fredag, august 19, 2011

Hvordan være kostholdsveileder

Fordi alle (mange) nå snakker om det skumle i å lese treningsblogger med fanatiske tips til å leve sykt sunne liv vil jeg bare vise hvordan jeg bruker de samme treningsbloggene som kostholdsveileder. Jeg jobber som kostholdsveileder og deler ut mattips og spisetips hele dagen lang, og jeg har MANGE fanatiske blogger i bagasjen.

Først grøt og kaffe til kostholdsveilederen. (Og en ekstra kaffe til bloggejentene.)

Det føles veldig naturlig som kostholdsveileder å anbefale det man selv liker best. Jeg tror det er naturlig, for det gjelder flere enn meg. Jarlemann på jobben (han her) er gammel styrkeløfter og glad i egg (type tolv om gangen), så han har pleid å anbefale egg i alle former, mens jeg er glad i yoghurt med kakao og har derfor mange kunder med kakaoyoghurt på kostholdsplanen. Og de elsker den. Det kjekkeste jeg vet er å fortelle dem at de MÅ spise hele boksen, fordi den inneholder akkurat like mange kalorier og næringsstoffer som omeletten til Jarlemann. 
-En HEL yoghurt? Fem desiliter?
-Jess! 
Jeg anbefaler hemningsløs bruk av kakao generelt, særlig nå når sommeren er over og alle vil venne seg av med suget etter is og sjokolade. Men det var ikke poenget! Det jeg ville si var at jeg bruker blogger og venner for alt de er verdt, og at en samtale på kontoret mitt kan ligne på denne som jeg hadde i kveld, der vi diskuterte mellommåltider.
-Kan jeg spise vaniljekesam?
-Nei. Den inneholder syv og en halv sukkerbit. (Thank u, Dedication!)
-Ååh.
-Men du kan lage din egen vaniljekesam! (Thank u, Hjertemat!)
(Oppskrift.)
-Oi, oi, jeg løper hjem og bestiller vaniljestevia!
-Det må du gjøre! De finnes i tusen millioner andre smaker også. (Thank u, Elvi!)
(Lite parentes: Dersom kunden hadde vært en styrkeløfter ville jeg sagt JA til vaniljekesam. Spis tre bokser om dagen, ville jeg sagt da. Thank u, Hilde!)

Styrkeløftere må spise tre bokser kesam. De jobber tungt.

...Bare ett av tusen millioner eksempler jeg kunne nevnt. Alt jeg leser om spising og trening på fanatiske blogger, og alt jeg plukker opp på fantastiske gymmen, og alt som mor gjør og alt som venner gjør, det blir pakket inn som kostholdstips og printet ut på matplaner. Eller brukt til skrekk og advarsel. :) Jeg spiste faktisk mikrogrøt under dette møtet, for det var enten det eller å dø akkurat da, og selv om det fortsatt er flaut for min egen del å spise merkelig mat foran andre mennesker fikk jeg forklart hvor gøy det kan være med grøt. Misjonere, misjonere.

Kostholdsveilederlunsj med tunfisk, for man må leve som man misjonerer. (Misjonere hvordan man lever.) Men legg merke til speltlompene! Det finnes ikke speltlomper i Stavanger, jeg har fått dem i posten. (!) Jeg har blitt en av speltlompeidiotene, og jeg skylder det på bloggehysteriet.
Á propos post så fikk jeg mer post denne dagen.. Det er sånn får jeg bloggeinspirasjon. :)

Nå kom jeg på en helt annen bloggeting. At alle misjonerende periodiske fastere viser til Martin Berkhan, for se så lite fett han har på kroppen sin. -Jaha, så du trodde man måtte spise fem måltider til dagen? Men gidd. At én mann spiser periodisk og er ribbet året rundt? Det må være kjernen i alt som er negativt i både bloggehysteri og kostholdshysteri, at man blindt kopierer og tar til seg en løsning som noen har fått til å fungere. Alt kan fungere. Jeg er så sulten når jeg våkner at jeg kunne spist dyna mi, men det er bare meg. Andre kan kanskje kutte frokosten, men da ville jeg sagt Spis frokosten litt senere, i stedet for Vent helt til ettermiddagen og unngå all form for næring så lenge.

