søndag, mars 13, 2011

Har jeg prøvd Axa Great?

Det var et reelt spørsmål.

Hallo! Jeg har ikke prøvd Axas nye grøtserie, men jeg kan godt gi en subjektiv bedømming likevel! Axa Great, for grøt er så great, har noe sånt som 190 kcal i hver boks. Jeg tror den ene boksen har bare 187 kalorier og det er sånt som jeg husker helt uten å ha smakt grøten i det hele tatt. Og så har de 6 gram sukker tror jeg, men det må jeg sjekke.

Sjekke, sjekke...

Nå har jeg sjekket. De har 6 gram sukker og det tilsvarer 12 prosent. Havregrøtdietten min sier totalforbud med veldig små slingringsmonn mot tilsatt sukker, så det er én av grunnene til at jeg ikke har testet Axa Great. Den andre grunnen er at dette klarer jeg bedre selv! Jeg har blitt så drillet i å mikse havregryn, pulver og kakao at det gjør jeg på null tid. Jeg har også blitt en mester i å skjule rare grøtblandinger så jeg kan mikse og spise på null komma null tid. Da får jeg også proteiner i grøten. Min blanding inneholder typisk 20 gram, mens Axa sin har 5,5.

Grunn nummer tre til å ikke prøve Axa er at 180 kalorier betraktes som alt for lite i mine øyne. Jeg måtte spist to bokser!

Grunn nummer fire er at disse boksene, men nå gjetter jeg igjen, antageligvis koster mer enn nødvendig, og grunn nummer fem er at jeg generelt er skeptisk til ferdigmat. Det føles mye bedre å lage maten sin selv, og i alle fall når det er snakk om en så enkel sak som havregrøt. Axa presenterer grøten sin som om de har tryllet fram en grøt som er rask å tilberede, men altså, all grøt er rask å tilberede. Det handler om å helle kokende vann over havregryn og røre rundt uansett hvilke gryn man bruker. Vel, i alle fall hvis man bruker lettkokte. Men det gjør ikke jeg for de store har lavere GI. Det er så mye man må tenke på.

Så enkelt kan det gjøres med vanlig havregryn og proteinpulver.

Og det selv med KALDT vann, som da jeg blandet jeg termoskoppevennen på vei hjem fra helgens fjelltur. Ingen fjellfanter reagerte så dette må være vanlig nistemat i DNT.

Er det noen som HAR testet? Frokosten kunne sikkert vært så mye verre enn dette og heldigvis har andre mennesker et mer avslappet forhold til maten sin enn jeg har.

11 kommentarer:

  1. Hail to the queen priestess!
    Jeg er så glad for at du ikke liker ferdigmat.

    SvarSlett
  2. Huff, nei jeg har ikke testet den. Stoler ikke på slik "fiks-ferdig-fra-fabrikk" mat. Næringsinnholdet, sukker, salt, e-stoffer .. Nei, holder med til å lage mat fra bunnen og kjøpe gryn osv fra semper og andre merker som er til å stole på ;)

    SvarSlett
  3. Hail to me. Skrulleguri. ;) Det eneste av maten min som ikke kan spores direkte tilbake til jorden og naturen er sikkert proteinpulveret. Men så spiser jeg GANSKE mye proteinpulver så jeg ville sikkert eksplodert likevel om jeg hadde tatt fyr.

    Elvi: Kjøper du ikke mat fra vanlige merker engang?!

    SvarSlett
  4. Mat er til for å lage retter selv med, fra bunnen! Matindustrien kunne brukt produksjonskapasiteten på å lage noe annet en ferdig havregryn som man likevel må tilberede uansett...:-)Glad du er i live<3

    SvarSlett
  5. Sunthjerte: Takk for koselig hilsen! :) Jeg er veldig enig. <3

    SvarSlett
  6. *plystre, plystre*

    En god grunn; null oppvask på hytte uten vann og utslagsvask.

    Men skitt, jeg får dårlig samvittighet! Men jeg har bare smakt et par-tre-fire ganger da :)

    SvarSlett
  7. Pulsi: Jeg klandrer ingen! Du blir sikkert mett til og med av den bittelille boksen og da er det jo en kjempeløsning! Men er den også god, fikk vi svar på det? Du kan godt svare med en sammenligning av Axa-boksen og Chassi-kakaosjokomintgrøt med yoghurt på.

    SvarSlett
  8. Chassigrøten vinner :)

    SvarSlett
  9. spiser du havregrøt til hvert måltid?:P eller bare til frokost og lunsj?
    Blir ikke det en del karbs? isåfall, hvordan blir formen, da?

    SvarSlett
  10. Anonym: Hei! Ingenting er som sånne spørsmål for jeg har virkelig sett lyset i mitt eget kosthold. Jeg er mett hele dagen, har en veldig lav fettprosent og føler meg full av energi, kunne ikke hatt det bedre! Mye bedre å ligge jevnt med langsomme karbohydrater enn å bruke spisedager for å hente seg inn. Og så er jeg i tillegg veldig fornøyd med CLA.

    Jeg spiser havregrøt tre ganger til dagen sånn cirka, men har karbs til de to siste måltidene også. Mellom 40 og 60 gram havregryn og fett i form av peanøttsmør eller lignende, det hjelper nok på metthetsfølelsen og velværet det også. Prøv!!!

    SvarSlett
  11. ...Dessuten er ikke dette mye karbohydrater i det hele tatt! Det er bare noe folk tror fordi alle vil spise null karbo nå. Jeg spiser 30 gram karbs, 25 gram proteiner og 10 gram fett per porsjon, som et grovt overslag.

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...