tirsdag, desember 13, 2011

Hils på Herr Kotelett

Dette er den nye tunfisken nemlig, og for en spennende skapning det er. Koteletten har blitt holdt som tamdyr i flere tusen år, og i vikingtiden ble koteletten regnet som gudenes og høvdingenes statusdyr. (!) Den har et godt utviklet lydspråk, og gryntingen inneholder presise spørsmål og svar. En del av disse «setningene» har etterhvert blitt identifisert av forskerne, og nyere forskning tyder på at koteletten er mer intelligent enn både hund og sjimpanse. Jeg har lyst å legge til hundre utropstegn her.

Koteletten er karakteristisk gjenkjennelig av benet som sitter igjen i kjøttet, men dette benet kan man skjære av. Da sitter man igjen med et kjøtt som er både velsmakende og fettfattig og proppet av proteiner. Det blir proteiner som er nesten gratis, og derfor blir det nesten som tunfisk.


Jeg skjærer av fett og bein OPPI PAKKEN for å ikke grise.

Og steker Herr Kotelett med salt og pepper mens jeg baker lussescones.

Lussescones er bare scones som har rosiner og er bittelitt gulere enn andre scones.

Gratulerer med Luciadag! Hvis det går an å si. Jeg stekte koteletter og bakte scones før Lucia hadde våknet, men jeg laget likevel havregrøt til frokost, så Luciafrokosten ble likesågreit en Lucialunsj. Lunsjen besto av kotelett til forrett og scones med syltetøy til hovedrett. For å dekke grønnsakbehovet spiste jeg kålrot med hjemmelaget mandelsmør til dessert. Mandelsmøret består av bare mandler og kanel som er moset i mikseren. Helt sinnsykt godt. Og syltetøyet er også hjemmelaget. Jeg har blitt en bakemaskin. :-))))

Det ble en bolle- og syltetøyfest.


Og sånn ser det ut med mandelsmør på kålrot.

De to kattene som har blitt samboerne mine er faktisk VELDIG tett knyttet til Luciadagen. Den lyse katten heter Lux, som betyr lys og er et annet navn for Lucia, og den mørke som er litt slem skulle egentlig hete Lucifer. Lucifer ble blandet inn i luciafeiringen da katolisismen kom til Norge og ble blandet med gammel overtro. 13. desember ble tidligere regnet som den lengst natten i året, og tradisjonen sa at Lussi langnatt ville tusser, troll og underjordiske dra fra hus til hus og passe på at alt var klart til jul. Var det ikke det, kunne de gjøre hærverk. (Alt dette lærte jeg på wikipedia.) Djevelen ble dessuten sett på som en katt.

Lucia og selveste Lucifer.

På jobben i dag skal jeg kurse Easylifere om valg av riktig julemat. Det er så veldig engasjerende å snakke om valg av julemat at jeg bare gleder meg. Ribbetallerkenen har blitt beryktet for å inneholde 1500 kalorier, men hvor kult er det vel ikke at man kan ta bort 500 av disse ved å fjerne fettet og bytte ut smøret med sjy! Det blir lavkarbodebatt i kveld.

Viktig PS: Lussekatter eller gule boller var ment å skulle skremme bort den onde djevelkatten som ikke tålte lys, og det var Jesus som delte dem ut i følge wikipedia. Helt sykt.

12 kommentarer:

  1. Hvorfor ikke både lussescones og grøt til frokost. Det spiste jeg. Og det samme blir det til kveldsmat nå: En lussekatt til forrett, sjokogrøt til hovedrett og enda en lussekatt til dessert. Jeg elsker livet mitt da :D Hjemmelaget syltetøy hadde gjort det enda bedre, spesielt med selvplukkede bær...

    Julemat, ja. Det er jo igrunn ikke så vanskelig å la julemiddagen bli litt mindre kaloririk, men jeg innser at ikke alle er som jeg. Jeg liker ikke ribbe eller medisterpølser (ville i alle fall aldri spist det!), og fyller opp med gulrøtter og rosenkål! Haha. Om jeg fikk velge, hadde det blitt mandelmelmarsipan og sjokoladegrøt til dessert. Og julekaker søtet med stevia og sukrin... Men det er nå sånn JEG er :P Hjemme i jula kommer jeg til å bli "pent nødt" til å spise "vanlig" mat, men det er greit. Kakao, lussekatter, marsipan, sjokolade...det er jo godt, da. Og grønnsakshaugen min med julemiddagen kan ingen nekte meg ;)

    Åh, mye pjatt nå. Jeg venter på grøten og kjæresten. Men nå kom han og grøten er klar, så god natt!

    SvarSlett
  2. God morgen! Så kul frokost DET ble!

    Vi kom fram til på kurset at det blir bra nok å skjære bort synlig fett, men da jeg selv prøvde det på pinnekjøtt en gang ble jeg så dårlig likevel at jeg måtte ligge flatt i flere timer. Man kan få skikkelig vondt i magen av å spise masse fett hvis man ellers spiser veldig lett.. :/

    SvarSlett
  3. Bitte lille Sambo14 desember, 2011 13:22

    Kotelett - rett og slett. Utrolig godt med kotelett til lunsj. Det er i tillegg magert kjøtt og billigere (tro meg eller ei) enn tunfisk. Går det an da tenker du sikkert nå. *Regne, regne*. Men det er det. Det beste av alt er jo at koteletten kommer fra et dyr som ikke utrydningstruet! Fy skamme dere fitness-freaks som propper i dere tunfisk!

