torsdag, juni 30, 2011

Pyntegrøt og mikrogrøt

Here we go! Jeg har pyntet så fint og det ser virkelig bra ut, det gjør det! Det er ikke mobilkamera denne gangen, det er grøt med speilrefleks. Det er kunst! Men grunnen til at jeg vanligvis ikke lager grøt som dette er at frukt og bær på grøt er fint til pynt, men mest i veien. Grøten min skal helst smake sjokoladehimmelen, men den pleier i alle fall å smake veldig mye, ikke minst sammenlignet med smak av bær, så å drysse over blåbær og bringebær da blir som å pynte sjokoladen sin med vann. Nå har jeg hatt besøk og altså pyntet på grøten min for å gjøre det så fint, men jeg tror jeg har gjort det for siste gang. (Jeg var nemlig like misfornøyd den forrige gangen.)

Pyntegrøten lever opp til navnet sitt, men den er best som en dekorasjonsgrøt.
Nok om pyntegrøten. Mikrogrøten er kulere!

Sist jeg brukte mikroovn hadde den bare to knapper, On og Off, men denne hadde så mange knapper at jeg måtte få teknisk hjelp (Autocook eller Cooking time, og mange andre vanskelige valg.). Det er lenge siden sist jeg mikroovnet noe, for etter min mening er det unødvendig å noengang bruke mikroovn, man trenger aldri det når man har vannkoker og tunfiskbokser, men jeg har som sagt hatt besøk så jeg har fått noen nye innspill. Mikrogrøten er ment å være et alternativ til vannkokergrøten. Den inneholder akkurat det samme som vannkokergrøten, men den tilberedes i mikroovn i stedet for med vannkokervann.

Hvorfor:
Havregrynene rekker å svelle når man mikroovner dem, så dette blir en større porsjon av samme mengde gryn. Man blir mettere og gladere.

Hvorfor ikke?
Dersom man helst vil unngå kommentarer til maten sin så kan jeg bare si at det er vanskelig å lage mikrogrøt i skjul på samme måte som man kan med vannkokergrøt. Det lukter kakao lang vei. Mikrogrøt og vannkokergrøt er nistemat og krisemat, eller kantinemat og narvesen quick-fix-mat, som typisk spises blant andre mennesker, og det som vil skje når kakaolukten sprer seg i rommet er gjerne at folk kommer løpende til (mm, lukter godt!) for å se hva som spises, men at de ikke syns det ser så godt ut (ææææsj, hva er det?), og kommenterer og stiller spørsmål og lurer på hva du driver med. Og det er så kjedelig.

"Hun er lei kommentarer om at maten ser ekkel ut"... M-hm, fortsatt det.

Mikrogrøt for to altså.

Og det blir så godt! Ingenting ekkelt.

Så ikke syns synd på gjesten som har fått havregrøt tre ganger til dagen, hun valgte det selv. Hun fikk servert ingenting annet enn havregrøt og kakaoyoghurt i nesten en hel uke, men likevel reiste hun hjem helt superklar for å lage enda mer av nettopp det. Pinky promise!

S...uperklar.

Nei. Sola.

Vi har nokså lik frisyre, men det er jeg som holder kameraet.
Mikrogrøten er mer enn godkjent! Jeg har laget mikrogrøt to ganger i dag og to ganger i går, og selv om jeg har fått enda flere spørsmål og kommentarer enn med vannkokergrøten så tror jeg definitivt at vannkokergrøten vil erstattes av mikrogrøt der mikroovn finnes og der jeg klarer å bruke den.

6 kommentarer:

  1. Weee, mikrogrøt er fast hver morgen hos meg :) Nå spiser jeg kun havre(mikro)grøt en gang for dagen, så jeg er langt fra å nå dine daglige doser, men kjenner likevel at jeg misliker å få den rutinen ødelagt av fx hotellfrokoster eller andre overraskelser...!
    Jeg har forøvrig prøvd ut sjokogrøt og peanøttgrøt, men sverger til min vanlige kanelgrøt med mandeldryss. Mmmmm :)
    Og enig i at bær i grøtsammenheng kun er overflødig stæsj, men når det er snakk om skyr eller kesam, se det er en annen s(m)ak :)

    SvarSlett
  2. Synes du har all grunn til - og derfor også bør - skryte av deg selv.
    Ikke bare har du PYNTET grøten - men du har jo også CC i grøten.
    Og det helt uten å legge boksen med CC i postkassa. Go SuperC!

    SvarSlett
  3. Lisbeth: Hvis du spiser hjemme må du jo lage grytegrøt heller! Tenk om du faktisk ikke har prøvd den skikkelige grytegrøten. Oi, oi! Da har du en fest å glede deg til. Jeg spiser ALLTID det aller først, så de to neste er bare bonus. :)

    Mandeldryss hørtes kjempegodt ut, men skyr og kesam syns jeg blir litt surt. Hvordan løser du det?

    SvarSlett
  4. Hallo kjære besøk! Jeg kan godt skryte! Cc var aldri i postkassen! Men det er lettere å være normal når det er andre mennesker til stede. Jeg spiste jo opp ABSOLUTT ALL GJENVÆRENDE MAT da besøket hadde dratt! Crazy!

    Liller: <3!

    SvarSlett
  5. Elsker ord i sanden. Men enda mer ord på bloggen din. Savner deg! Og blir vekke en evighet fra hverandre nå... Ringes, kjære.

    SvarSlett
  6. And I love you!! La oss drikke masse te i telefonen. <3

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...