Vel vel.

For å holde jevn flyt av energi hele dagen (og det må I ALLE FALL være alfaogomega i kaloriunderskudd) pleier jeg og vi som er her å anbefale regelmessige måltider som hver for seg er max komplett på næringsfronten. Karbs, prottis og fett, basta bom. Aldri en frukt alene. Det skal være karbs, prottis og fett, basta bom.

Karbs, prottis, fett, basta bom. Karbs, prottis, fett, basta bom. Karbs-prottis-fett-basta-bom. Jeg spiste 20 plommer fra plommetreet i dag! (Aldri en frukt alene.) Noen bedre? Det er ikke vanskelig. 12 i går, det går gradvis oppover. Men hurra, for en fest det er med plommer. Jeg var høy på plommer. Jeg hadde helt utrolig lyst til å være på fjellet. Jeg gikk sånn i spinn at jeg vet ikke om det føltes godt eller vondt. Det kan skyldes plommene, men det er også nydelig vær ute og det lukter fjellhøst på et vis. De er så veldig heldige alle som er på fjellet nå.

Se, den lille Stranddalsgubben! Jeg kan pille den på nesen.
Nå får jeg null respons på mail og meldinger, så nå har alle lagt seg. Jeg vant.


PS til slutt: Peanøttmelet har dukket opp på iHerb, og der er det nesten gratis! 8.79 dollar. (Og nå er dollaren nesten gratis!) Jeg gir meg over. Det har bare tolv prosent fett og er godt i allslags mat. (Her er peanøttmel i yoghurt og peanøttgrøt som peanøttgrøt BURDE være.) Masse smak! Middagen blir også verdens beste med peanøttmel.

God natt!


Eller vent! Shit, nå er det natt for lenge siden. De skumle peanøttene som jeg hadde i skapet (åh, så mange lenker i dag!) har også blitt til peanøttmel, sammen med salte gresskarkjerner, og det smakte OGSÅ veldig godt som tilbehør i grøten. Jeg gidder ikke å spisekicke på nøttemel, så dette var vinn-vinn. Jeg vant igjen. :)

 Peanøtter og gresskarkjerner som er grovt mikset for extra pleasure.

Men alt kan mikses! Jeg ble så inspirert av gresskargøy at jeg fortsatte med de andre kornene jeg hadde, så her er linfrø, solsikkefrø og sesamfrø. De er kjipe hver for seg, men kule i en blanding.

37 kommentarer:

  1. Oi! Jeg vant med å være tidlig ute med kommentaren! Er det bare jeg som står opp før klokka sju i denne bloggverden? Jeg har sikkert brukt en halv time på innlegget, jeg måtte jo klikke meg inn på alle lenkene (puh!). Jeg er imponert over plommekapasiteten din altså! Har aldri vært i nærheten en gang av å innta 20 plommer på rappen. Prøver å tenke, men har ingen imponerende fruktmeritter å vise til. Jeg er bedre på smågodt. Jeg kan spise 1 kg vaniljefudge på en kveld. Lett!

    SvarSlett
  2. Er dette en konkurranse i å være våken tidlig - så vant jeg. Var oppe litt før fem! Jeg kan skrive under på at penøtter og salte gresskarkjerner i grøt er tipp topp. Særlig som nistegrøt! :) Fikk du handlet peanøttmel på iHerb i går? Og har du bestilt vaniljestevia? Jeg kjøpte hasselnøtt og sjokolade. Og kokosessens.

    Marte: Velkommen ut av skapet som Marte! (Før stod det Friggogfulla nemlig). Nå er vi snart ute av skapet alle sammen her. Juhu! Ikke lenge før det er fullt navn - adresse og telefonnummer på oss alle!

