søndag, mai 29, 2011

I stedet for 7-fjellsturen

Skikkelig dårlig samvittighet nå! Jeg er så sykt sunn (og jeg begynner å bli glad i den diagnosen) at når jeg går så føler jeg at jeg burde løpe og når jeg løper så føler jeg at jeg burde hoppe, og når jeg er i Bergen og resten av byen går 7 fjell i forferdelig vær så føler jeg at jeg burde gjøre det samme. Men i dag ble den eviglange 7-fjellstradisjonen brutt. På grunn av regnvær og litt vind, så jeg skulle ønske det regnet mye mer. Det er et helt vanlig bergensregn så det er sikkert ingen andre som skulker på grunn av dét i alle fall, men det er ikke bare derfor vi skulker, gud forby. Ingvil mente at hun var i ferd med å bli forkjølet, og Maren trodde turen skulle være i går, og jeg hadde dessuten glemt å kjøpe billett og fått en ørliten beinhinnebetennelse etter enmannsaerobicen på Toppform, så alt lå til rette for en skulk.

Dagens! Ingvil hadde bakekakao, men jeg merket ikke forskjell så jeg skjønner ikke hvorfor bakekakao er dyrere. Mintsjokoladeproteinpulver og English Toffee stevia er medbrakt, og resten er Kinsarviknytt.

7-fjellsturen har jeg skrevet om før (som da vi startet turen med sykkel fra Stavanger, eller med en ny date og enda en date.) Men nå! Hvor har vi vært og hva har vi gjort. I Bergen.

Trening først. Jeg har trent på SiB Sentrum og Studentsenteret og skal tilbake til SiB Sentrum før jeg drar hjem i dag. Innetrening er favorittidsfordriv i regnvær og hjelper på samvittigheten. På SiB Sentrum ble jeg inspirert av crossfitterne som går der, så da ble det knebøy og pushups i slynge og chins i en krok, mens på Studentsenteret var alle kundene av den typen som ikke har kommet for å trene i det hele tatt, så alt jeg gjorde som lignet på trening fikk meg til å virke som en bodyfitnessutøver, men jeg gjorde det likevel. Dips, chins, beinhev, arnoldpress, biceps curl og skråbenk. Diskré. Det var ikke sånn at jeg trente i singlet når det er singletforbud på SiB, for det ville jo bare gjort det enda verre. Maren skulle bli med alle gangene, var meningen, men en gang var det sol og en gang var hun trøtt og en gang hadde hun ikke stått opp en gang.


Kaféer! Først Godt brød. Den som ligger over Torgallmenningen. Vi kjøpte hver vår kaffe og hvert vårt grove rundstykke uten pålegg. M-hm. Maren pyntet rundstykket sitt med rosiner, mens jeg pyntet rundstykket midt med en tunfiskboks. Det kunne vi gjøre fordi vi satt ute, i et sjeldent solglimt, og det var som en kombinasjon av picnic og kafé syns vi. Kaféen etterpå ble Vågen Fetevare fordi den har shishapiper i bakgården. Åh, så bra.

Lørdagen ble Ingvil og jeg sultne før vi kom oss på kafé i det hele tatt, så da ble det Lerøylunsj på Galleriet og jeg moret meg over forskjellen på to veldig sunne lunsjer. Den ene besto av banan og smoothie og et grovt rundstykke, mens den andre besto av en boks tunfisk og en boks cottage cheese. Gjett hvem som var hvem, jeg var i alle fall mett lengst. Kaféen etterpå ble Folk og Røvere, og den passet helt perfekt for der var det sofa og aviser, og mye te og mye kaffe. Kaféen etterpå dét igjen ble Vågen Fetevare, med Kristin og salat og nok en shishapipe, og kaféen på søndag ble Dromedar Kaffebar, der det alltid er fint å være.

Neimen, nå sto Ingvil opp! Vekket av Mathias stakkars.

Og her sitter jeg i mørket.
Hva gjør DU oppe?
Jeg tenkte jeg skulle gå 7-fjellsturen allikevel.
Nei, du kødder.
Ja, jeg kødder.
Hahaha!