    Ad slem pus: Pus er pus. Verken slem eller snill. Pus har alltid sitt eget beste som hovedfokus. Riktignok oppførste sorte pus seg som besatt av Lucifer (djevelen selv) i går morges. Men jeg tror bare hun ville ha mat og kjærlighet - akkurat som oss.

    Lucia-sconesen smakte helt fabelaktig. Til og med til lunsj i dag var det en hit!

    Vilde: Du er rå. Pepperkakegrøt OG luciascones? Jeg har en veldig streng samboer som kun gir meg bittelitt mat. Bitte litt til pus, som får først, og deretter bitte litt til meg. Som får sist. Kan jeg få pepperkakegrøt om jeg kommer på besøk?

    Chassi: Husk at det aldri er noe nederlag å gå å legge seg!

    SvarSlett
  4. Bitte lille sambo:
    Jeg har samvittighet for verden og sjekker alltid hva slags tunfisk jeg spiser. Den som er på boks er nesten alltid Skipjack, og den sier WWF at jeg får lov til å spise.

    Men kotelett er bra altså :)

    Og de pusene der, de er fantastiske.

    SvarSlett
  5. Bitte lille sambo16 desember, 2011 18:58

    Anonym: Hva heter du? Jeg synes Rakel er fint om du er i manko av navn! Så flott at du har ett bevisst forhold til tunfisken din! Det varmer ett WWFhjerte altså. Holde seg unna blå og gulfinnede i alle fall!!

    OGSÅ varmer det ekstra når du sier fine ting om verdens flotteste katter!! De er KULERE i virkligheten... tro det eller ei. De må oppleves! Hvor holder du hus? Du burde komme på besøk. Puss och ekstra stor julekram

    SvarSlett
  6. Jeg heter Tuva (men Rakel er fint det også).

    Jeg elsker katter. Min egen er helt gal (og fantastisk), men han er bastard. Jeg regner med dine er reinrasa? Katten min og jeg (og mannen) bor i Bergen, og er våte i pelsen omtrent hele tida. Eller, katten bor bare inne, så han er alltid tørr og blank.

    Gratulerer med ferskt samboerskap forresten. Og god jul!

    SvarSlett
  7. Kan du ikke gi meg lussesconesoppskriften da? Jeg elsker nemlig scones:-D

    SvarSlett
  8. Sambo (som jeg tenker på som en liten negergutt) og Tuva: Katt er kult! God jul til dere også! Du får heller stikke innom når du er i Stavanger, Tuva. :)

    Hvilken tunfisk bør jeg spise? Jeg er på Rema-kjøret...

    SvarSlett
  9. Sunthjerte: Oi oi! Spør du for å være hyggelig eller lurer du virkelig? Grunnoppskriften for alle scones er 8 dl mel eller korn og 3 dl væske, og obsobs 4 ts bakepulver. Og salt. Men jeg slumper bare så dette er helt irrelevant.

    Alt som kan bli til grøt kan også bli til scones hvis det stekes på høy varme i ti minutter.

    SvarSlett
  10. Chassi: Sunthjerte ba om LUSSEOPPSKRIFT - ikke en generell oppskrift. Åh. Må jeg gjøre ALT SELV nå? :P

    Sunthjerte: Jeg skal forsøke der Chassi åpenbart ikke holder mål ;) Chassi la i vann ROSINER 12. desember i alle fall. Disse dukket opp i lussesones 13. desember. I tillegg var de helt GULE - av safran(?) eller gurkemeie(?) også vet jeg at de var penslet med EGG. De så ut som lussekatter på riktig! De var ultragode. Mistenker at hun har hatt noe søtt oppi og. Som stevia(?). Eller så var det bare rosinene som gjorde dem helt perfekte. :)Fullkornsmel ble brukt. :)

    Chassi: Når du bruker ord som n* som assosiasjon til sambo - som jo er en forkortelse for samboer - så kutter jeg sporenstreks ut sambo... nå blir jeg redusert til bitte lille. Skamme seg for en dårlig forklaring til Sunthjerte! ;)

    Tuva: Flott navn! Katt på deg og? Så kos. Katt er best. Ingen protest. De jeg har er såkalte "raskekatter" med stamtavler og alt - men de sunneste og friskeste er jo som regel alltid disse fantaststiske gatemixene. Er det "huskatt" eller er det en miks av ulike raser du har? Jeg har orientaler (kort hår) og siameser. Begge er importert fra Stockholm. De er verdens flotteste og jeg kan prate om dem hele dagen lang. Ja da, jeg er crazy cat lady. Har også to små (store) gutter. En sjokolade og en lilla (grå). Disse er stakkars offer for fraskilte foreldre og bor desverre ikke sammen med mor (meg) lenger.

    Puss och julekram på alle som vil ha!

    SvarSlett
  11. Den dagen du gjør alt selv, Bittelille, blir den dagen det er du som lager grøt og baker scones. ;)

    Men oppskriften klarte du. Rosiner og gurkemeie og mel og korn. Jeg syns å huske at jeg brukte masse kli også den dagen.

    Lots of love! Du er verdens søteste.

    SvarSlett
  12. You havе madе some good poіnts there. I checκeԁ on the web fοr more іnfо about the issue and found most
    people will go аlong ωіth your views on this website.


    my ωebpagе; http://Www.76Rangers.com

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...