    SvarSlett
  3. Marte: Ååå, så koselig! Jeg likte deg mye bedre som Marte! Plommetrikset var vel ingenting. Jeg har generelt vanskelig for å stoppe når jeg er i gang, og er avhengig av å forholde meg til ferdige porsjoner og nesten tomme kjøleskap - ikke store tre med verdens beste godis. Men jeg er overrasket over 1 kg vaniljefudge! Det betyr at jeg vet alt for lite om DITT kosthold. :P

    SvarSlett
  4. Viktoria: Du er også MYE koseligere med et skikkelig navn! Tenk at du sto opp før fem når jeg la meg klokken fire. Men vet du hva som er så kult med det? Siden vi er så like og uansett gjør alt det samme så burde vi leve på skift. Vi hadde løst problemet med manglende timer i døgnet, vi hadde fått til alt! Plan! :D

    SvarSlett
  5. Salte gresskarkjerner? Hvor får man kjøpt det? Idéen med å samle alle rare, gode, fornuftige og ufornuftige kostholdsråd i en stor haug, for så å trekke ut det beste og viktigste, er god! Det fordrer imidlertid god kunnskap om ernæring, noe ikke alle har; undertegnede inkludert. Les og lær her, altså!

    Ustoppelige meg kan glatt spise 60 plommer, fem epler osv., men ett kilo vaniljefugde - jøss! Imponerende!

    SvarSlett
  6. Åååå, jeg vil at du skal anbefale vaniljekesam!

    Kan du anbefale det til alle styrkeløftere som kommer din vei, i det minste? Det er såååå bra før man skal makse i markløft, nemlig!

    SvarSlett
  7. Løperjente: Hei på deg! Jeg vet hva du også heter, ha ha, men okei. La oss kalle deg løperjente, så slipper du å forklare alle kommentarene dine med PS, jeg er løpegal. ;)

    60 plommer ja. Tror deg ikke! Jeg fikk nettopp mail fra en veldig søt og treningsglad jente som fortalte at hun inntil nylig ikke kunne ha en pakke havregryn hjemme uten å spise den opp inn 24 timer. Da ble jeg imponert! Det har ikke jeg gjort.

    SvarSlett
  8. Enig i at det var en lettelse å stå frem med navn, hehe. Smågodt er det jeg elsker over alt i hele verden! Og vaniljefudge utkonkurrerer alt smågodt. Men enig i at 1 kg er mye. Det var nok en overdrivelse. Jeg tror egentlig ikke at jeg trenger å få kostholdsveiledning av deg ;-) Viktoria vet at jeg spiser fornuftig, ikke sant, Viktoria?

    SvarSlett
  9. Hilde: I know!! Og det er deg jeg egentlig tenker på når jeg tenker på vaniljekesam. Hver gang jeg SER en vaniljekesam faktisk. :) Jeg må oppdatere innlegget. Wait for it. Først løpe på kafé og spise lunsj. Klem på deg!

    SvarSlett
  10. Marte: Oi, oi. Fins det en kostholdsdialog som ikke går i kommentarfeltet her? Hva har jeg gått glipp av? Kan man ønske seg et kostholdsinnlegg? Jeg fikk det av Hilde ON REQUEST. Det var høydepunkt i hverdagen for nysgjerrige meg. :D

    SvarSlett
  11. hvor fikk du bestilt speltlompene?

    SvarSlett
  12. dritbra innleg !!!! :D sitter her med et stort smil. vurderer å kjøpe peanøttmel selv om jeg ikke tåler peanøtter. er ikke alergisk da,bare litt intolerant XD god helg! oh,bli med på giveawayen min btw

    SvarSlett
  13. Ojoj, må jeg bestille på iHerb for første gang. Jeg trenger veiledning over telefon, må ha peanøttmel!!!

    Skulle skrive mange andre ting også, men husker ikke.

    Hvordan kan Marte bli Marte, når jeg ikke får til å bli Marit!!!!!????

    SvarSlett
  14. Chassi: Er så enig i at skikkelig navn er mye kjekkere. Er Chassi
    your married - or christian name by the way? ;)

    Hei Marte og Marit. Nå er vi så langt ute av skapene her altså. Kjempekjekt.
    Men jeg unner virkelig Marit å bli Marit i overskriften også! ☺

    Thi hi. Marte og jeg har hatt en HØYST PRIVAT kostholdssamtale. Nemlig.
    Og dersom Marte spiser det hun SIER (eller skriver rettere sagt) – så er det tipp topp.
    Overrasker med å ikke spiser prottispulver selvsagt!