...Men det burde regne enda mer?
Det skal det, jeg lover.
Bra!
Og Kinsarvik.. For en fin butikk! Jeg kjøpte mer te og mer peanøttsmør. Denne typen var helt umulig å røre ut i grøten, så derfor ble grøten i dag en Peanut Surprise, med en peanøttklump som plutselig dukket opp. Og så fant jeg kastanjemel! Det har jeg blitt anbefalt av jeg-husker-dessverre-ikke-hvem (Inga?) for lenge siden. Og så så jeg på soyamelet at det er dét som brukes for å lage soyamelk! Artig. Da kan det bli en erstatning for tørrmelk- eller morsmelkerstatning i fjellgrøten, men den kommer helt sikkert til å bli soyagrøt også før den tid. Psyllumfrø mener jeg er en form for fiberhusk, (?) men jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke dem sånn som dette, og så kjøpte jeg flaxseed, som er den store fine pakken på bildet. Den består av knuste linfrø med kakao og bær. Det høres helt fantastisk ut, men det var umulig å merke noen ekstra kakaosmak i dagens grøt når jeg brukte så mye kakao likevel. Og så har jeg kjøpt enda mer knuste linfrø for det er det nye visst.

Ingvil kjøpte mel som vi skal lage babygrøt av. Alternativ babygrøt altså. Så nå skal jeg først lage Peanut Surprise til Ingvil og så skal vi lage babygrøt. Hun er så grei som holder meg i aktivitet og får meg til å surfe på babyblogger som skriver om rosiner for finmotorikken.

Nå ser det plutselig mørkt ut ute!
Bra! Håper det begynner å snø!
Det hagler!!!

Jammen gjør det det! Det hagler, og jeg er så glad jeg ikke går 7-fjellsturen.

Der ja! Kinsarvik.

38 kommentarer:

  1. Linfrø må være en sånn ting som er inn og ut som slengbukser og Ray-Ban.

    Du får være glad nå da, for om jeg hadde blitt med, så hadde det blitt tur i hagl, storm og alt det der. Jeg er glad jeg ikke ble med tror jeg :)

    Du er veldig flink til å gå på kafe altså!

    SvarSlett
  2. Altså, Charlått,
    Jeg skulle gjerne prøvd ei uke i ditt liv, men først med jeg gro både psyke og armstyrke,
    - og kanhende hadde jeg fått sansen for både alternative grøter, pulverisering og mosing.
    Sjokomintpulver høres ihvertfall lovende ut.

    Men: nå som du er kjendis vil vi, og jeg snakker selvfølglig for ALLE, også høre om sirkusgutter og skihunker og hvilke rengjøringsartikler du bruker for å få gulvet ditt så skinnende og støvdott fritt.

    Blogg er reality - SHARE!

    SvarSlett
  3. Pulsi: Liksom.

    Ingalill: I know! Det verste er at jeg har MASSE å dele! Men jeg kan ikke gjøre det nå som folk googler navnet mitt i stedet for grøt, jeg må først skremme vekk alle de nye med MASSE grøt. Wait for it. :P

    (Som om du selv var så flink å dele.)

    SvarSlett
  4. Tror jeg heller vil bruke gojibær for finmotorikken.... Rosiner til små barn er ikke bra. Fiberhusk er skallet på psylliumfrøet, på norsk kalles frøet for loppefrø. Putt littegranne i grøten din, du. Det er blå himmel i Bergen nå ;)

    SvarSlett
  5. Den andre Bergen? Sikkert. :S

    Gojibær igjen. De vinner alltid! Men psyllumfrø i grøten, det skal jeg prøve! Tenk om det lager masse konsistens som fiberhusken, men uten å bli gelé! Det hadde vært noe. :D

    SvarSlett
  6. Hagl er god nok grunn til å droppe 7-fjellstur! :) Ut fra planen skal jeg visst en tur til Stavanger i slutten av juni, håper å få trent med deg da. :D

    SvarSlett
  7. Oo. har du trent på SIB? Så moro! Det er jo der jeg pleier å være! ;)
    Ha en fortsatt fin dag i Bergen!

    (ps. Kinsarvik er helt konge! :D)

    SvarSlett
  8. Åh, du er jo i byen min! Åh, du har jo vært på treningssenteret mitt! Åh, du har jo vært på kafeene mine!

