tirsdag, november 23, 2010

1 eple eller 1 sjokoladebit

Det var nok ikke ment til meg men det må ha vært ment som et spørsmål, så jeg svarer. Det var nok én som en dag lurte på om han skulle velge et eple eller en sjokoladebit. What to do. "Jeg googler", tenkte han. Og så kom han hit, uten å bli noe klokere, men hvis han googler igjen så har jeg svaret klart.

1 eple eller 1 sjokoladebit?

Trommelommelom...

Jeg går for eplet. Heller tusen epler enn én sjokoladebit. Det var veldig uheldig for mannen å finne akkurat meg hvis han hadde mest lyst på sjokolade for jeg ville aller helst valgt gulrøtter hvis dét var et alternativ. Eller 4 agurker.

Men jeg kan svare seriøst, for jeg har slikt å gjøre. For et mer saklig svar har jeg hentet ut harde fakta på epler og sjokolade. Caloriegallery.com er en side som illustrerer ulike mengder mat og næringsinnhold med utgangspunkt i 200 kalorier; Hvor mye eple, hvor mye sjokolade, eller hvor mange agurker (4!) man kan spise for like mye energi.

Det finnes flere sorter sjokolade i tabellen. Jeg valgte melkesjokolade for å gjøre det ekstra dramatisk. Introducing kandidat 1:

Buhu. Ganske lite mat for 200 kalorier.

88 prosent av kaloriene i sjokoladen kommer fra fett, og innholdet i en slik bit dekker 35 prosent av anbefalt daglig inntak av mettet fett. Jeg har faktisk mye mer informasjon enn bildet over viser, jeg har klippet i det nemlig, så jeg kan legge til at det er nokså dårlig med vitaminer og alt annet fornuftig i en melkesjokolade, og at det tar en voksen 50 minutter med trasking å forbrenne en slik bit.

Introducing kandidat to - Eplet:

Mye kjekkere.

Mer mat = mer glede. Tre sjokoladebiter tilsvarer 385 gram epler. Hummm! 95 prosent av kaloriene i eplet kommer fra karbohydrater og det gjør også eplet til en super før-eller-etter treningsmat. Kroppen vil suge til seg karbohydrater etter trening og bli veldig glad for to epler akkurat da, mens sjokoladen, med alt fettet sitt, ville begrenset næringsopptaket og bare vært i veien.

Men. Det var kanskje ikke treningsmat som var temaet.

Hvis man skal spise en snacks for å kose seg, og det er kveld i sofaen allikevel, ville sjokoladen vært å foretrekke sånn ernæringsmessig fordi den ikke ville gitt det store blodsukkerkicket som eplet gir. Sjokoladen ville lagt seg fint til rette i magen og så forbrent seg selv etter en stund. Kaloriene er de samme men blodsukkeret ville holdt seg mer stabilt med sjokolade, det er derfor sjokolade har så lav GI.

What to choose?
  • I forbindelse med trening: eple
  • Til måltider: eple (Fordi blodsukkeret vil stige jevnt med et sammensatt måltid)
  • Kveldssnacks: sjokolade? (Forutsatt at man velger 3 små biter framfor 385 gram epler.)

Der gikk det lett to timer i sofaen her. Ti minutter på kalorisurfing, tjue minutter på å klippe i bildene, og halvannen time på å lete etter kommafeil. Klar for Greys anatomy! God kveld.

5 kommentarer:

  1. Hahahahahahahahaha, halvannen, time, p,å, å, lete, etter, kommafeil! Ha,hahaha,haha,hahaha!


    Hvor, lang, tid, tok, det, å, ,l,,ese det??

    SvarSlett
  2. Hei, di skrulle! Takk for sist!! Du har jo aldri kommefeil, går det helt av seg selv for deg? (Rie ville definitivt ha tolket den i dobbel betydning, men det får være opp til henne/deg..) Jeg må seriøst tenke over regler på innskutte setninger og sidestilte setninger. Hekkan.

    Det tok to sek å lese. Jeg er da ikke dyslektisk.

    SvarSlett
  3. Ja, stort sett går det helt av seg selv ;)

    Neida, vet at du ikke er dyslektisk. Jeg har bare dårlig humor :D

    SvarSlett
  4. Hahahaha....dør av kommentaren din til Hilde Chassi.!!!!;P

    SvarSlett
  5. Hahah!! Ja, du var jo der. ;D Dere to i sammen var så fulle av doble betydninger at jeg klarte ikke henge med en gang!

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...