinpulver i grøt eller bakst med relativt høy temperatur, blir ikke nødvendigvis kjernetemperaturen så høy ;)

    SvarSlett
  3. Lovelyliller: Så bra! Jeg tror det er stor forskjell! Gymgrossisten sitt har blitt kornete hos meg, mens andre dyrere merker har fungert helt fint. Jeg MÅ snart prøve rømmegrøten din. :)

    SvarSlett
  4. Anonym: Heisann! Det er det som er det verste, at smaken visstnok er den samme på grunn av aspartamet, men at proteinene avdunster (!). Jeg er ennå i sjokk! Aminosyrene er de samme så jeg skjønner det ikke jeg heller..

    Kjernetemperaturen ja! Godt poeng. Det må bli verre ved baking enn ved en rask grøtlaging.

    Fortsatt god jul til deg!

    SvarSlett
  5. Tjoppsann! Gjort egentlig alltid det samme som Sunthjerte :) Av vane selvsagt, og at jeg mener at jeg har lest det et sted.. så derfor har jeg aldri kokt proteinpulveret i grøten.. Er jo like enkelt å blande det inn når grøten er ferdig, så hvorfor gidde å koke da liksom.. :p

    SvarSlett
  6. Tjopp til deg! Jeg gjør nesten det samme selv, men da er jo grøten fremdeles 99 grader og den skulle ikke være varmere enn 60-70 grader. Det er LUNKEN GRØT det! Uffameg. Det er derfor jeg har tenkt å fortrenge denne nye kunnskapen,

    SvarSlett
  7. Jeg pleier å koke grøten først, og så røre inn pulveret. Noen få ganger har jeg riktignok kokt proteinpulveret med også, men det tilhører sjeldenhetene (når grøten har blitt for kalt før jeg har fått spist den, for eksempel, og jeg liker varm grøt). Min erfaring tilsier at noen pulvere tåler koking godt, mens noen blir kornete og ufyselige.

    Når det gjelder denaturering: Proteiner er enorme molekyler som er viklet opp i komplekse former. Formen har de på grunn av blant annet hydrogenbindinger og hydrofobe vekselvirkninger i tillegg til kovalente bindinger, og gjør at de kan utføre oppgavene sine. Denaturering er bare at proteinene irreversibelt mister denne formen. Det skjer for eksempel ved koking av egg: Putter du et kokt egg i kjøleskapet, blir ikke hviten og plommen flytende igjen - det har denaturert. Proteinene er ikke mindre nyttige næringsmessig sett av den grunn (så vidt jeg vet, da, jeg er ingen ernæringsfysiolog eller biolog, bare en stakkars, liten teknolog). Konklusjonen min er: Kok grøten med prottispulver om du føler for det ;)

    God natt og god jul, kjære Chassi ♥

    SvarSlett
  8. Hei, kjæreste Vilde! Så kult at vi kan protestere! Det hadde aldri falt meg inn, men det er jeg med på. Det med egget hørtes også veldig fornuftig ut.

    Takk for meget konstruktiv tilbakemelding og fortsatt god jul til deg også. Puss på deg. <3

    SvarSlett
  9. Jeg skal ikke uttale meg om proteinpulver kan eller ikke kan kokes, for akkurat det er jeg usikker på selv. Men jeg vet hva denaturering er, og fra bl.a. Gymgrossisten høres det ut som om det er å "ødelegge" proteinene.

    Proteiner er lange kjeder med aminosyrer, og man kan på en måte sammenligne det med ulike perler på en snor, satt sammen til et kjede.
    For at et perlekjede av aminosyrer skal kunne kalles et protein, må det kveiles opp i en tredimensjonal struktur.
    Når proteiner denatureres, endrer proteinet strukturen og kan ikke gå tilbake til sin opprinnelige form. Det høres kanskje komplisert ut, men tenk deg at du har et egg. Når egget stekes i pannen, denaturerer du proteinene i egget. Et stekt egg kan aldri bli bløtt igjen, men et bløtt egg kan bli stivt. Men selv om et egg stekes i panna, og proteinene denatureres, så er ikke egget ødelagt likevel. Proteinene har bare blitt endret til en irreversibel struktur...

    Nå har det seg slik at kroppen har vanskeligere for å ta opp ikke-denaturert egg, og egg er mer verdifulle når de er varmebehandlet. Så på en måte kan det hende at varmebehandling av proteinpulver kan føre til at aminosyrene i proteinene ikke (fullt så godt) kan brukes som byggeklosser i kroppen...

    SvarSlett
  10. Lilly: Hei Lilly! Det er akkurat slik du forklarer det nå jeg forstod Robin fra Gymgrossisten. Han sa enkelt og greit at jeg ikke skulle steke/ koke proteinpulveret - ikke at det hadde noe å si for smaken, men for selve proteininnholdet. Det kan jovære at ulike merker kan behandles ulikt - men jeg tviler litt på det egentlig... Dersom jeg finner noen smartinger på en helsekost i dag skal jeg forhøre meg ytterligere, men tror ikke de kan bidra noe særlig mer. Jeg verken koke eller steke pulveret mitt i alle fall!

    SvarSlett
  11. Chassi: Ooops. Nå glemte jeg nesten deg. Puss och kram på deg!!

    SvarSlett
  12. HVAHH!!? Dette var ett slag i magen hos meg!! Hva gjør jeg nå da? Koker ALLTID proteinet OG baker jo som en gal!!? dette var slående!! Men er dette fakta? Er altså proteinet næringsmessig nytteløst i bakst? Nekter litt å tro det... Chassi! Gjør det godt for meg igjen!! Jeg vil bake med proteinpulversmaker!!

    SvarSlett
  13. Lily: Hei! Takk for et så voldsomt informativt svar! Da gjelder bare å finne ut om proteinpulver blir lettere eller vanskeligere å ta opp i kroppen når det er denaturert. Jeg frykter det verste, ettersom det jo "avdunster", men vi kan håpe at pulver er som egg. Klem til deg!

    SvarSlett
  14. Viktoria: Hei, fine fine du! Morsomt at dette fremdeles er min blogg, for her har jeg bare stjålet noen mail fra deg egentlig. :D Puss puss!!!

    SvarSlett
  15. Benedicte: Enig! Helt krise! Dette er årets teiteste nyhet for min del. Det er så teit at jeg er glad for at året snart er over.

    (Jeg tror Viktoria har sendt enda noen mail for å sjekke med de andre leverandørene.. )

    Ha en fortsatt fin romjul! Puss!

    SvarSlett
  16. Hei! Jeg googlet opp dette en gang skjønner du for en god stund siden fordi jeg drev å bakte med pulveret. Da ble jeg nervøs for at jeg brente bort pengene mine bokstavelig talt. Bruker kun prozyme og bakepro til bakst nå for sikkerhets skyld. I havregrøten blander jeg alltid inn proteinet til slutt pga ren vane. Enig med deg i at gymgrossisten sitt pulver klumper seg og ikke er like bra som prozyme - det liker jeg best i alle fall:-) Nå har jeg fått tatt igjen alle de tapte blogginnleggene jeg ikke har rukket å lest i julen, alltid like morsomt:-) Love you´re blog!

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...