    SvarSlett
  9. Du må ha vært tidlig oppe i dag for å få med deg den mini-haglebygen. Sitter her sliten og nydusjet etter 4 fjell. (Har en 9 åring med korte bein og skylde på at det ikke blir fler fjell)
    Jeg merket ikke noe til noe regn, men så er jeg vel ganske imun.
    Enig med deg at Kinsarvik er den beste helsekosten i denne byen.
    Kjekt at du har hatt ett fint Bergensbesøk :)

    SvarSlett
  10. Kinsarvik er verdas beste butikk, altså. Den redda meg tusen gonger då eg var vegetarianar, i og med at du får kjøpt skambillig middag på boks ala vegetar/vegan der. Og sjølvsagt at dei kan sende alt med post til deg, der du bur.

    Førre året, altså i fjor, vurderte eg å gå sju fjell. men, nei, det vart til at eg ikkje melde meg på. Då eg vakna opp til strålande vær og møtte tusenvis av bergenserar klokka halv elleve, på veg til gudsteneste vart eg veldig takksam for deg. Eg meiner, folkefest i fjellet er litt trangt.

    Har du kanskje gått frå Ulriken til Fløyen på ski? om ikkje så anbefalast det, men no er kanskje ikkje sesongen...

    Og ta ein tur til Det Lille Kaffekompaniet! Bergens beste kaffi!

    SvarSlett
  11. Synes det var fornuftig å droppe 7-fjellsturen med irriterte benhinner. Uavhengig av vær! Benhinnebetennelse er no dritt å bli kvitt, og du har jo et treningsliv etter Bergen ;)

    SvarSlett
  12. åååh jeg har så lyst å dra på kinsarvik!! har du btw fått noen kommentarer fra venner/familie ang "diagnosen" og artikkelen? ;*

    SvarSlett
  13. Mailje: Det er en plan! Og takk for støtten, for neiogneiognei, været ble ganske bra etterhvert. :S

    Madeleine: Bergen er en kongeby! Hvilket treningssenter er ditt? Sentrum? Jeg var der i dag også, det var jo tusen ganger flottere enn Studentsenteret.

    SvarSlett
  14. Johanne: Hei du! Da må jeg spørre deg om det samme! hvilket senter er ditt? Jeg har tilbrakt noen timer der denne helgen, så det hadde vært kjekt å dumpe borti deg. :) Og hvilken kafé?

    Tine: Hei! Det BLE kjempefint vær ja. Jeg gikk gjennom Marken og så de kule fjellfantene som kom i mål og var lykkelige og høye på seg selv, og da angret jeg altså. De var ikke VELDIG gjørmete heller, men det haglet virkelig!

    Bergen er bra! du har valgt en fin by. :-)

    SvarSlett
  15. Karina: Check, check, og kunne ikke vært mer enig! Til skituren over Vidden og Det lille kaffekompaniet. :D Grunn nummer en til å bo i Bergen er nesten bergensfjellene. :-)

    Har du fått kørapporter fra turen i dag? Det pleier vel å være veldig folksomt ja.

    SvarSlett
  16. Loppefrø het det!!! Jeg satt og lette etter det navnet da jeg skrev i dag morges, for det brukte vi også før yogaskyllingen, ojojojoj sier jeg bare...


    Vi hadde ikke gått i kø :D neste år!

    SvarSlett
  17. Og det var en fin kveld på Vågen Fetevare, du! Og en utrolig kjekk treningsøkt i dag... :-) Gjenta, jaaaa :-D

    SvarSlett
  18. Hilde: Takk, Hilde! Du vet alltid best. :)

    Lovely Liller: Heisann! Du burde prøve Kinsarvik, det er nesten merkelig at Bergen skal ha en helsekost som er bedre enn alle de andre.

    Angående diagnosen så er det sånn at venner og familie tøyser mest med det heldigvis. Men at mormor trodde at hun måtte servere meg havregryn i bursdagen sin er sånt som gjør at jeg skulle ønske hun aldri hadde fått vite om artikkelen i det hele tatt.

    (Og når andre folk spør om jeg virkelig lever såååå strengt, så svarer jeg haha nei, og løper langt vekk.)