    Helene: Hun fikk ikke bestilt dem. Hun får dem tilsendt av små beundrere!

    Jeg oppfordrer både lovlyliller og løperjente til å komme ut av skapet!

    SvarSlett
  15. Ja - vi burde på alle sett og vis leve på skift. Nå likner vi jo visstnok så veldig på hverandre også. Også hadde vi dekket opp både øst- og vestlandet! Den eneste bakdelen med å leve på skift slik jeg ser det er at du skulle sovet når jeg var våken - og det er jo ikke så kjempekjekt!

    SvarSlett
  16. Hilde: JEG HAR OPPDATERT MED VANILJEKESAM! Verdens beste dialog det der. Du virker så normal nemlig! (?)

    Løperjente: Salte gresskarkjerner selges på Rema 1000. Sammen med frukten eller sammen med nøttene fra nøttefabrikken. Eventuelt så selges de på Søstrene Grene. Bra til salat. :)

    SvarSlett
  17. Helene: Hei! Flybårne lomper kom en gang i fanposten! Det var den lykkeligste dagen i mitt liv. :)

    Hvis du ikke bor på Østlandet ville jeg kjøpt vanlige lomper eller latt det være. Næringsinnholdet er ikke så sinnsykt forskjellig, og det er uansett potet som er hovedingrediensen her. -Ikke mel.

    Mitt største problem er uansett at jeg ALLTID spiser pakken tom, og så lenge jeg vet at jeg gjør det så vil jeg ikke kjøpe lomper i det hele tatt. Det er altfor godt! ;)

    SvarSlett
  18. Liller: Synd du ikke kan spise peanøtter!! Jeg så den kule give-awayen på iHerb og holdt på å bestille den også. :)

    SvarSlett
  19. Viktoria: HVA SPISER MARTE? HVA ER TIPP TOPP?! Ingen hemmeligheter. :P

    SvarSlett
  20. Viktoria: Chassi is my shiftarbeider name! What is yours? Jeg er egentlig våken hele tiden, jeg er bare veldig trøtt noen ganger. Hvis det går greit så er jeg fortsatt game på shiftarbeid. :D

    SvarSlett
  21. "Chassi" (as if that is your real name): Do not e-mail and tell... Thihi. Jeg har jo avslørt at hun IKKE spiser prottispulver! Ellers ser alt veldig i henhold til hva alle andre spiser. Ja, kanskje ikke akkurat det med 1 kilo vaniljefudge. Det er jo for spesielt interesserte! :) Men nå har søteste Marte innrømmet at det nok ikke var EN HEL KILO. Også var vi helt enige om at blåmuggost og pinnekjøtt er noe av det beste som fins i hele verden. Og nå er jeg så spent - for nå er hun visstnok i gang med å lage peanøttsmør etter mine retningslinjer på epost!

    SvarSlett
  22. Pulsi: Hei, lille du! Du skal få så mye veiledning du vil ha, men det var Viktoria som fant melet. Hun ETTERLYSTE det på iHerb-mail, men så lenge hun ikke har noen blogg (og jeg har) så tar jeg mer enn gjerne æren for alt.

    SvarSlett
  23. Ha ha ha - chiftarbeider name du liksom. Ok. Dersom du praktisk talt aldri sover - så burde det gå greit. jeg sover jo også veldig lite. Game on.

    Marit: Så dersom du trenger hjelp altså - just call on me. Jeg kan også hjelpe! :)

    SvarSlett
  24. Oi, her har det gått unna! Takk, Viktoria, for at du representerte meg :-) Alt Viktoria sier stemmer! Og nå har jeg laget peanøttsmør også, det var HIMMELSK. Det skal rett i havregrøten! Mhm, gleder meg. Jeg må tenke på det med kostholdsinnlegg. Har liksom ikke tenkt at jeg skulle blogge om mat, men jeg vil jo ikke stille meg avvisende heller når jeg får request! Men nå skal jeg legge ut en chinsevideo. Den er på vei!