    SvarSlett
  19. Pulsi: Flott! Men hvor ble det av køen? Hadde vi løpt fra den? Jeg hadde lett som en plett løpt fra deg i alle fall. :P

    Hva skal jeg gjøre med loppefrøene? Eller burde jeg helst kvitte meg med dem, er det det du mener?

    Kris: Jess!

    SvarSlett
  20. Var mye på Studentsenteret før jul, men nå har jeg stort sett vært på SIB Årstad (v/Haukeland). Flytter om en uke, så nå er det ikke mange treninger igjen her.. Men har trivdes veldig godt! :D

    SvarSlett
  21. Jeg gikk 7fjellturen :-) Møkkete, vått men fint :-)

    SvarSlett
  22. SIB Senterum er stedet jeg henger:)
    Favoritt cafe er selvsagt Godt brød og Vågen fetevare.

    Vi sees plutselig!

    SvarSlett
  23. Haha, unnskyld at jeg ler av kommentaren du svarte lovelyliller over her men "mormor trodde at hun måtte servere meg havregryn i bursdagen sin" fikk meg virkelig til å FNISE :) Besteforeldrene mine har alltid frukt/banan i huset nå, knis.

    Kom til å lure på en ting (sånn helt plutselig siden pappa hadde kjøpt havregryn og da tenker jeg automatisk CHASSI); hvor lang tid bruker du på en pakke med havregryn? :D

    SvarSlett
  24. Madeleine: Fins det en der også?! SiB Sentrum er i alle fall knallbra. :)

    Christine: Tommel opp til deg! Jeg er så glad for at det var møkkete for da valgte jeg nok rett. Møkk er så drit. :/ Gratulerer med vel blåst! :)

    Johanne: Nehei?! Da skal du se at vi ses før du tror til og med. :D

    Så det har ikke kommet noen nye kule kaféer til byen altså?

    SvarSlett
  25. Jenny: Hahah! Dette vet du mye mer om enn meg sikkert, men jeg kunne fortalt tusen sånne historier. Hva skal vi gjøre med det? :S

    Hvor lang tid på en pakke havregryn? Hm... Jeg har en pakke på jobb og en pakke hjemme...og kjøper alltid to om gangen.. og handler en gang i uken... Nei, jeg vet ikke. ;)

    Men jeg bruker også mye annet mel! I dag har jeg laget grøt av musli, og av rugmel og kruskakli, og en som ble failure fordi jeg testet loppefrø i grøt (gelé igjen!), men som jeg også spiste opp så klart, og i går laget jeg av byggmel og sammalt mel og knuste linfrø og tusen andre varianter.. Så det blir MYE. Jeg ville spist og blogget hele dagen om jeg skulle dokumentert alt. ;)

    Hvor mye frukt spiser du da? :P

    SvarSlett
  26. ... Ulriken er fjell nummer 4 ja :-) Uten t-skjorte i premie hadde ikke turen vært like forlokkende. Iallefall ikke i regnvær og MYE kø!!! Premier er GULL. Et "løp" uten premie er ikke verdt å delta på ;-)
    Neste store fjellprosjekt blir Josten på langs. Du da??? Noen store turplaner fremover?

    SvarSlett
  27. Med tanke på hvor mange trenings- og grøtglade som er innom bloggen din, skulle du arrangert et blogg/blogglesertreff en helg, med trening, grøt, mat og prat! Jeg arrangerer kardio`n;)20 km. ble tilbakelagt i går, i stupbratte krøtterstier - koooolt!

    SvarSlett
  28. Christine: Josten på langs ja! Heldiggrisen! Jeg har noen ukesturer som turleder i sommer, men ingen planer før det. Det skal bli fint i alle fall! :)

    Løperjente: Luuuuurt. Men tror du de vil komme til Stavanger? Du må heller bli med når vi møtes i Oslo! For det gjør vi hele tiden, men vi løper ALDRI. Vi pleier å spise vår egen sære mat (lavfett/lavkarbo/deffing eller bygging eller proteiner FTW...) og snakke dritt om de andre bloggene. Det fins ingen bedre kafédater enn dem man har med sine fellow bloggies. :D

    20 kilometer i bakker?!?!?!?!? Gjør noe dumt snart, som å spisekicke eller makse med 30 kilo i knebøy, ellers får jeg ANGST! Respekt til deg, jeg er målløs.