    SvarSlett
  25. Så flott! Ja, du den FB-statusen... jeg hadde nemlig bare spist én boks før jeg dro på trening. Derav manglende tellekapasitet, det er jeg helt sikker på.

    Jeg er ganske normal, altså! Nesten litt kjedelig ;)

    SvarSlett
  26. En kilo vaniljefudge går jo glatt ned, skulle ikke brukt mer enn ett par timer på det, men kunne ikke klart det samme døgnet som jeg hadde klemt ned en pose havregryn. Magemål FTW! ;)
    Er kanskje derfor jeg ikke klarer en eneste chins? ;D

    SvarSlett
  27. Nå skal jeg forresten sove i ca 10 timer! ;)

    SvarSlett
  28. Ha ha ha! Det burde jeg også gjøre. Sove. Men det jeg tenkte var jo at hvis DU kan spise en pakke havregryn så burde jeg også prøve! Det ser jo ut som det virker. :)

    Man tror man er så hemmelig på denne bloggen, så veldig diskré liksom, men nei.. Godt at jeg sa at du var søt.

    Håper du får sove! Kos og klems!

    SvarSlett
  29. Løperjente må være nettopp det av hensyn til mye, men skulle gjerne kommet ut av skapet! Intens mentalt forberedelse til "det råeste fjelløpet" nå, men dessverre kun med riskaker i magen. Hurra for andres babyer og omgangssyke..

    SvarSlett
  30. JAA, det er sånn blogger skal brukes!! :D Kanskje vi (du) klarer å sette fitnessblogger i et litt annet lys og bli kvitt noen av fordommene (bloggere er dumme og har anoreksi). Ha en flott helg, nå skal jeg bestille peanøttmel som koster mindre enn frakten!

    SvarSlett
  31. Inga: Neida. Frakten er BILLIGERE!!! Du kan få frakten ned i 6 dollar! Og i disse dager er det jo ikke mer enn 35 kroner :)

    Løperjente: Ok. Det får fortsatt være løperjente da - men du tas i mot med åpne armer den dagen du kommer ut av skapet altså!

    I dag skal jeg sette til liv et eksperiment. Jeg får besøk av en en som verken er skrive - eller spiseforstyrret. Hun skal (ETTER EGET ØNSKE) leve på min "diett" denne helgen! Oj. Merker jeg gruer meg bittelitt. Bittelitt mye faktisk.

    SvarSlett
  32. Jeg ler!! Du er så himla søt og morsom!!
    Jeg godtar vaniljekesam, men kun før trening!!! ;)

    SvarSlett
  33. Løperjente: Djises! Men hvilket løp er det? Jeg leter. Jeg googler det nå, men jeg finner det ikke.

    Heier på deg uansett! Heia heia!

    SvarSlett
  34. Hei NinjaInga! Det hadde vært kult! Men jeg er VELDIG enig med Ida i at det er mange dumme anorektiske blogger og bloggere der ute, og at det er viktig å advare så godt som man kan for at ikke jenter skal starte treningskarrieren sin med bare kyllingfileter og fettforbrennere.

    Og, nok en gang, det var derfor jeg ble med på den Sykt sunne avisreportasjon som var ment til skrekk og advarsel. ;)

    SvarSlett
  35. Kristine: Thank u, Dedication! ;)

    SvarSlett
  36. Ha ha ha - ok. Så dietten er ikke hemmelig nei! :P Jeg kan fortelle deg at røykelaks har blitt erstattet med tunfisk i dag. Tunfisk og CC i speltlomper. Havregrøt er gull. I dag har jeg spist både peanøttsmør/ mel og cocosa med bringebær. Jepp. Og jeg kan avsløre at gjesten var stålende fornøyd med sin cocosa og bringebær! JESS.

    SvarSlett
  37. Sorry. Hemmelig diettkommentar er slettet. Jeg dunker hodet i bordet.

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...