    SvarSlett
  29. Jeg er temmelig amatør på styrketrening, og har først nå oppdaget at man ikke somler rundt med to kilos vekter, men kjører maks. Ergo har jeg mye å lære, så treningssamling ville vært gøy! 20 km. motbakker innebærer rolig tempo, så det ville du garantert greid!

    BTW. Jeg skrev i en tidligere kommentar at jeg spiste brie.. Vel, det er ikke heeeeelt sant, men løpetreneren min mener jeg burde. Så da sier jeg at jeg gjør det;) Sykt sunn, ikke sant!

    SvarSlett
  30. Hihihi! Du trenger ikke skrive her at du spiser brie da vel?! :) Er det mulig?! Burde du spise brie fordi du har løpt av deg alt fettet på kroppen? Vi vil ikke ha deg med på KAFÉ(!)date hvis du skal være en sånn spinnvill superhero som man må holde i bånd som og helst vil løpe hele tiden. ;)

    Hvor løper du og hvor bor du? Klemmen!

    SvarSlett
  31. .... i dag smaka eg graut med kakao for fyrste gong. det var skuffande, altså! skikkeleg, hm, tørt og nesten litt bittert. men grauten vart ekstra kremete, då. stort pluss.

    SvarSlett
  32. PS: jeg bruker Husk (psyllium-frøskall) feks i yoghurten. Da blir den bare litt tykkere og mer pudding-aktig. Greit feks hvis du spiser yoghurt som en slags dessert. Jeg liker Yoplait dobbel 0% - Kokos, med en teskje Options sjokoladedrikk-pulver. Fin liten snack for en karbohekta søtmons... :-*

    SvarSlett
  33. Hvis man er vant til å bli uglesett, dumper man ut med tja..løgner, før man aner det.. Det finnes svært mange såkalte normale (usunne) folk omkring. Jeg gikk veldig raskt ned i vekt for noen år siden, og brie var det eneste fettet jeg orket. Nå er jeg normalvektig, og må vel holdes i bånd hvis jeg ikke får løpt;) Som i dag. Etter trening er jeg en temmet og snill trondhjemsjente!

    SvarSlett
  34. Karina: Du må ha gjort noe feil! For lite søtning? :(

    Kris: I yoghurt så klart! Jeg skal prøve. Jeg spiser yoghurt som dessert og middag og kveldsmat allerede, og jeg er åpen for forandringer. Kokoslove! ;)

    Løperjente: Hihi igjen! Det hørtes kjent ut. Jeg skulle spurt deg om tusen andre ting nå, veldig nysgjerrig, men det hjelper å vite at du bor i Trondheim i alle fall, og da er veien kortere til Oslo enn til Stavanger. Tenkte jeg det ikke. ;)

    SvarSlett
  35. Oslotreff må vi få til ja. Jeg kan ta med Løpejente på en av mine 15-20 km løpeturer (selv om hun sikkert kommer til å løpe fra meg) før treffet så vi slipper å holde henne i bånd hele tiden. ;)

    SvarSlett
  36. Hahaha!! Hva skal jeg gjøre da? Jeg kommer til å gå helt i spinn av dårlig samvittighet hvis bare dere to skal løpe! Da kommer jeg til å bare hoppe opp ned mens jeg venter i stedet. Niks! Jeg kan løpe, men nå kommer jeg til å grue meg til Oslo plutselig.

    SvarSlett
  37. Hei på deg!

    Jeg la faktisk merke til deg på studentsenteret når du trente. Og ja, jeg la også merke til at du trente i singlet. Dog litt skuffet over at du ikke la merke til meg, som faktisk trente styrke, hvorav de øvelsene du selv nevnte. Tok 10 dips uten noe slags form for hjelp :)

    SvarSlett
  38. Hahaha!! Tror du jeg ble flau nå eller? (Jeg ville jo aldri trent i singlet på Studentsenteret?) Det er mulig jeg faktisk la merke til deg, du skulle sagt hei. ;)

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...